Pannenkoekenrestaurants in de plus

26 maart 2013 |
Pannenkoekenrestaurants in de plus

Pannenkoekenhuizen blijven het ondanks de crisis redelijk goed doen. Na lichte dalingen van het aantal pannenkoekenzaken tussen 2008 en 2010, steeg het aantal
restaurants dat gespecialiseerd is in pannenkoeken de afgelopen twee jaar met 6,9%. Dat is de sterkste groei sinds tien jaar. De pannenkoekensector zit op het niveau sinds de start van de economische crisis.
Dit blijkt uit onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca - advies.

Groei
Het aantal pannenkoekenrestaurants is de afgelopen tien jaar gestegen met ruim 17,5% van 292 in 2002, naar ruim 343 in 2012. Hoewel tussen 2008 en 2010 het aantal bedrijven licht is afgenomen, heeft de sector in de jaren daarna een goede inhaalslag gemaakt. De forse toename van het aantal pannenkoekenrestaurants vond voornamelijk plaats nabij recreatieve- en toeristische gebieden.

Snelle concepten in de lift
De fastservicesector, waaronder ook de pannenkoekensector, heeft sinds de crisis in 2008 beduidend meer bezoekers aangetrokken. Ook de gemiddelde besteding per gast is flink toegenomen in vergelijking met de restaurantsector.

Trends
De tweedeling in de soorten pannenkoekenrestaurants wordt duidelijk voortgezet. Enerzijds de traditionele pannenkoekenrestaurant die het vooral goed doen bij de senioren en gezinnen. Anderzijds, de trendy, eigentijdse pannenkoekenrestaurants die zich vooral richten op de multiculturele stedelingen.

Breder
Een interessante ontwikkeling is dat sommige pannenkoekenrestaurants zich verplaatsen vanuit de nichemarkt naar een bredere markt. Waar vroeger gesproken werd over een ‘single product’ restaurantconcept verschuift het langzamerhand naar een ‘multifunctionele’ horecaconcept. Zo ontstaan er unieke combinaties zoals: zalen/party-, leisure-, thema- en take-away concepten waarbij het aanbod beter aansluit op de brede vraag van vrijetijdsactiviteiten, gemak, variatie, kwaliteit, individuele consumptie et cetera.

Nog geen ketens
Hoewel in andere landen het fastservice crêperie een succes blijkt te zijn, zien we tot op heden nog geen pannenkoekenketens ontstaan. De verwachting is wel dat dit binnen enkele jaren in en rond drukke winkelstraten en treinstations zal komen.

Toekomstvisie
De groei van het aantal pannenkoekenrestaurant zal zich stabiel doorzetten tot een aantal van circa 360 restaurants in 2015. Ook met het oog op het steeds prijsbewust wordende consument en de verandering in haar bestedingspatroon zal de pannenkoekensector de komende jaren meer bezoekers aantrekken, dit ten koste van de restaurantsector.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Corona
2670 nieuwe horecaondernemingen sinds eerste lockdown

Coronacrisis of niet, het aantal horecaondernemingen stijgt. Sinds de eerste lockdown, in maart 2020, zijn er 2670 horecazaken bij gekomen. Hiermee heeft de verwachte kaalslag in de horeca dus niet plaatsgevonden. Cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) maken inzichtelijk dat er nu ruim 74.000 ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Economie Corona
20 procent van de Nederlandse restaurants verwacht de deuren nooit meer te openen

Uit recent onderzoek van WijnSpijs blijkt dat 20 procent van de 1200 samenwerkende restaurateurs ernstige twijfels heeft over het voortbestaan van hun levenswerk. Het evenementenbureau WijnSpijs.nl verzorgde in samenwerking met 1200 restaurants in Nederland en België de culinaire WijnSpijs Wand ...

Achtergronden Corona
KIPPENTENT deelt snert uit aan zorgmedewerkers verpleeghuis

Vandaag heeft KIPPENTENT hun huisgemaakte snert uitgedeeld aan alle zorgmedewerkers van verpleeghuis Veenstaete in Kortenhoef (Wijdemeren). Hiermee willen ze hen een hart onder de riem steken en hun grote waardering uiten voor het geweldige werk van deze mensen tijdens de coronacrisis. De KIPPENT ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: