Nederland is grote invoerder van Champagne

19 maart 2018 | Thijs Jacobs

In 2017 hebben de verzendingen van Champagne-flessen naar Nederland een belangrijke groei met 7,7% in volume en 11,1% in waarde gekend. Nederland is hiermee wereldwijd de dertiende Champagne-invoerder met 2 536 816 naar Nederland verzonden flessen in 2017. Dit cijfer houdt bovendien geen rekening met de rechtstreekse aankoop van Champagne door Nederlanders in Frankrijk.


Nieuw record voor de omzet van de Champagne-uitvoer in 2017

In 2017 heeft de wereldwijde omzet van de Champagnestreek een nieuw record bereikt met een totaal van 4,9 miljard euro. Deze prestatie is te danken aan de groei van de export (2,8 miljard euro, +6,6% ten opzichte van 2016) terwijl de Franse markt stabiel bleef (2,1 miljard euro).  Op twaalf jaar (sinds 2005), is de omzet van de Champagne met 1 miljard gegroeid.
 
De Verenigde Staten blijven het belangrijkste exportland in waarde voor Champagne (586 miljoen euro), met een groei van 8,5%. Het Verenigd Koninkrijk blijft tweede in waarde, maar blijft de ongunstige invloed van de  « Brexit » ondervinden met een daling met 5,7%, in waarde en zelfs meer nog in volume (-11%).
 Japan verstevigt zijn derde plaats dankzij een forse groei zowel in waarde (+ 21,3 %) als in volume (+ 17,6%). In Duitsland (vierde plaats) ligt de situatie wat anders, de omzet stijgt 1,7% maar de volumes gaan lichtjes achteruit (- 0,8%). Italië groeit met + 9,7% in waarde.
 

Azië

Azië is een van de best presterende werelddelen (+ 15,5% in volume en + 19,2 % in waarde). De Chinese wereld (China, Hong Kong, Taiwan) onderscheidt zich door een bijzonder dynamische groei (+ 26,7% in waarde). De cijfers van Zuid-Korea zijn eveneens opmerkelijk (+39,5% in waarde), voor het eerst overschrijdt de aankoop van Champagne er de kaap van het miljoen flessen.
 Na een lichte daling in 2016, hervat Afrika zijn groei (+ 7% in volume en waarde) met een vooruitgang in Nigeria in het bijzonder (+ 24,7% in volume en + 18,4% in waarde). In Oceanië zet Australië, ondanks een wat minder gunstige wisselkoers zijn ontwikkeling voort (+ 23% in waarde), Nieuw-Zeeland groeit eveneens met 12,9% in waarde.
 
In Europa (buiten Frankrijk waar de omzet groeit met 3,9% in een situatie waar de volumes nagenoeg stabiel blijven -0,5%), kent Scandinavië een nieuwe groei met meer dan  9% van de waarde van de invoer van Champagneflessen. Ten opzichte van 2016, een jaar waarin de groeiende omzet onder andere te verklaren viel door de diversifiëring in de types en variëteiten aangekochte Champagnes, is het de sterke groei in landen waar Champagne het best wordt opgewaardeerd, in het bijzonder in de Verenigde Staten, Japan en Australië, die het nieuwe record verklaart.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Laat jouw terras zien!

Het is bijna zover. Op 28 april mogen de terrassen, natuurlijk wel met de nodige beperkingen, weer open. Het is voor veel horecaondernemers het startschot voor de race naar volledige heropening van de horeca en inmiddels worden er de nodige voorbereidingen getroffen om de terrassendag woensdag tot e ...

Drinks
Recordaantal van 539 bieren in 7e Dutch Beer Challenge

Op donderdag 22 april 2021 werd voor de zevende keer de Dutch Beer Challenge gehouden. Voor deze editie van de Nederlandse biercompetitie hebben grote en kleine brouwerijen gezamenlijk een recordaantal van 539 bieren ingeschreven. Deze editie van de ‘Dutch Beer Challenge’ (powered by ...

Sligro lanceert herstartcampagne voor heel horeca-Nederland

Na een bizar jaar ligt er, met de aangekondigde opening van de terrassen op 28 april, een nieuw begin in het verschiet. Dat we elkaar weer mogen ontmoeten en samen kunnen genieten. Sligro wil op een hartverwarmende manier heel horeca-Nederland laten weten dat ze er voor ze zijn en graag met ze optre ...

Achtergronden Corona
15 procent Nederlanders bezoekt minder vaak horeca vanwege contactformulieren

Nu de terrassen weer gedeeltelijk heropend worden, zullen horecaondernemers hun bezoekers ook opnieuw moeten vragen om contactgegevens voor bron- en contactonderzoek. 14,9 procent van de Nederlanders bezoekt echter minder horeca vanwege de vraag om contactgegevens achter te laten. Dit en meer blijkt ...

Corona
Terrassen per 28 april (beperkt) open

De terrassen gaan weer beperkt open. Na maanden van lockdown mogen horecaondernemers per 28 april weer gasten op hun terrassen ontvangen tussen 12.00 uur en 18.00 uur. Dat maakte demissionair premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Naast het (beperkt) openen van de terrassen wordt d ...

Drinks Corona
Grote bierbrouwers klaar voor herstart

Mocht vanavond bekend worden gemaakt dat de horeca de terrassen vanaf 28 april mag openen, zijn de grote bierleveranciers klaar om de horeca te voorzien van bier. Heineken laat tegenover persbureau ANP weten dat de brouwer ongeveer 8000 klanten heeft met een terras. Veel horecabedrijven spelen a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: