Nederlandse gast verlegt zijn grenzen

21 januari 2010 |
Nederlandse gast verlegt zijn grenzen<

De afgelopen 10 jaar is het aantal restaurants met 12,5% toegenomen. Dit blijkt uit onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies naar de Nederlandse restaurantsector. Met name de ‘Italiaanse restaurants en ‘overige Aziatische restaurants’ groeiden fors met respectievelijk 76% en 74%. Het aanbod van Nederlands-Franse restaurants en Chinees- Indische restaurants daalde daarentegen met respectievelijk 4,6% en 5,6%.

Aanbod neemt af, kwaliteit toe
Uit het onderzoek blijkt dat het traditionele Nederlands-Franse restaurant de afgelopen tien jaar terrein heeft verloren aan met name de restaurants met een buitenlandse keukenrichting. Door de toenemende reislust van Nederlanders komen ze steeds meer in aanraking met vele internationale keukens, wat terug te zien is in het Nederlandse straatbeeld. Van Nederlands-Frans naar écht Hollands. De afgelopen tien jaar is het aantal restaurants met een Nederlands-Frans georiënteerde keuken afgenomen met bijna 5%. De kwaliteit van de Nederlands-Franse keuken neemt toe. De restaurants in Nederland die onderscheiden zijn met een Michelinster voeren voornamelijk een Nederlands-Franse keuken. Het aantal sterrenrestaurants groeit en dit was in 2006 zelfs reden voor een eigen Michelin-gids voor ons land.
Ondanks de daling in het aanbod, zien we dat met name de Nederlandse keukenrichting weer in opkomst is. Vergeten groenten en terug naar de oorsprong zijn dé trends voor 2010.

__Lees alles over de Nederlands-Franse restaurantsector in de volgende RestaurantKrant.__

Aanbod Chinese restaurants met 5,6% gedaald
Ondanks de populariteit van de Chinees-Indische restaurants (circa 20% van de restaurants heeft een Chinees-Indische keukenrichting) is het aantal in tien jaar toch met 5,6% gedaald. Zuid-Holland is de provincie met de meeste Chinees-Indische restaurants, namelijk 413 restaurants. Flevoland is hekkensluiter met 27 restaurants. Ook in de Chinese keuken vindt een verschuiving plaats. Het imago van ‘de afhaal-Chinees’ verandert langzaam naar een imago waar men hoogstaande culinaire Chinese gerechten serveert. In toprestaurants wordt teruggegrepen naar de authentieke Chinese keuken met gebruik van nieuwe technieken.

Aziatische keuken populair
Deze deelsector is in tien jaar tijd fors gegroeid met 74%. Onder ‘overige Aziatische restaurants’ vallen onder andere Japanse restaurants, Indiase restaurants en Thaise restaurants.

Italiaanse fast-service concepten
De Italiaanse keuken is en blijft ongekend populair in Nederland. In tien jaar tijd nam het aantal restaurants met een Italiaanse keukenrichting toe met maar liefst 76%. Flevoland heeft, met 20 Italiaanse restaurants, het laagste aanbod in Nederland. Opvallend is dat ondanks de forse stijging, in Zeeland sprake was van en daling van 10%. In tien jaar tijd heeft de Italiaanse keuken zich ontwikkeld naar kwalitatief hoger niveau en blijkt zich prima te lenen voor ‘fast-service’ concepten. Bedrijven als Vapiano en Julia’s Pasta bieden gasten verse pasta’s in een ‘fastfood’-formule.

De RestaurantKrant, Natalja Elings

:mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20bericht%20op%20De%20RestaurantKrant.nl&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20De%20RestaurantKrant.nl%0A%0Ahttp://www.derestaurantkrant.nl/nieuws/nederlandse-gast-verlegt-zijn-grenzen/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Economie Bezorgen
Thuisbezorgd laat restaurants opbieden om een hogere ranking te krijgen

Thuisbezorgd past haar verdienmodel aan en gaat restaurants een hogere plek op de ranglijst laten kopen. De horecaondernemer moet hiervoor tussen de vijftig cent tot negen euro per order neertellen. Ondernemers spreken al voorzichtig over machtsmisbruik. Het 'opbieden' is nog in de testfase,...

Columns Blog
Column Sico de Moel: cadeaukaart

Meneer wilde afrekenen met een stapeltje van 6 cadeaukaarten. Bij mij kun je betalen met een cadeaukaart, maar niet met zes. Gasten met een cadeaukaart zijn soms wat angstig, ze melden het atijd al bij hun reservering, bij aankomst vragen ze nog een keer of ze echt wel met hun cadeaukaart kunnen ...

trends Bier
Nationaal bieronderzoek: foodpairing steeds populairder

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Ook foodpa...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Internationaal Michelin
Le Jules Verne toegetreden tot Relais & Châteaux

Het wereldberoemde restaurant op de tweede verdieping van de Eiffeltoren ‘Le Jules Verne’ is per 1 juli toegetreden tot Relais & Châteaux, de wereldwijde vereniging van exclusieve hotels en restaurants. Het restaurant wordt geleid door de Franse topchef Fre?de?ric Anton, die ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: