Overname Texelse Bierbrouwerij door Heineken

2 november 2020 | redactie
Overname Texelse Bierbrouwerij door Heineken

HEINEKEN Nederland (Heineken) neemt de Texelse Bierbrouwerij over. Hiermee krijgt de succesvolle brouwer van het gelijknamige eiland een stevige impuls om zich op het vasteland verder te ontwikkelen. Dankzij deze acquisitie zal het prijswinnende Skuumkoppe en ook de andere speciaalbieren in nog meer horecagelegenheden en huishoudens voet aan de grond krijgen.

Niet alleen de distributie maar ook de brouwcapaciteit wordt samen met het nieuwe moederbedrijf op een bij het eiland passende en duurzame wijze geoptimaliseerd. Dit om aan de sterk groeiende vraag te kunnen voldoen; consumenten wisten de Texelse speciaalbieren de afgelopen twintig jaar goed te waarderen en het iconische merk is inmiddels van vaste waarde bij vele bierliefhebbers. "Samen met Heineken gaan we de grenzen van ons succes verleggen", aldus algemeen directeur Cor Honkoop. "Om in de toekomst aan die sterk groeiende consumentenbehoefte te kunnen voldoen en om de Texelse Bierbrouwerij verder te professionaliseren is Heineken voor ons de ideale strategische partner".

"We lagen al heel goed op koers, we hebben de beste zomer ooit achter de rug, Heineken zorgt nu voor extra rugwind waarmee we verder kunnen versnellen". Hans Böhm, CEO van Heineken in Nederland: "De komst van de Texelse Bierbrouwerij is voor ons een welkome uitbreiding in het groeiende speciaalbiersegment". "Met een range van zeer smaakvolle speciaalbieren is Texels een sterk merk met enorme potentie. Ik ben heel blij om dit samen verder te mogen uitbouwen." 

Verankerd op Texel 

De Texelse Bierbrouwerij is twintig jaar geleden geboren en inmiddels verankerd op het eiland. Samen met zo’n tachtig medewerkers brouwt en verkoopt het dertien speciaalbieren met als vlaggenschip het veelbekroonde Texels Skuumkoppe. "Bij de Texelse Bierbrouwerij koesteren we het eiland en gunnen we iedereen in Nederland een mooi glas Texels speciaalbier. Dit zal ook met de nieuwe wind in de zeilen ons motto blijven", zegt Honkoop. "Dit blijven we vanuit hier met dezelfde groep mensen doen, daar verandert niets aan. Ook blijven we zelfstandig alle groothandel- en retailklanten bedienen. Natuurlijk gaan we met Heineken wel nauwer samen optrekken om de horecamarkt beter te bedienen. Daarnaast gaan we samen kijken naar een duurzame oplossing om de brouwcapaciteit te vergroten want de Texelse Bierbrouwerij zit inmiddels aan de randen van wat ze aankan. We groeien simpelweg uit onze jas".  

Krachtiger in speciaalbier 

Heineken was al langer gecharmeerd van de Texelse Bierbrouwerij. Enerzijds vanwege de unieke propositie die de brouwerij heeft. Texels begeeft zich bovendien met Skuumkoppe in het Tarwebier domein waar Heineken relatief klein vertegenwoordigd is. Ook de andere twaalf toegankelijke speciaalbieren hebben een unieke signatuur. Niet voor niets staat de brouwer van het eiland in de landelijke top drie van ambachtelijke spelers. Anderzijds is het een merk met een enorm groeipotentieel. Texelse is niet weg te denken in Noord-Holland en is al behoorlijk vertegenwoordigd in de andere provincies maar heeft tevens nog een wereld te winnen. In die ambitie liep het vanwege de groeiende vraag van de consument tegen de grenzen van het eigen kunnen aan. Daarin zit ‘m dan ook de winst voor beide partijen. Heineken gaat de Texelse bieren nog beter beschikbaar maken. Horeca en distributie krijgen hierbij vooral de aandacht, op de achtergrond zal Heineken ook de aanwezige brouw-, kwaliteit, duurzaamheid en merkkennis gaan inzetten.  

Op het eiland 

Om de Texelse unieke, verbindende en no-nonsense identiteit te behouden zal Heineken de brouwer autonoom gaan aansturen. Om dit te waarborgen blijft het Management Team en personeelsbestand dan ook in takt. Heineken hecht eveneens veel waarde aan het eilandkarakter en de oorsprong van het bedrijf en daarom staat één ding als een paal boven water: Texels blijft op Texel.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN in actie! #BlackMonday: final sale horeca

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) lanceert de landelijke campagne #BlackMonday, die op maandag 7 december van start gaat. Onder de noemer #BlackMonday worden horecaondernemers opgeroepen deel te nemen aan de landelijke actie. Met de campagne wil KHN duidelijk maken dat als de overheid niet per omga ...

Wet- en regelgeving
Cao horeca verlengd tot eind 2021

FNV Horeca, CNV Vakmensen en werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zijn overeengekomen de huidige cao in de horeca met een jaar te verlengen onder gelijke voorwaarden. De drie partijen zijn het er over eens dat d ...

Corona
"Honderden miljoenen voor horeca en cultuur"

Haagse bronnen melden aan de NOS dat sectoren die flink geraakt zijn door de coronacrisis en daardoor een zeer groot omzetverlies lijden, kunnen rekenen op honderden miljoenen steun vanuit Den Haag. Volgens de NOS zet het kabinet de komende dagen de puntjes op de i. Bedrijven die meer dan 70 proc ...

Interview Digitaal Ondernemen
Horecamarketing op socials: influencers als spin in het web

Bij een goede marketingstrategie mag social media niet ontbreken. Wil je verzekerd zijn van een groot bereik, dan kun je haast niet om ‘influencers’ heen. Die influencers vind je op Youtube, op hun eigen blogs, Facebook, Instagram, Snapchat of TikTok. Wie een influencer inzet, meestal te ...

KHN Corona
Deel van de horeca dreigt op 17 januari open te gaan, ondanks maatregelen

Vorige week kondigden verschillende horecaondernemers aan om hun zaken op 17 januari te willen openen, ongeacht de dan geldende maatregelen. Zij hebben zojuist verkondigd tegenover Omroep Brabant dat ze het vertrouwen in het kabinet hebben opgezegd en hoe dan ook zullen openen op 17 januari. Omd ...

Economie Corona
Horeca na kunst en cultuur meest pessimistisch over economische vooruitzichten

De vooruitzichten van het Nederlandse bedrijfsleven over de eigen verkopen op de korte termijn zijn sinds de zomer sterk verslechterd. De economie zal naar verwachting tijdelijk weer een stap terug moet doen. Vooral de commerciële dienstverlening heeft pessimistischere verwachtingen voor de kom ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: