Onderzoek: 30 procent van Nederlanders gaat twee keer per jaar uit eten

22 juni 2017 | Roy Spijker

Uit het Nationaal Gastvrijheidsonderzoek in opdracht van JMW Horeca Uitzendbureau door Kantar TNS blijkt dat een op de drie Nederlanders gemiddeld een keer per half jaar uit eten gaat. Per persoon besteden gasten dan 25,05 euro aan een restaurantbezoek.  Voor een gemiddelde hotelovernachting telt de Nederlander 86,08 euro neer. Terwijl  voor velen het toppunt van het goede leven gelijk staat aan dineren met  vrienden en familie aan een mooie gedekte tafel, kiest het merendeel (60%) van de Nederlanders  toch liever een diner voor twee.

Olivier Hensing, manager en hospitalityspecialist bij JMW: "Uiteraard geldt hier een gemiddelde. Ik ken genoeg mensen die wekelijks een restaurant bezoeken en al het dubbele uitgeven aan een fles wijn. En of je het gemiddelde nu veel of weinig vindt, wij willen vooral nagaan wat mensen doet besluiten om een restaurant of hotel nog eens te bezoeken. En daar hebben restauranteigenaren en hoteliers opvallend een eigen hand in."

Investeer in gastvrijheid
'Welkom! Wat fijn dat u er bent. We verwachtten u al. Mijn naam is Patrick. Ik ben uw gastheer'. Wie wil er nu niet zo worden ontvangen? In opdracht van JMW vroeg Kantar TNS een representatieve groep van 1600 Nederlandse restaurant- en hotelbezoekers een vragenlijst over gastvrijheid in te vullen.  De uitkomsten zijn een mooie opsteker voor restaurants die investeren in gastvrij personeel. Zo worden die eerder aanbevolen bij vrienden (64% bij bovengemiddeld gastvrij ipv 31% bij gemiddeld gastvrij).

De respondenten aan het JMW onderzoek moedigen gastheren en -vrouwen aan om tussentijds te checken of alles is zoals de gast verwacht. En bij het afscheid zeg je: Bedankt dat u onze gast was vanavond. Leuk dat u er was. En graag tot ziens. Olivier Hensing: "Het ontvangst en het vertrek zijn beslissende momenten in de gastvrijheidsbeleving; een goede ontvangst is een eerste indruk en een toonzetter voor de rest van de avond."

Horecabloed: bestaat dat?

Gedrevenheid, flexibiliteit en gastgerichtheid zijn wat betreft de Nederlandse restaurantbezoekers de vaardigheden die gastheren en gastvrouwen moeten hebben. Hensing: "Veel van onze opdrachtgevers vragen naar kandidaten met horecabloed. Daarom werken veel van de mensen die wij uitzenden, al hun leven lang in de horeca. Sommigen zijn soms letterlijk grootgebracht in een restaurant. Dit onderzoek laat goed zien dat je intrinsiek gemotiveerd moet zijn om de verwachtingen van jouw gast telkens weer te overtreffen. Dat leer je niet zo maar aan, horecabloed bestaat wel degelijk. Met gedegen training en begeleiding bied je je team echter wel mogelijkheden om nog beter te worden in het werk."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Rotterdam
Rotterdam krijgt er een PizzaBar di Vicini bij

Op 6 maart 2020 opent PizzaBar di Vicini haar deuren in het Rotterdamse Kralingen en is - naast Osteria Vicini en Fratelli - de jongste van de drie. PizzaBar di Vicini wordt een plek voor een spontane ontmoeting aan de bar, rijk gevulde tafels of een lekker afhaalmaal. Met ovenverse pizza’s en...

Opening Rotterdam
Tres: intimate dining in Rotterdam

Na een carrière in Zeeland, Melbourne en Kopenhagen zijn Emy Koster en Michael van der Kroft terug in de havenstad waar zij horen. In het monumentale Entrepotgebouw op de Kop van Zuid vindt het onafscheidelijke duo een thuis – in een voormalige jazzkelder - voor het kersverse Tres. Een ...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: