Nederlandse eetgewoontes veranderen door restaurant-bezorging

20 februari 2017 | Thijs Jacobs

De leefstijl van Nederlanders is aan het veranderen. Dat is misschien nog wel het beste te merken aan de drie vaste maaltijden per dag: ontbijt, lunch en avondeten. De vaste patronen worden doorbroken. Neem nou de lunch - de boterham met kaas - die achter het bureau of tijdens een wandelingetje buiten werd opgegeten. Die meegebrachte boterham is aan het verdwijnen.

Uit onderzoek van Deliveroo blijkt namelijk dat Nederlanders steeds vaker hun lunch bestellen. Begin dit jaar was het aantal bestelde lunches al 900 procent hoger dan vorig jaar rond deze tijd.

Deliveroo maakt deze cijfers bekend om het vierjarige bestaan te markeren. Oprichter Will Shu gaf in februari 2013 het startschot door persoonlijk zijn eerste bestelling in Londen te plaatsen. Deliveroo heeft nu wereldwijd meer 30.000 riders die dagelijks de gerechten bezorgen en het aantal bestellingen groeide alleen al in 2016 met 650 procent. En dat is goed nieuws voor de 20.000 restaurants die wereldwijd bij Deliveroo zijn aangesloten.

Dit weekend vierde Deliveroo - de snel groeiende on-demand bezorgdienst - haar vierjarig bestaan. En hoe kan dat beter dan met nieuwe cijfers die laten zien dat Nederlandse restaurants dankzij Deliveroo een hogere omzet halen en bovendien nieuwe groepen klanten binnenhalen.

Stabiele groei en meer bestellingen doordeweeks

De eigenaren van de meer dan 900 aangesloten restaurants in tien Nederlandse steden rapporteren dankzij Deliveroo een stabiele groei van het aantal bestellingen. Dankzij Deliveroo hebben ze ook meer mensen in de keuken kunnen inhuren om de toegenomen vraag aan te kunnen en zo de kwaliteit van de gerechten te garanderen.

Was tot voor kort de vrijdagavond de favoriete avond om eten te bestellen, tegenwoordig gebeurt dat steeds vaker ook op doordeweekse avonden. Die mentaliteitsverandering is een belangrijke verklaring voor de enorme toename van het aantal bestelde gerechten. In 2016 werd 10 procent van de maandelijkse bestellingen gedaan tussen maandag en donderdag. De traditionele piek op vrijdag verdween en het aantal bestellingen werd meer uitgesmeerd over de hele week. Waarschijnlijk komt dat ook door het in september 2016 gelanceerde Deliveroo for Business. Een dienst die het gemakkelijker maakt voor bedrijven om eten te bestellen voor hun werknemers.

Deliveroo werkt nu samen met meer dan 900 restaurants in Nederland, van beroemde Nationale ketens zoals Braai, tot kleine, zelfstandige restaurantjes als The Butcher en Renato’s. In tien steden in Nederland kunnen klanten via Deliveroo een bestelling plaatsen bij hun favoriete restaurant of juist eens iets nieuws uitproberen. Wereldwijd namen in 2016 de bestellingen van de bij Deliveroo aangesloten restaurants toe met 650 procent. Elke week komen er nieuwe restaurants bij.

Nieuwe manier van bezorgen

Philip Padberg, General Manager bij Deliveroo Netherlands vertelt: “De missie van Deliveroo is om een nieuwe manier van bezorgen te introduceren. Het belangrijkste is dat onze klanten ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds de lekkerste gerechten van hun favoriete restaurants kunnen bestellen. Dat is bovendien gedaan met één druk op de knop.”

“Restaurants die samenwerken met Deliveroo kunnen dankzij de uitbreiding van hun keukencapaciteit een omzetstijging van dertig procent realiseren zonder dat ze hoeven te investeren in nieuwe infrastructuur. Onze unieke bezorgdienst is een win-win voor alle deelnemers. We zijn trots dat we zo de voorwaarden scheppen om restaurants te laten groeien en nieuwe banen te creëren. We krijgen veel positieve reacties van restaurants en chefs en we zijn ontzettend enthousiast dat we meedoen aan belangrijke vernieuwingen in de bezorgservice.”

Kim Lakho, General Manager bij Renato's in Amsterdam: “We doen alleen waar we het beste in zijn: we bedenken en bereiden fantastische pizza’s en Deliveroo doet de rest. Dankzij hen hebben we een heleboel tevreden klanten en extra omzet.”

Deliveroo kondigde afgelopen maand ook aan dat er 300 hooggekwalificeerde technologiebanen worden gecreëerd in Londen, waar de bezorgdienst zijn thuisbasis heeft. De nieuwe werknemers worden ingezet om ervoor te zorgen dat Deliveroo de koppositie houdt bij de innovatie van de bezorging van gerechten.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Omzet horeca stijgt 1,6 procent in vierde kwartaal

De omzet van de horeca steeg in het vierde kwartaal van 2019 met 1,6 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam met 1,4 procent toe. De omzet van logiesverstrekking steeg met 1,2 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 1,7 procent. Al bijna zeven jaar nee...

Chefs Culinair
Nieuwe docu-serie met Nederlandse sterrenchefs

De kook-tv-zender njam! lanceert op de Nederlandse televisie een unieke serie over Nederlandse sterrenchefs: De Sterrenkaart. De serie trapt af op zondag 1 maart met de eerste aflevering met Joris Bijdendijk, chefkok van het veelgelauwerde restaurant RIJKS. Mix van chefs In elke aflevering sta...

Bier Achtergronden
Alcoholvrij bier en speciaalbier voor tiende jaar op rij in de lift

De consumptie van speciaalbier en alcoholvrij bier laat voor het tiende jaar op rij groei zien. Pils blijft veruit de grootste biercategorie en is net zoals de totale markt stabiel ten opzichte van 2018. Consumenten variëren tegenwoordig veel meer in hun bierkeuze. Speciaalbier is in vele smake...

Fastservice Vega
KFC gaat een week lang 'kiploos' door het leven

Het Kentucky Fried Chicken restaurant aan het Binnenwegplein in Rotterdam verruilt van 9 t/m 15 maart, tijdens de Nationale Week Zonder Vlees, een week lang alle kip op het menu voor vegetarische opties. Dit wereldwijde historische moment voor KFC is tevens het startschot van de landelijke introduct...

Food Achtergronden
Onderzoek: gebruik jij convenience in de keuken?

Graag je aandacht voor dit leuke onderzoek, waarvan we de resultaten binnenkort publiceren. We willen graag weten of jij in je zaak convenience - of gemaksproducten (feitelijk zijn ze hetzelfde) gebruikt. De trend is ambachtelijk en lokaal, maar in hoeverre uit zich dat in de praktijk? Is enkel werk...

Drinks Marketing
Wat doe jij met Wereld Whisky dag?

Op vrijdag 27 maart vieren wij met z’n allen ‘Wereld Whisky Dag’. De dag waarop wij onze tulpvormige glazen uit de kast halen, halfvol schenken om vervolgens te proosten met elkaar. Overal op de wereld vinden er evenementen plaats, ook in Nederland dus. Dit evenement kun je zelf or...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: