Parkeerbelasting nadelig voor horeca?

28 maart 2014 |
Parkeerbelasting nadelig voor horeca?<

De gemeenten verwachten in 2014 660 miljoen euro aan parkeerbelasting binnen te kunnen halen. Dat is weer 15 miljoen euro meer dan in 2013, en 94 miljoen euro meer dan in 2010. Amsterdam begroot veruit het
hoogste bedrag aan parkeergelden: 162 miljoen euro. Wat betekent dit voor de horeca in gebieden met parkeergeld?

In 155 gemeenten betaald parkeren
Het CBS heeft berekend dat 155 gemeenten parkeerbelasting innen. Het aantal gemeenten met betaald parkeren verandert de laatste jaren nauwelijks. De opbrengst uit parkeerbelasting stijgt door tariefverhogingen en de uitbreiding van zones voor betaald parkeren. Op steeds meer plaatsen en gedurende een steeds groter deel van de dag moet voor parkeren worden betaald.

Nadelen voor horeca
Uitbreiding van de parkeerzones kan nadelig zijn voor bestaande horeca in juist deze gebieden: met name wanneer de horecagelegenheid zich (net) buiten het centrum bevindt. In Enschede bijvoorbeeld: daar kwam in het verleden de horeca in actie omdat de parkeertarieven in de avond bijgesteld zouden worden naar hetzelfde tarief als overdag. Dat kost klandizie en omzet.

Parkeergelden zijn belangrijke inkomstenbron
De parkeerbelasting is voor Amsterdam een belangrijke inkomstenbron. Met een begrote opbrengst van 162 miljoen euro vormt deze belasting in 2014 ruim 27 procent van de totale inkomsten uit heffingen. In Zandvoort maakt de parkeeropbrengst ruim 26 procent uit van de inkomsten uit heffingen. Voor 39 gemeenten, een kwart van alle gemeenten die parkeergelden innen, bedraagt de opbrengst 10 procent of meer van de heffingsinkomsten.

Grote gemeenten aan kop
De vier grote gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht innen bijna de helft van de Nederlandse parkeerbelasting. In veel kleine gemeenten hoeft vaak helemaal niet betaald te worden om te parkeren. In een kwart van de gemeenten met minder dan 50 duizend inwoners en in negen van de tien grotere gemeenten (50 duizend inwoners en meer) moet parkeergeld worden betaald.

Bron: CBS

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Michelin Verbouwen
Beluga Loves You zet verbouwing in: 1 augustus weer open

Afgelopen weken is Beluga Loves You net als zovelen in de weer geweest met het zoeken naar de juiste vertaling van 'het nieuwe normaal'. Servais Tielman: "Wij zijn tot de conclusie gekomen dat we dat onmogelijk kunnen combineren met hoogwaardige gastronomie, een topbeleving en een onged...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Amsterdam Coronacrisis
Sterrenrestaurant Restaurant 212 introduceert luxueuze dinerboxen 

Het Amsterdamse Restaurant 212 brengt fine dining experiences naar mensen thuis met het nieuwe concept ‘212 at home’. Vanaf nu kun je culinair hoogstaande dinerboxen bestellen via de website en laten thuisbezorgen, bereid door de bekende topchefs Richard van Oostenbrugge en Thomas Groot....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: