Nieuwe voorzitter Tour Culinair

26 juni 2018 | Thijs Jacobs

Tijdens het Slotdiner van Tour Culinair bij Kasteel Maurick in Vught heeft Ton Lenting (eigenaar Lenting en Partners) na twaalf jaar het voorzitterschap overgedragen aan Richard Francke (directeur Koninklijke Industrieele Groote Club). Het Slotdiner vormde het culinaire hoogtepunt nadat het 40-man tellend peloton in totaal 260 kilometer gefietst had, verdeeld over twee dagen door Noord-Brabant en België.

Richard Francke: “Het is een grote eer om het voorzitterschap van Ton Lenting over te mogen nemen. Voor de komende jaren wordt de ingezette verjonging van het peloton en het behoud van de professionele organisatie van de verschillende koersen een mooie uitdaging waar ik samen met een enthousiast bestuur verder vorm aan mag geven.”

Nieuwe koers

Dit jaar werd voor de 37e keer de Tour Culinair verreden. Het was de eerste tour na de nieuw ingezette koers. Er werd vorig jaar afscheid genomen van deelnemers die nog wel actief waren als renner, maar niet meer werkzaam zijn als eindverantwoordelijke binnen de gastvrijheidsbranche. Dit gaf ruimte voor nieuwe renners zoals Martin Matser (managing director van der Valk Hotels), Daan Kroone (eigenaar Day Foodbar), Alain Schepers (Bierista) en Klaas van Leengoed (general manager Kasteel Maurick) om het peloton van de Tour Culinair te versterken. Het peloton genoot van een pittig parcours langs mooie culinaire Brabants hotspots zoals Brasserie Hemels in Vught, Bierbrouwerij Oijen in Oijen en Sligro Distributie Centrum in Veghel. Na een bonusrondje fietsen door de Efteling werden de renners welkom geheten door Fons Jurgens, voorzitter Raad van Bestuur de Efteling.

De Tour Culinair organiseert drie activiteiten per jaar waar racefietsen en culinair genieten bij elkaar komen. Het gaat hierbij om een tweedaags wielerevenement in binnen- of buitenland waarbij ongeveer 120 kilometer per dag gefietst wordt en een fietstocht in het voor- en najaar, die altijd gecombineerd wordt met een lunch op niveau.

Klasbaktrofee voor Mirjan Theuns

Naast het verrijden van de Tour wordt er jaarlijks, in samenwerking met Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH), ook een klasbaktrofee uitgereikt. Met deze prijs wil Tour Culinair en SVH het belang van het overdragen van vakkennis in de horeca extra onder de aandacht brengen. De klasbaktrofee is tijdens het slotdiner overhandigd aan Mirjan Theuns van Eetcafé de Tijd uit Oisterwijk. De wijze waarop zij haar medewerkers inspireert en begeleidt om op termijn zelf ook gastvrij ondernemer te worden was voor de organisatie een van de redenen om haar de trofee te overhandigen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: wordt de horeca eindelijk onderdeel van de oplossing?

Door het mooie weer van vorige week zijn de schellen van de ogen gevallen bij een deel van de burgemeesters, OMT-leden en politiek. Wat wij al lang wisten en verkondigden is waarheid geworden. Bij mooi weer en na een zware winter is er geen houden meer aan en moet de mens eruit. Wij kennen de mens n ...

Corona
‘Gastvrij Arnhem’ eerste centrale registratie tool voor horeca

Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederl ...

Corona
'Kabinet wil terrassen openen op 21 april'

Het kabinet wil de terrassen op 21 april openen. Ook wil de regering de winkels weer openen. Aanstaande vrijdag buigt het OMT zich over de kwestie. Ook het schrappen van de avondklok ligt op tafel. Dat bevestigen Haagse bronnen tegenover verschillende landelijke media. De versoepelingen hangen a ...

Economie Corona
Aantal opgeheven horecavestigingen in 2020 hoger dan ooit

In de Randstad zijn in 2020 relatief veel vestigingen van bedrijven opgeheven. In de regio’s Haarlem en Groot-Amsterdam ging het om ruim 6,5 procent van alle bedrijfsvestigingen. In 2020 was zowel het aantal opheffingen als oprichtingen van bedrijfsvestigingen het hoogst sinds het begin van de ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Wet- en regelgeving Corona
Burgemeesters willen terrassen graag weer openen

Steeds meer burgemeesters scharen zich achter de oproep van burgemeester Halsema (Amsterdam) om de terrassen weer te openen. Dit zou het beter mogelijk maken om de buitenruimte optimaal en gecontroleerd te kunnen gebruiken, met inachtneming van de coronamaatregelen. In veel steden werd het de afg ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: