Pinnen wordt steeds normaler in de horeca

11 januari 2016 |
Pinnen wordt steeds normaler in de horeca

Gasten betalen steeds vaker met hun pinpas in de horeca en daarbij ook steeds vaker contactloos. Algemeen directeur KHN Lodewijk van
der Grinten: “De gezamenlijke inzet met de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen werpt duidelijk zijn vruchten af”. Het aantal pintransacties in de horeca steeg van 251 miljoen in 2014 naar 333 miljoen in 2015, een spectaculaire stijging van ruim dertig procent. Het aantal contactloze pintransacties piekte van 1,5 miljoen in 2014 naar bijna 23 miljoen in 2015. Ruim tachtig procent van de horecaondernemers beschikt tegenwoordig over een betaalautomaat, maar de drankverstrekkers kunnen nog vaker pin accepteren, dat is ook in hun voordeel.

Bijna een kwart van de betalingen met de pinpas
Zes jaar geleden ging nog 84% van alle transacties in de horeca contant. Dat aandeel is inmiddels gedaald naar 66% (2014). Het aandeel pintransacties steeg in die periode (2009-2014) van 9% naar 23%. Deze trend zet zich voort. Koninklijke Horeca Nederland heeft zich samen met andere toonbankinstellingen en banken gecommitteerd aan het streven van 60% pinbetalingen versus 40% contante betalingen in 2018.

80% van de horecaondernemers heeft betaalautomaat
Vier van de vijf horecaondernemers beschikt over een of meer betaalautomaten. De verschillen tussen de horecasegmenten zijn groot. Bij restaurants kun je bijna overal pinnen (95%) en ook logiesvertrekkers en ondernemers in de fastservice doen het goed (respectievelijk 89% en 86% pinacceptatie). Bij de drankverstrekkers biedt nog maar 58% de mogelijkheid tot pinnen. Juist voor deze groep is contactloos betalen interessant voor de gast en ondernemer. Drankverstrekkers kunnen dus nog aan efficiency in hun betalingsverkeer winnen.

Vaker pinnen, lagere transactiekosten voor ondernemers
Het pinnen is steeds goedkoper geworden voor ondernemers, terwijl de kosten van contant juist stegen. Een gemiddelde pinbetaling in de horeca kostte in 2009 nog 33 cent, inmiddels is dat 24 cent. Een gemiddelde contante betaling steeg van 30 cent naar 33 cent. Miriam Osten van Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen: “Pinnen kan per transactie nog goedkoper worden. Die efficiency zien we al in de detailhandel en bij tankstations: daar wordt per automaat meer gepind en zijn de gemiddelde kosten van een pinbetaling respectievelijk 18 en 15 cent. Als een ondernemer een pinautomaat heeft staan, loont het dus de moeite om het pinnen beter te promoten bij zijn gasten. Helemaal ten opzichte van het veel duurdere betalen met een creditcard (gemiddeld €1,06 per transactie).”

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Corona
2670 nieuwe horecaondernemingen sinds eerste lockdown

Coronacrisis of niet, het aantal horecaondernemingen stijgt. Sinds de eerste lockdown, in maart 2020, zijn er 2670 horecazaken bij gekomen. Hiermee heeft de verwachte kaalslag in de horeca dus niet plaatsgevonden. Cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) maken inzichtelijk dat er nu ruim 74.000 ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Economie Corona
20 procent van de Nederlandse restaurants verwacht de deuren nooit meer te openen

Uit recent onderzoek van WijnSpijs blijkt dat 20 procent van de 1200 samenwerkende restaurateurs ernstige twijfels heeft over het voortbestaan van hun levenswerk. Het evenementenbureau WijnSpijs.nl verzorgde in samenwerking met 1200 restaurants in Nederland en België de culinaire WijnSpijs Wand ...

Achtergronden Corona
KIPPENTENT deelt snert uit aan zorgmedewerkers verpleeghuis

Vandaag heeft KIPPENTENT hun huisgemaakte snert uitgedeeld aan alle zorgmedewerkers van verpleeghuis Veenstaete in Kortenhoef (Wijdemeren). Hiermee willen ze hen een hart onder de riem steken en hun grote waardering uiten voor het geweldige werk van deze mensen tijdens de coronacrisis. De KIPPENT ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: