Onderzoek: 30 procent van Nederlanders gaat twee keer per jaar uit eten

22 juni 2017 | Roy Spijker

Uit het Nationaal Gastvrijheidsonderzoek in opdracht van JMW Horeca Uitzendbureau door Kantar TNS blijkt dat een op de drie Nederlanders gemiddeld een keer per half jaar uit eten gaat. Per persoon besteden gasten dan 25,05 euro aan een restaurantbezoek.  Voor een gemiddelde hotelovernachting telt de Nederlander 86,08 euro neer. Terwijl  voor velen het toppunt van het goede leven gelijk staat aan dineren met  vrienden en familie aan een mooie gedekte tafel, kiest het merendeel (60%) van de Nederlanders  toch liever een diner voor twee.

Olivier Hensing, manager en hospitalityspecialist bij JMW: "Uiteraard geldt hier een gemiddelde. Ik ken genoeg mensen die wekelijks een restaurant bezoeken en al het dubbele uitgeven aan een fles wijn. En of je het gemiddelde nu veel of weinig vindt, wij willen vooral nagaan wat mensen doet besluiten om een restaurant of hotel nog eens te bezoeken. En daar hebben restauranteigenaren en hoteliers opvallend een eigen hand in."

Investeer in gastvrijheid
'Welkom! Wat fijn dat u er bent. We verwachtten u al. Mijn naam is Patrick. Ik ben uw gastheer'. Wie wil er nu niet zo worden ontvangen? In opdracht van JMW vroeg Kantar TNS een representatieve groep van 1600 Nederlandse restaurant- en hotelbezoekers een vragenlijst over gastvrijheid in te vullen.  De uitkomsten zijn een mooie opsteker voor restaurants die investeren in gastvrij personeel. Zo worden die eerder aanbevolen bij vrienden (64% bij bovengemiddeld gastvrij ipv 31% bij gemiddeld gastvrij).

De respondenten aan het JMW onderzoek moedigen gastheren en -vrouwen aan om tussentijds te checken of alles is zoals de gast verwacht. En bij het afscheid zeg je: Bedankt dat u onze gast was vanavond. Leuk dat u er was. En graag tot ziens. Olivier Hensing: "Het ontvangst en het vertrek zijn beslissende momenten in de gastvrijheidsbeleving; een goede ontvangst is een eerste indruk en een toonzetter voor de rest van de avond."

Horecabloed: bestaat dat?

Gedrevenheid, flexibiliteit en gastgerichtheid zijn wat betreft de Nederlandse restaurantbezoekers de vaardigheden die gastheren en gastvrouwen moeten hebben. Hensing: "Veel van onze opdrachtgevers vragen naar kandidaten met horecabloed. Daarom werken veel van de mensen die wij uitzenden, al hun leven lang in de horeca. Sommigen zijn soms letterlijk grootgebracht in een restaurant. Dit onderzoek laat goed zien dat je intrinsiek gemotiveerd moet zijn om de verwachtingen van jouw gast telkens weer te overtreffen. Dat leer je niet zo maar aan, horecabloed bestaat wel degelijk. Met gedegen training en begeleiding bied je je team echter wel mogelijkheden om nog beter te worden in het werk."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

81 winnende bieren na zesde Dutch Beer Challenge

Op woensdag 11 maart 2020 vond in Rotterdam de zesde editie van de ‘Dutch Beer Challenge’ plaats. 91 Nederlandse brouwerijen hebben gezamenlijk 400 bieren ingestuurd om deel te nemen aan deze Nederlandse bierwedstrijd. Vanwege de corona-crisis vond de prijsuitreiking dit jaar plaats via ...

Coronacrisis
30ml Nachtegaalstraat speelt in op het Paasfeest thuis

Op 1e en 2e Paasdag bezorgt 30ml Nachtegaalstraat een rijkelijk gevulde ontbijtbox bomvol verse producten aan huis. In een tijd waarin iedereen het Paasfeest ‘gedwongen’ thuis viert en het bezoeken van de supermarkt een uitdaging is, is dit de oplossing voor een luxe Paasontbijt zonder z...

KHN Coronacrisis
KHN: reparatie NOW en demping Wab-effecten dringend noodzakelijk

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) signaleert dat de NOW-regeling op belangrijke onderdelen tekortschiet. Afgelopen maandag opende het UVW het NOW-loket. Door de afbakening van het omzetverlies en de fixatie van de vergoeding loonsom sv op uitsluitend januari 2020, worden schrijnende effecten zichtb...

Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: Hoofd omhoog

We zijn twee weken verder. Twee weken geleden begonnen we met het voorbereiden van afhaalmaaltijden. Op mijn telefoon verschijnt een bericht van de moeder van mijn kinderen. ‘Hoop dat het met je gaat’… Het grijpt mij aan en door mijn hoofd flits alles door mij heen. Tja.. Hoe g...

Help de Horeca: eerste miljoen is binnen

Sinds de start van Help de Horeca twee weken geleden zijn inmiddels ruim 20.000 waardebonnen ter waarde van maar liefst 1 miljoen euro aangeschaft door horecaliefhebbers in heel Nederland. Met dit bijzondere initiatief ondersteunt Koninklijke Horeca Nederland samen met horecapartners de Nederlandse ...

Columns Coronacrisis
Column Sico de Moel: Contact

Het klinkt misschien stom, maar ik had het echt even gemist: het contact met mijn gasten. Het deed me dan ook goed om een aantal vaste gasten weer even te kunnen zien. Vorige week zijn we begonnen met menu's voor thuis. We bezorgen in heel A...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: