Overvaltraining helpt om criminaliteit in de horeca voor te zijn

20 september 2017 | Thijs Jacobs

Op 9 oktober gaat de Week van de Veiligheid van start. Het nemen van de juiste preventieve maatregelen is de eerste stap om de kans op criminaliteit in uw zaak te verkleinen. Denk bijvoorbeeld aan een overvaltraining voor u en uw medewerkers. Wij spraken met Hendrik-Jan Kaptein van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) over de overvaltrainingen voor winkeliers en de 3 belangrijkste tips om overvallen te voorkomen.

Eigen gedrag

In de overvaltrainingen ervaren deelnemers dat hun eigen gedrag een grote rol speelt bij criminaliteit. Zowel bij het voorkomen van criminaliteit, als de juiste stappen zetten wanneer het dan tóch gebeurt in uw zaak. Het voorkomen begint met het nemen van preventieve maatregelen, zoals camera’s in de winkel en zo min mogelijk cash in de kassa. Maar ook alert reageren op situaties in en om de zaak is essentieel. Daarom leert u in de training niet alleen alles over overvalpreventie, maar ook hoe u het beste om kunt gaan met agressie en diefstal om te voorkomen dat een situatie escaleert.

Stelt u zich voor dat u als ondernemer dagelijks iemand ziet posten wanneer u de zaak opent. Wat doet u dan? “Winkeliers en horecaondernemers hebben vaak zelf heel goed in de gaten als er iets niet klopt,” zegt Hendrik-Jan Kaptein. “Als je op je eigen gevoel vertrouwt en ernaar handelt, kun je een eventuele overval voorkomen. Wij leren cursisten om de politie te waarschuwen als iemand regelmatig voor de winkel staat te posten en 112 te bellen bij verdachte of bedreigende situaties. Of als er een verdacht persoon in de zaak is, deze op een vriendelijke manier aan te spreken. ‘Ik zie u hier rondkijken, kan ik u misschien ergens mee van dienst zijn?’ Als de persoon kwaad in de zin heeft, schrikt dat af. Die weet dan dat er op hem gelet wordt en gaat liever ergens anders naartoe.” In de trainingen doen deelnemers rollenspellen met acteurs in de rol van overvallers. Ook krijgen ze preventietips. “Als je getraind bent, reageer je verstandiger op een overval en heeft het uiteindelijk ook minder impact. Het is goed om te beseffen dat het de overvaller niet om u gaat, alleen maar om de buit.”

Drie tips om overvallen te voorkomen

  1. Zorg ervoor dat u weinig cash in de zaak hebt. Laat klanten bij voorkeur pinnen en werk met een afroombox en een kluis met tijdsvertraging. Laat dat ook zien aan de buitenkant van uw winkel. Gewone klanten zegt het niets, mogelijke overvallers juist wél: die weten dat er binnen weinig te halen is.

  2. Durf verdachte personen aan te spreken. Zo kan uw eigen gedrag al preventief zijn, want die persoon weet dat er op hem gelet wordt.

  3. Handel volgens het RAAK-principe. Dat staat voor Rustig blijven (hoe rustiger u blijft, hoe minder groot de kans is dat de situatie escaleert), Accepteren (tijdens een overval is degene met het wapen de baas, accepteer dat), Afgeven (geef waarom gevraagd wordt en hang niet de held uit, dat kan gevaar voor alle aanwezigen opleveren) en Kijken (prent uiterlijke kenmerken in uw geheugen, zodat de politie de dader later kan opsporen).

Bij het CCV kunt u een overvaltraining voor groepen van 12 tot 20 personen boeken. De drie uur durende training kan gegeven worden op elke gewenste locatie, overdag of in de avond. Voor de training wordt € 500 in rekening gebracht bij de aanvrager. De andere helft (€ 500,-) wordt gesubsidieerd door het ministerie van Veiligheid en Justitie. Kijk hier voor meer informatie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De RestaurantKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ges ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is gisteren van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Achtergronden Gastronomie
Restaurant Bloei opent dit voorjaar

Restaurant Bloei opent dit voorjaar de deuren in een 155 jaar oud rijksmonument in Nieuwersluis-Breukelen. In de charmante villa aan de rivier de Vecht voorziet het restaurant haar gasten van verrassende gerechten die worden gekenmerkt door stijlvolle eenvoud, elegantie en pure smaken. Bij Bloei ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Achtergronden Gastronomie
Nederlandse topchefs te zien in spannende kookwedstrijd ‘Snackmasters’

Bobby Rust, Ron Blaauw, Jacob Jan Boerma, Dennis Huwaë, Hans van Wolde, Margo Reuten, Richard van Oostenbrugge en André Gerrits zijn de acht chefkoks die strijden om de felbegeerde titel Snackmasters 2021. In het nieuwe programma ‘Snackmasters’ nemen wekelijks twee koks het t ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: