Rabobank: horeca herstelt zich van zwakke start, marges onder druk

27 november 2019 | Thijs Jacobs
Rabobank: horeca herstelt zich van zwakke start, marges onder druk<

De Rabobank publiceerde de Horeca en Recreatie-update van november 2019. Hierin lezen we dat de omzet in de sector daalde in het eerste kwartaal van 2019. Het beeld was echter wisselend. Voor restaurants en drinkgelegenheden steeg de omzet namelijk 0,6%, maar het volume nam wel af met 0,2%. Bij logiesverstrekkers daalde zowel volume als omzet met respectievelijk 1,6% en 2,7% (bron: CBS).

In het tweede kwartaal zijn de omzetten van de gehele sector weer gestegen met 4,3%. Maar de volumes zijn slechts beperkt gestegen. De omzetverhoging is dus gerealiseerd door hogere prijzen. Dat is deels te verklaren door het doorbelasten van de hogere btw.

Aantal overnachtingen blijft toenemen

In de hotelbranche blijft het aantal overnachtingen toenemen. Vooral in onze hoofdstad is dat opvallend omdat de kamerprijzen en bezettingsgraden in het eerste kwartaal van 2019 onder druk stonden.

Groei aantal horecabedrijven stagneert

Sinds 2007 hebben we een non-stop groei gezien van horecabedrijven. Deze groei nam tot en met 2014 toe, maar vanaf die periode zien we dat de snelheid van de groei afneemt. Ter vergelijking met eerdere jaren was de aanbod groei in 2018 beperkt en lijkt deze trend in 2019 door te zetten. Dat heeft meerdere oorzaken. De eerste reden is een tekort aan personeel waardoor ondernemers minder snel uitbreiden. Daarnaast worden goede locaties die aan de eisen van ondernemers voldoen steeds schaarser.

Dat de groei van het aantal horecabedrijven in 2018 en 2019 nog wel toenam, komt doordat ketens nog wel groeiden. In 2019 zien we zelfs dat het aantal zelfstandigen afnam. Consolidatie zet dus verder door in de horecasector.

De volledige update lees je via deze link. 

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: tijd voor meer vrouwen in de sterrenkeuken?

Vrouwelijke koks zijn nog (te) dun gezaaid, maar de aanstormende talenten Tess de Groot en Femke Klaassen, die bij respectievelijk Aan de Poel en De Librije werken, hebben een glansrijke toekomst in het verschiet. Ik spreek ze in De Librije, het driesterrenrestaurant in Zwolle en bespreek hun ervari...

Opening
Poké Perfect nu ook in Almere geopend

Onlangs is aan de Grote Markt een vestiging geopend van Poké Perfect. In dit restaurant staan gerechten op het menu die zijn geïnspireerd op de Hawaiiaanse keuken met poké bowls als basis. Bij Poké Perfect kunnen klanten terecht voor een snelle, heerlijke en bovendien gezon...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Koffie & thee Longread
Koffiekennis: alles over koffievarianten

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is speci...

Wet- en regelgeving Bezorgen
Plotseling tekort van 2500 maaltijdbezorgers

Door een overnacht ingevoerde maatregel van staatssecretaris Tamara van Ark van sociale zaken zitten duizenden cafetaria’s, snackbars en frituren van de ene op de andere dag met een tekort van 2500 maaltijdbezorgers. Afgelopen maandag maakte Van Ark bekend dat maaltijdbezorgers voortaan min...

Blog
Blog Jeannine Sok: Respect? Ja graag!

De horeca is nu weer een maand open. De medewerkers zijn blij om weer gasten te mogen verwennen en in de watten te leggen, want dat is waar het vak om draait. Maar sommige gasten gaan over grenzen heen, die van de nieuwe wet, van jou en van de gastvrijheid. Respectloos, terwijl je als restaurant zo ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: