Rabobank: horeca verliest grip op consument

29 februari 2016 |
Rabobank: horeca verliest grip op consument<

Of het nu Albert Heijn is via de Restaurantactie of Jumbo die La Place inlijft, foodretailers kloppen steeds nadrukkelijker op de deur
van de foodservicemarkt. Big data zet de markt op zijn kop. Rabobank voorspelt dat branchevreemde partijen de foodservice zullen betreden.

Over 10 tot 15 jaar zullen branchevreemde spelers – supermarkten en boekingssites voorop – veel vaker gaan bepalen waar de consument een hapje gaat eten. En dat doen ze niet voor niets! Foodservice-ondernemers moeten aan de slag om een onderscheidende propositie neer te zetten zodat zij straks niet de rekening gepresenteerd krijgen.

Gripverlies dreigt
Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van Foodservice Network (FSN) eerder dit jaar schetsten we een vergezicht waarin werd gesteld dat branchevreemde spelers zoals vergelijkingssites, portals, bezorgers, supermarkten of misschien zelfs zorgverzekeraars over tien tot vijftien jaar de foodserviceklant naar zich toe zullen trekken. De 100 foodserviceprofessionals in de zaal zagen dit als een concreet risico en sommigen vreesden zelfs dat het zo lang niet zal duren voor dit scenario zich ontvouwt.

De gamechanger die de foodservice markt op zijn kop gaat zetten is big data. Door digitalisering heeft de individuele restauranthouder of horeca-exploitant steeds minder grip op de keuze van de klant. De aantrekkingskracht van een etablissement wordt straks op andere momenten, via andere kanalen en steeds vaker do?o?r anderen bepaald.

Toegang tot de klant telt
Meer nog dan de overname van La Place door Jumbo is het succes van de Albert Heijn restaurantactie afgelopen najaar een voorbode van de veranderingen die de foodservice sector te wachten staan.
Het mag geen verrassing zijn dat Albert Heijn in staat is de consument te mobiliseren, maar het is interessant om te zien dat een foodretailer haar klantrelatie op deze manier te gelde maakt.
De toegang tot en informatie over klanten zijn geld waard. Dat geldt voor foodservice evengoed als voor foodretail. Zowel het boodschappenmandje als de bestelling aan tafel bieden inzicht in inkomensniveau, gezinssamenstelling, dieetwensen, merkloyaliteit, voorkeurssmaken, etc.

Er zijn ook andere, branchevreemde spelers die het vertrouwen van de foodservice klant genieten en daarmee de klantbeslissing kunnen sturen.

Big data speelt daarbij een steeds grotere rol en cree?ert kansen voor nieuwe verdienmodellen:
• Vergelijkings- en boekingssites hebben inzicht in het keuzegedrag van de klant en bepalen een belangrijk deel van het aanbod.
• Bezorgers zien wat ze op verschillende dagen bij de klant afleveren en herkennen patronen in aankoopfrequenties.
• Routeplanners koppelen hun suggesties aan de locatie van de klant.
• Zoekportalen bouwen een breed klantprofiel op en spelen met hun suggesties bijvoorbeeld in op vakantieplannen van de klant.

Klik hier voor de thema-update van de Rabobank.
Bron: Rabobank

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Rotterdam
Eerste Nederlandse SUGO to go opent in Rotterdam

Biologisch, gezond, duurzaam én vers. Menig pizza liefhebber is verknocht aan de inmiddels befaamde pizza al taglio van SUGO. Dit blijkt niet alleen uit de veelbelovende recensies op Tripadvisor, maar ook uit de Deliveroo Pizza Contest 2019 waar SUGO de eerste plek bemachtigde. Nu SUGO vele h...

Opening Fastservice
Op dit nieuwe eetadresje in Maastricht draag je een slabber!

De hoofdstad van de zuidelijkste provincie van Nederland staat bekend om haar laissez-faire en bourgondische levensstijl. Het was dan ook geen moeilijk keuze voor spaghetticoncept BAVET waar in Nederland ze hun eerste vestiging zouden openen. Vanaf vandaag kan je op Markt 7 terecht voor een spaghett...

Events Internationaal
EQUIPHOTEL uitgesteld naar 2022

Gezien de huidige situatie rondom de COVID-19 epidemie, die momenteel op lokaal en mondiaal niveau voortdurend verslechtert, kondigt Reed Expositions France aan dat de 2020-editie van de EQUIPHOTEL, die oorspronkelijk gepland stond van 15 t/m 19 november 2020, is uitgesteld naar 2022. De afgelope...

Awards Vega
Dit is het beste groentenrestaurant ter wereld

We’re Smart® Green Guide, dé referentie in de culinaire wereld van groenten, maakte op 21 september de beste groentenrestaurants én -bedrijven ter wereld bekend. La Distillerie (Château Bourglinster - Luxemburg) van groentenchef René Mathieu is uitgeroepen tot he...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Een gewijzigde Bibob-toets: wat betekent dat?

Zoals iedere horecaondernemer weet, kan geen restaurant of café worden geopend zonder de daartoe benodigde vergunning of vergunningen. Bij de aanvraag van zo’n vergunning, bijvoorbeeld een exploitatie- of Drank- en horecawetvergunning, is het mogelijk dat de aanvrager een zogenaamde Bib...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Nieuwe coronamaatregelen: waarom moet de horeca eigenlijk eerder dicht?

Vanaf zondag 18.00 uur zijn de nieuwe coronamaatregelen van kracht gegaan, waarvan de meeste gericht zijn op de horeca. Premier Rutte toonde zich bezorgd over de verspreiding van het virus en vond de maatregelen nodig en logisch: "Hoe later op de avond, hoe moeilijker de anderhalve meter."...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: