Nieuwe manier van betalen in de horeca

11 november 2015 |
Nieuwe manier van betalen in de horeca<

De start-up Tabster introduceert een geheel nieuwe manier van betalen in de horeca. Klanten hoeven geen portemonnee meer op zak te hebben, maar kunnen hun rekening openen, delen en betalen via de app. Hun creditcard of IBAN is hieraan gekoppeld. Het bedrijf speelt hiermee in op de trend dat betalen steeds handiger en sneller moet kunnen.

geen gedoe
Geen gedoe meer met kleingeld of pinnen in de horeca. Niet meer wachten op de rekening. Nooit meer gezeur met je vrienden over wie welk deel van de rekening moet betalen. Daarvoor zorgt Tabster. De Amsterdamse start-up gaat het betalen in de horeca drastisch veranderen, net als Uber op de taximarkt en AirBnB bij hotelovernachtingen. Volgens medeoprichter Sjoerd Rothweiler zorgt de app er voor dat betalen naar de achtergrond gaat. “Dan kunnen we ons in de horeca weer volledig storten op waar het écht om gaat: het gezellig hebben met je vrienden.”

Slimme kassa-aansturing
De Tabster-app is gekoppeld aan het kassasysteem van de betreffende kroeg of restaurant, onafhankelijk van het type software of hardware. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door Eijsink Afrekensystemen, dat op 1 september 2015 een belang in Tabster heeft genomen. Eijsink levert kassasystemen en aanverwante diensten aan de Nederlandse horeca en is dus helemaal thuis in de doelgroep van Tabster. Ook Eijsink ziet de app als uitkomst voor veel horecabedrijven. “Ondernemers zijn verzekerd van betaling, dankzij de koppeling van de app aan de creditcard of IBAN”, aldus René Eijsink, commercieel directeur van Eijsink Afrekensystemen. “Daarnaast bespaart het heel veel tijd en gedoe. Op drukke avonden is met één druk op de knop een rekening aangemaakt; klanten hoeven nooit meer per rondje af te rekenen. Dat levert enorm veel tijdswinst op, waardoor de horecaondernemer bijvoorbeeld meer drankjes kan verkopen.”

Uitrol vanuit Amsterdam
Tabster is op kleine schaal begonnen met testen in de Amsterdamse horeca. Op dit moment kan Tabster worden gebruikt in café Zouk, café Vanzz en café De Pijp. Hierna volgen horecazaken in de rest van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Vervolgens wordt Tabster met behulp van Eijsink over de rest van Nederland uitgerold. Rothweiler: “We willen een perfect werkende en supergebruiksvriendelijke app voor consumenten. Vandaar dat we het rustig aan uitrollen. Tabster verandert in principe niets aan de processen in de horeca. We optimaliseren deze alleen. Dat zorgt ervoor dat de barman en –vrouw met nog meer plezier hun werk kunnen doen en dat de klant meer tevreden is.”

Over Tabster
Tabster is gevestigd in Amsterdam en onderdeel van de incubator van ING: de ING Innovation Studio. De start-up werd in 2013 opgericht door Sjoerd Rothweiler en Frans van Hoogstraten. Rothweiler werkte ruim zeven jaar voor ING voordat hij met Tabster begon. Van Hoogstraten heeft een achtergrond als IT-, web- en softwareontwikkelaar. In november 2015 is Tabster ING Starter van de Maand.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interieur
Fotoreportage The Streetfood Club

The Streetfood Club in Utrecht siert de cover van de aanstaande RestaurantKrant. De najaarseditie ligt tijdens het schrijven van dit bericht bij de drukker. Nog een paar dagen wachten en dan lees je hoe Joost en Wes, eigenaren van The Streetfood Club, dit machtige concept hebben ontwikkeld (niet all...

Bier
Kasteel Maurick Vught introduceert eigen kasteelbier met Oranje-Spaanse noot

Kasteel Maurick in Vught introduceert een ambachtelijk gebrouwen kasteelbier met de naam Heerlijke Hendrik. Het bier is geïnspireerd op prins Frederik Hendrik van Oranje die vanuit Kasteel Maurick in 1629 de strijd tegen de Spanjaarden leidde tijdens de belegering van ’s-Hertogenbosch. He...

Personalia Culinair
Prins Mauritshuis Blokzijl heeft nieuwe 'aanvoerder'

Net voor het sluiten van de transfermarkt op 2 september 2019 heeft het ‘kookteam Oranje’ zich versterkt met Seb Smit! Het huidige team van chefs komt onder zijn algehele leiding te staan en zal de verdere groei na de intensieve verbouw van het Prins Mauritshuis in smakelijke banen leide...

Food Awards
Soup & Bakery by De Verspillingsfabriek wint ABN AMRO Best Newcomer Retail Award

Soup & Bakery by De Verspillingsfabriek heeft op dinsdag 17 september de ‘ABN AMRO Best Newcomer Retail Award’ gewonnen. “Wat een fantastisch nieuws”, zegt Eric Habraken van De Verspillingsfabriek. “Ook voor HMSHost International en Amsterdam Airport Schiphol natuur...

Amsterdam Bezorgen
Welk eten bestellen Amsterdammers online? Check de lijst!

Deze week viert Deliveroo zijn vierde Nederlandse verjaardag. In 2015 werd het maaltijdplatform geïntroduceerd in Nederland en in september van dat jaar startte Deliveroo met het bezorgen van maaltijden in Amsterdam. Het gaf restaurants die geen eigen bezorgservice hadden de mogelijkheid om ...

Hotel Opening
Woudschoten Hotel & Conferentiecentrum heeft een vernieuwd restaurant

Het is de natuur van Woudschoten Hotel & Conferentiecentrum om verrassend en uniek te zijn voor al haar gasten. Deze keer was het tijd om het ontbijt- & lunchrestaurant van Woudschoten aan te pakken. Het restaurant heeft een eerlijk & puur restaurantconcept gekregen. Er is gebruik gemaak...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: