Pinnen wordt steeds normaler in de horeca

11 januari 2016 |
Pinnen wordt steeds normaler in de horeca

Gasten betalen steeds vaker met hun pinpas in de horeca en daarbij ook steeds vaker contactloos. Algemeen directeur KHN Lodewijk van
der Grinten: “De gezamenlijke inzet met de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen werpt duidelijk zijn vruchten af”. Het aantal pintransacties in de horeca steeg van 251 miljoen in 2014 naar 333 miljoen in 2015, een spectaculaire stijging van ruim dertig procent. Het aantal contactloze pintransacties piekte van 1,5 miljoen in 2014 naar bijna 23 miljoen in 2015. Ruim tachtig procent van de horecaondernemers beschikt tegenwoordig over een betaalautomaat, maar de drankverstrekkers kunnen nog vaker pin accepteren, dat is ook in hun voordeel.

Bijna een kwart van de betalingen met de pinpas
Zes jaar geleden ging nog 84% van alle transacties in de horeca contant. Dat aandeel is inmiddels gedaald naar 66% (2014). Het aandeel pintransacties steeg in die periode (2009-2014) van 9% naar 23%. Deze trend zet zich voort. Koninklijke Horeca Nederland heeft zich samen met andere toonbankinstellingen en banken gecommitteerd aan het streven van 60% pinbetalingen versus 40% contante betalingen in 2018.

80% van de horecaondernemers heeft betaalautomaat
Vier van de vijf horecaondernemers beschikt over een of meer betaalautomaten. De verschillen tussen de horecasegmenten zijn groot. Bij restaurants kun je bijna overal pinnen (95%) en ook logiesvertrekkers en ondernemers in de fastservice doen het goed (respectievelijk 89% en 86% pinacceptatie). Bij de drankverstrekkers biedt nog maar 58% de mogelijkheid tot pinnen. Juist voor deze groep is contactloos betalen interessant voor de gast en ondernemer. Drankverstrekkers kunnen dus nog aan efficiency in hun betalingsverkeer winnen.

Vaker pinnen, lagere transactiekosten voor ondernemers
Het pinnen is steeds goedkoper geworden voor ondernemers, terwijl de kosten van contant juist stegen. Een gemiddelde pinbetaling in de horeca kostte in 2009 nog 33 cent, inmiddels is dat 24 cent. Een gemiddelde contante betaling steeg van 30 cent naar 33 cent. Miriam Osten van Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen: “Pinnen kan per transactie nog goedkoper worden. Die efficiency zien we al in de detailhandel en bij tankstations: daar wordt per automaat meer gepind en zijn de gemiddelde kosten van een pinbetaling respectievelijk 18 en 15 cent. Als een ondernemer een pinautomaat heeft staan, loont het dus de moeite om het pinnen beter te promoten bij zijn gasten. Helemaal ten opzichte van het veel duurdere betalen met een creditcard (gemiddeld €1,06 per transactie).”

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: wordt de horeca eindelijk onderdeel van de oplossing?

Door het mooie weer van vorige week zijn de schellen van de ogen gevallen bij een deel van de burgemeesters, OMT-leden en politiek. Wat wij al lang wisten en verkondigden is waarheid geworden. Bij mooi weer en na een zware winter is er geen houden meer aan en moet de mens eruit. Wij kennen de mens n ...

Corona
‘Gastvrij Arnhem’ eerste centrale registratie tool voor horeca

Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederl ...

Corona
'Kabinet wil terrassen openen op 21 april'

Het kabinet wil de terrassen op 21 april openen. Ook wil de regering de winkels weer openen. Aanstaande vrijdag buigt het OMT zich over de kwestie. Ook het schrappen van de avondklok ligt op tafel. Dat bevestigen Haagse bronnen tegenover verschillende landelijke media. De versoepelingen hangen a ...

Economie Corona
Aantal opgeheven horecavestigingen in 2020 hoger dan ooit

In de Randstad zijn in 2020 relatief veel vestigingen van bedrijven opgeheven. In de regio’s Haarlem en Groot-Amsterdam ging het om ruim 6,5 procent van alle bedrijfsvestigingen. In 2020 was zowel het aantal opheffingen als oprichtingen van bedrijfsvestigingen het hoogst sinds het begin van de ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Wet- en regelgeving Corona
Burgemeesters willen terrassen graag weer openen

Steeds meer burgemeesters scharen zich achter de oproep van burgemeester Halsema (Amsterdam) om de terrassen weer te openen. Dit zou het beter mogelijk maken om de buitenruimte optimaal en gecontroleerd te kunnen gebruiken, met inachtneming van de coronamaatregelen. In veel steden werd het de afg ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: