Onderzoek: horeca investeert meer in 2015

14 januari 2016 |
Onderzoek: horeca investeert meer in 2015

Retailers en horecaondernemers in het midden- en kleinbedrijf zien de komende maanden over het algemeen met vertrouwen tegemoet. Ze gaan
voor 2016 uit van een toename van de omzet en de winst en in de horeca vertaalt dit zich al in een grotere investeringsbereidheid. Dit komt naar voren uit de meest recente branchescans van SRA, de grootste accountantsorganisatie van Nederland.

Hogere uitgaven
Nu het in ons land economisch gezien beter gaat en de koopkracht stijgt, geven consumenten meer uit. Dit is koren op de molen van retailers en horecaondernemers, twee voor Nederland belangrijke branches die steeds meer met elkaar verweven raken. SRA heeft voor zowel de horeca als de retail nieuwe branchescans beschikbaar, waarin de laatste economische en brancheontwikkelingen en de verwachtingen van de ondernemers zelf zijn meegenomen. Deze scans geven ondernemers direct inzicht in hoe zij er financieel voor staan en in hoe zij het doen ten opzichte van branchegenoten.

Winst en omzet nemen toe
Zowel retailers als horecaondernemers gaan ervan uit dat hun winst en omzet in 2016 zullen stijgen. Ondernemers in de horeca zijn het meest optimistisch: zij verwachten dat de omzet met gemiddeld 8% zal toenemen, terwijl de winst naar verwachting met gemiddeld iets meer dan 6% zal stijgen. De respondenten in de SRA Retailscan gaan gemiddeld uit van een omzetstijging van iets meer dan 6%, waarbij de verwachte toename in de foodsector (bijna 8%) hoger is dan die in de non-foodsector (iets minder dan 5%). De winst zal naar verwachting gemiddeld 5,5% hoger uitkomen dan vorig jaar.

Horeca wil meer investeren, retailers nog niet
Net als de consumenten wil het merendeel van de ondernemers in de horeca dit jaar meer geld gaan uitgeven. Opvallend is dat de investeringsbereidheid ook bij de kleinere bedrijven is toegenomen. Dit kan erop wijzen dat de financiële reserves zijn verbeterd, maar ook de lage rente kan een rol spelen. Horecaondernemers zien hun investeringsniveau in 2016 gemiddeld met ongeveer 5% omhoog gaan. Daarbij gaan respondenten in de logiesverstrekking uit van de grootste stijging (ruim 7%, versus 4,5% voor eet- en drinkgelegenheden). Door de grotere investeringsbereidheid neemt ook de behoefte aan externe financiering toe.

In retail vertaalt het optimisme zich nog niet in een duidelijk hogere investeringsbereidheid. Dit kan komen doordat bedrijven hebben ingeteerd op hun reserves. Uit de Retailscan komt namelijk naar voren dat ondernemers hun financiële situatie minder als een kans zien dan een jaar geleden.

Kansen en bedreigingen
In de branchescans worden naast economische en maatschappelijke trends en actuele en verwachte financiële ontwikkelingen ook branchespecifieke kansen en bedreigingen meegenomen. Retailers en horecaondernemers zien vooral mogelijkheden dankzij de aantrekkende economie, een efficiëntere manier van werken en marktontwikkelingen. Horecaondernemers zijn daarnaast positief over de financiële situatie van hun bedrijf (bijna 40% van de respondenten ziet hier een kans). Binnen de Horeca valt op dat respondenten in de logiesverstrekking meer kansen zien in samenwerking en netwerken dan een jaar geleden. Dit geldt eveneens voor non-food retailers. Ondernemers in de voedingsdetailhandel zien hier juist minder mogelijkheden.

Kredietverlening is een bedreiging
De kredietverlening door banken is voor zowel retailers (bijna 49%) als horecaondernemers (bijna 42%) een van de belangrijkste bedreigingen voor 2016. Retailers in de food-sector verwachten ook veel last te hebben van overheidsmaatregelen. Voor non-food blijft de eigen financiële situatie een belangrijke uitdaging. Binnen de horeca is ook een tekort aan gekwalificeerd personeel een groot probleem. Dit geldt vooral voor ondernemers met eet- en drinkgelegenheden en meer dan 10 fte’s.

De branchescans als benchmark
De laatste branchescan voor de Retail werd ingevuld door 105 respondenten. Van hen werkt 62% in de non-food sector en ongeveer 27% in de food-sector. De nieuwste Horecascan werd ingevuld door 160 ondernemers. Iets meer dan 20% is actief in de logiesvertrekking, de rest heeft een restaurant, café of cafetaria. In beide branches is meer dan 90% van de respondenten eigenaar of directeur-grootaandeelhouder. Het merendeel van de respondenten heeft minder dan 10 fte’s in dienst.

De branchescans zijn een initiatief van SRA, de grootste accountantsorganisatie van Nederland, met een netwerk van 370 accountantskantoren.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Fastservice
Horeca in Amsterdam The Style Outlets morgen geopend

HMSHost International en NEINVER openen met trots de eerste eet- en drinkgelegenheden in Amsterdam The Style Outlets, de nieuwste winkelbestemming van Nederland. Vanaf morgen kunnen bezoekers tijdens het winkelen genieten van Starbucks, Burger Federation en Pommes Frites. Hierdoor wordt de aanwezigh ...

Culinair Coronacrisis
Helft Nederlanders sinds maart niet meer uit eten geweest

De helft van de Nederlanders (49%) heeft geen bezoek meer gebracht aan een restaurant sinds de uitbraak van COVID-19. Dit in tegenstelling tot 2019, toen slechts 1 procent nooit uit eten ging. Het restaurantgedrag van de Nederlander is door de pandemie flink veranderd. Dit blijkt uit het onderzoek & ...

KHN Coronacrisis
Gelderse horecaondernemers kunnen voucher met waarde tot 5000 euro aanvragen

De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerisme- en vrije tijdsector die door de coronacrisis in zwaar weer zijn gekomen. Dit ‘steuntje in de rug’ kunnen ondernemers in deze hard getroffen sectoren inzetten voor adviesdiensten en ondersteu ...

Wet- en regelgeving
Viswinkel of horeca?! Het slotstuk!

Een jaar geleden schreven wij over de handhavingszaak die door de gemeente Amsterdam was gestart tegen The Seafood Shop, een luxe viswinkel in het hart van Amsterdam, waar ook diverse vissnacks en maaltijden worden verkocht. In dit artikel staan wij nogmaals stil bij het verloop van deze zaak en kij ...

Digitaal Ondernemen
December: Alles over digitaal ondernemen

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: