Nederlanders kiezen steeds vaker voor peulvruchten

16 april 2018 | David Bakker

Het is al geruime tijd een hot topic: plantaardig eten wordt steeds belangrijker. Dit betekent niet direct dat heel Nederland en masse vegetariër of veganist wordt. Er is echter wel een groeiende trend gaande waarin het steeds normaler wordt om eens een dagje geen vlees te eten (62%). Peulvruchten, in de volksmond bonen genaamd, hebben in de afgelopen jaren een flinke opmars gemaakt. Het is namelijk een goede en volwaardige vleesvervanger met als resultaat: een enorme impact op de gehele bonenindustrie in Nederland. In vier jaar tijd steeg de omzet met maar liefst een kwart.

Ondanks de enorme groei, zijn er nog steeds barrières die men ervan weerhouden om voor bonen te kiezen: ze weten niet hoe je bonen lekker kunt klaarmaken en komen niet verder dan de bruine boon in de chili con carne of witte bonen in tomatensaus of denken er simpelweg niet aan. Dit terwijl er tegenwoordig een keur aan variatie van ook de minder traditionele peulvruchten in de schappen ligt, zoals kidneybonen, kikkererwten en linzen waarmee de lekkerste gerechten kunnen worden klaargemaakt. Bij anderen zit het gewoonweg niet in de wekelijkse eetroutine.

Bonen ontzettend voedzaam

Dat bonen gezond, vezelrijk en toch licht verteerbaar zijn en daarnaast ook nog eens boordevol eiwitten zitten, is nog niet bij iedereen bekend. Peulvruchten zijn onderdeel van de Schijf van Vijf en het advies van het Voedingscentrum is om wekelijks bonen te eten, zoals kidneybonen, linzen of kikkererwten. In lijn met dit advies heeft marktleider HAK zichzelf ten doel gesteld om de consument te bewegen tot het minimaal één keer per week eten van bonen.

“Geen week voorbij zonder bonen erbij”

Nicole Freid, directeur marketing en innovatie bij HAK: “Ons doel is om het eetgedrag van Nederlanders op een gemakkelijke manier te verrijken. Met de cross-mediale campagne genaamd “Geen week voorbij zonder bonen erbij” roepen wij Nederlanders op om één keer per week bonen aan de maaltijd toe te voegen.

De barrières om te kiezen voor bonen bij het eten willen wij wegnemen door middel van educatie en laten zien hoe makkelijk en lekker het is om een gerecht met bonen te maken.” Met de hulp van een selecte groep foodbloggers zoals o.a. Francesca Kookt, GWESSE van Leonie ter Velde, De Hippe Vegetariër, Leukerecepten.nl en natuurlijk topkok Herman den Blijker zal HAK het komende jaar wekelijks een keur aan recepten, feiten, weetjes en een grote variatie aan (nieuwe) producten bieden waardoor het bijna onmogelijk wordt om nog te kiezen voor een maaltijd zonder bonen.

Favoriete boon van Nederland

Voor het vierde opeenvolgende jaar is de bruine boon van HAK de favoriete peulvrucht van Nederlanders, op de voet gevolgd door witte bonen in tomatensaus. Daarnaast zijn de ‘hippe’ peulvruchten enorm in opmars. Vooral in de grote steden is de vraag naar moderne, hippe peulvruchten, zoals kikkererwten en linzen, enorm toegenomen. De bonen, die zijn verpakt in de innovatieve stazak met een modern en hip uiterlijk, trekken enorm de aandacht van de jongere consument en maken een grote groei door.

“De stazak is inmiddels verkrijgbaar in 14 varianten en trekt vooral de moderne, eter die op zoek is naar lekkere, plantaardige en vooral pure producten,” aldus Freid.

Bonen mogen dan wel steeds populairder worden: in vergelijking met Europeanen eten Nederlanders nog altijd slechts een vijfde van de hoeveelheid peulvruchten die in Europa wordt verorberd. Freid: “Er is nog genoeg werk te doen, daarom gaan wij ook dit jaar weer door met nieuwe introducties op het gebied van peulvruchten en blijven we de consument innovatieve oplossingen bieden om makkelijk, lekker en gezond bonen te eten.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

10 jaar De RestaurantKrant
10 jaar De RestaurantKrant: De visie van Jeroen Raes

De Restaurantkrant bestaat tien jaar. In deze rubriek blikken we terug op een decennium vol nieuws, trends en diepte-interviews. We halen elke week spraakmakende verhalen uit de oude doos weer naar voren. Deze week een interview uit 2012 met Jeroen Raes en Dennis van der Meer. Toen de trotse eigenar...

Opening
Beachclub ‘Hudson Beach’ opent medio mei de deuren in Kijkduin

Vanaf medio mei kunnen strandliefhebbers terecht bij de nieuwe, Amerikaans georiënteerde strandhotspot van Kijkduin: Hudson Beach. Aan de rand van de Haagse duinen waan je je hier voor even in het zonovergoten Californië. Deze California-vibe wordt extra benadrukt door het gebruik van f...

HMSHost en Vapiano slaan handen ineen

Vapiano en HMSHost International BV onderzoeken de opening van Vapiano-restaurants via haar dochteronderneming Vapiano Franchising International. Locaties omvatten luchthavens, treinstations en outletcentra in het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië, Duitsland en Nederland. De restaurants worden ...

Economie Bier
Bavaria N.V. boekt recordomzet

Swinkels Family Breweries N.V., holding van Bavaria N.V. heeft voor het derde jaar op rij een recordomzet geboekt, ondanks uitdagende marktomstandigheden. De netto-omzet kwam uit op € 659 miljoen, een stijging van 6,5 procent ten opzichte van 2016. Het bedrijfsresultaat daalde van € 45,8 m...

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Rijden onder invloed met bedrijfsauto. Ontslag?

Niet alleen gasten gaan na het nuttigen van alcohol achter het stuur zitten, ook medewerkers uit de horeca maken zich daar weleens schuldig aan. De gevaren zijn bekend, alcohol en verkeer horen niet samen. Een ongeluk zit in een klein hoekje, of in dit geval, op een parkeerterrein. Een chef-kok u...

Culinair Bocuse d'Or
Kick-off Bocuse d'Or: Lars Drost wil via Turijn naar Lyon

"Vandaag start onze route naar Turijn." Met de trots van een Chef de Mission die zijn Olympiërs richting de meest prestigieuze sportwedstrijd ter wereld leidt, opende Bocuse d’Or Nederland-bestuurslid en SVH-directeur Ricardo Eshuis de start van het traject dat Team NL op het po...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: