Nederlandse brouwers kondigen bockbierseizoen aan

13 september 2018 | Thijs Jacobs

De komende maanden staan in het teken van het bockbierseizoen. Nederlands bockbier staat bekend als een zwaarder bier van hoge kwaliteit en de start van de herfst. Dit seizoen is er extra aandacht voor de lekkerste bockbier-food combinaties. Bockbier heeft een veelzijdige smaak die goed past bij een variatie aan gerechten. En om consumenten te inspireren en informeren over mooie bier & foodcombinaties, is afgelopen mei namens alle bierbrouwers een nieuwe app gelanceerd: de Bier Butler App. Deze app adviseert direct het beste bier bij een gerecht. Meer informatie: www.datsmaaktnaarbier.nl.  

‘Vlaggetjesdag’ voor bockbier

De Nederlandse Brouwers hebben een jarenlange traditie om op de eerste maandag van oktober een speciaal evenement te houden ter introductie van een nieuwe jaargang bockbier. Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers: ‘Op maandag 1 oktober is het ‘Vlaggetjesdag’ voor bockbier. Samen met onder andere bierbrouwers, biersommeliers, brouwmeesters proeven we deze dag traditiegetrouw de nieuwe bockbieren van 2018. Bockbier is een rijk bier, dat zich uitstekend laat combineren met veel gerechten en daarom vieren we dat door bockbier nog nadrukkelijker te koppelen aan eten. Een aantal experts heeft mooie matches gemaakt, die we vanaf 1 oktober delen in de Bier Butler App. Deze app is een onmisbare informatiebron voor iedereen die zelf aan de slag wil met het combineren van bier en eten.’

Bier & food advies op maat

De Bier Butler-app is in mei gelanceerd en adviseert meteen een bier bij het gerecht dat wordt ingetikt. Het is een unieke samenwerking waar alle Nederlandse brouwerijen bij worden betrokken. Alle gerechten in de app zijn door gecertificeerde biersommeliers, gecombineerd met een beste bierkeuze en de lijst van inmiddels meer dan 1000 gerechten en 900 bieren wordt steeds verder uitgebreid. Zo wordt het voor consumenten makkelijker kiezen in het huidige gevarieerde aanbod aan bieren. De Bier Butler App is een onderdeel van het platform ‘Dat Smaakt naar Bier’, dat de brouwers van Nederland in 2017 hebben opgezet.

Adema vervolgt: "Bier, en in het specifiek bockbier, heeft een breed smakenpallet en biedt daarmee veel mogelijkheden om het bij gerechten te combineren. Dit is bij veel consumenten nog onbekend. Daarom bieden wij dit jaar een verdieping in de Nederlandse bier- en foodcultuur middels de Bier Butler App. We hopen hiermee consumenten te inspireren om vaker een mooi glas bier te kiezen bij hun gerecht. Ter gelegenheid van het nieuwe bockbierseizoen wordt de app op 1 oktober verder uitgebreid met nieuwe functionaliteiten en staat bockbier vol in de spotlights."

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Culinair
Talentvolle koks strijden in Amersfoort om prestigieuze titel

Zes jonge en talentvolle chefs gaan maandag 18 februari bij Leerhotel Het Klooster in Amersfoort de strijd met elkaar aan tijdens de Jeunes Chefs Rôtisseurs Competition 2019. De winnaar is niet alleen de beste van Nederland, maar plaatst zich ook voor de internationale finale in het Canadese C...

Column David Bakker
Column: gluten-noten-lactose-intolerantie

Veel horecaondernemers hebben een intolerantie-allergie; een allergie tegen mensen met een intolerantie. De vraag: “Moeten wij nog rekening houden met een intolerantie of allergie?”, is na “Wat mag ik voor u inschenken”, “Zal ik uw jas ophangen?” en “Smaakt ...

Opening Lunchroom
Hudson Bar & Kitchen lanceert lunch & bakery concept in Leiden

De Amerikaanse restaurantketen Hudson Bar & Kitchen, lanceert het lunch & bakery concept Hudson Coffee. De eerste vestiging van Hudson Coffee is geopend aan de nieuwe Beestenmarkt 23 in Leiden, tegenover de Lammermarktgarage en direct naast het 1,5 jaar geleden geopende Hudson restaurant. De...

Amsterdam Culinair
Restaurant The Gaia presenteert eerste gerechten

Begin maart opent The Gaia officieel haar deuren aan het Rembrandtplein in Amsterdam. Met een lounge, restaurant en (late night) bar weet chef Ayt Erdogan (De Nederlanden*, Mariënhof) op gastronomische wijze een traditionele kookfilosofie tijdloos te maken. In lunch, diner en bites. De smak...

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: