Nieuwe Michelin-award voor uitmuntend gastheerschap

Auteur: Thijs Jacobs
Michelin KHN 16 december 2019
Nieuwe Michelin-award voor uitmuntend gastheerschap

De gidspresentatie van Michelin 2020 vindt op maandag 13 januari 2020 plaats in het DeLaMar Theater in Amsterdam. De uitreiking van de sterren valt komend jaar samen met de eerste dag van de horecavakbeurs Horecava. Om gastheerschap in de spotlight te zetten, heeft Michelin samen met Koninklijke Horeca Nederland (KHN) een nieuwe award in het leven geroepen voor de Nederlandse gastvrijheidsbranche: de award voor uitmuntend gastheerschap, officieel de ‘2020 Michelin Netherlands Service Award’. Deze award wordt uitgereikt tijdens de MICHELIN-sterrenceremonie door KHN-voorzitter Robèr Willemsen. De Michelinsterren belonen de kwaliteit van de keuken. Daarom is het extra bijzonder dat Michelin met deze award de aandacht legt op professionals met passie, die gasten een onvergetelijke gastronomische ervaring bieden.

Gastheerschap in de spotlight

KHN vindt het belangrijk om het vak van gastheer/gastvrouw in het zonnetje te zetten. Met de krapte op de arbeidsmarkt en de sterke economie is het een uitdaging om goede mensen voor de horeca te werven en te behouden. Dit is dan ook een uitgelezen kans om te laten zien hoe mooi het vak van gastheer/gastvrouw is en hoe gastvrijheid het verschil kan maken in het creëren van een bijzondere ervaring voor gasten. De award gaat naar de gastheer/gastvrouw die met ontzettend veel passie en enthousiasme zijn/haar team weet te motiveren om een unieke gastvrijheidsbeleving te creëren voor gasten.

KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “KHN maakt zich sterk voor een ondernemersklimaat waarin gasten meer besteden en zet zich in voor een goed en gastvrij aanbod van alle bedrijven die actief zijn in de gastvrijheidsbranche. Dit draagt bij aan een inspirerende omgeving waar gasten unieke ervaringen en waardevolle momenten beleven. Deze nieuwe award is een bekroning op het werk van gepassioneerde professionals en kan het imago van gastheerschap naar een nog hoger niveau tillen.”

Als ambassadeur van het vak levert dé gastheer/gastvrouw van het jaar zowel een uitzonderlijke bijdrage aan een bijzondere ervaring voor gasten, als aan een inspirerend ondernemersklimaat. KHN is blij met deze nieuwe award en wil de winnaar positioneren als rolmodel voor de huidige en toekomstige lichting horecaondernemers.

Michelinsterren

De MICHELIN Gids introduceerde de eerste Michelinster in 1926. Vanaf dat moment gingen inspecteurs op pad om de beste restaurants te ontdekken en selecteren. Sinds 1931 hanteert Michelin een driesterrensysteem voor de gastronomische kwaliteit van een restaurant. Daarnaast worden bestekjes gehanteerd voor de comfortcategorieën, oplopend van één bestekje (vrij gerieflijk), naar vijf bestekjes (zeer luxueus). Voor de gastronomische dienstverlening was tot voor kort geen erkenning en daar komt met deze award verandering in. 

Overig nieuws