Nederland is grote invoerder van Champagne

19 maart 2018 | Thijs Jacobs

In 2017 hebben de verzendingen van Champagne-flessen naar Nederland een belangrijke groei met 7,7% in volume en 11,1% in waarde gekend. Nederland is hiermee wereldwijd de dertiende Champagne-invoerder met 2 536 816 naar Nederland verzonden flessen in 2017. Dit cijfer houdt bovendien geen rekening met de rechtstreekse aankoop van Champagne door Nederlanders in Frankrijk.


Nieuw record voor de omzet van de Champagne-uitvoer in 2017

In 2017 heeft de wereldwijde omzet van de Champagnestreek een nieuw record bereikt met een totaal van 4,9 miljard euro. Deze prestatie is te danken aan de groei van de export (2,8 miljard euro, +6,6% ten opzichte van 2016) terwijl de Franse markt stabiel bleef (2,1 miljard euro).  Op twaalf jaar (sinds 2005), is de omzet van de Champagne met 1 miljard gegroeid.
 
De Verenigde Staten blijven het belangrijkste exportland in waarde voor Champagne (586 miljoen euro), met een groei van 8,5%. Het Verenigd Koninkrijk blijft tweede in waarde, maar blijft de ongunstige invloed van de  « Brexit » ondervinden met een daling met 5,7%, in waarde en zelfs meer nog in volume (-11%).
 Japan verstevigt zijn derde plaats dankzij een forse groei zowel in waarde (+ 21,3 %) als in volume (+ 17,6%). In Duitsland (vierde plaats) ligt de situatie wat anders, de omzet stijgt 1,7% maar de volumes gaan lichtjes achteruit (- 0,8%). Italië groeit met + 9,7% in waarde.
 

Azië

Azië is een van de best presterende werelddelen (+ 15,5% in volume en + 19,2 % in waarde). De Chinese wereld (China, Hong Kong, Taiwan) onderscheidt zich door een bijzonder dynamische groei (+ 26,7% in waarde). De cijfers van Zuid-Korea zijn eveneens opmerkelijk (+39,5% in waarde), voor het eerst overschrijdt de aankoop van Champagne er de kaap van het miljoen flessen.
 Na een lichte daling in 2016, hervat Afrika zijn groei (+ 7% in volume en waarde) met een vooruitgang in Nigeria in het bijzonder (+ 24,7% in volume en + 18,4% in waarde). In Oceanië zet Australië, ondanks een wat minder gunstige wisselkoers zijn ontwikkeling voort (+ 23% in waarde), Nieuw-Zeeland groeit eveneens met 12,9% in waarde.
 
In Europa (buiten Frankrijk waar de omzet groeit met 3,9% in een situatie waar de volumes nagenoeg stabiel blijven -0,5%), kent Scandinavië een nieuwe groei met meer dan  9% van de waarde van de invoer van Champagneflessen. Ten opzichte van 2016, een jaar waarin de groeiende omzet onder andere te verklaren viel door de diversifiëring in de types en variëteiten aangekochte Champagnes, is het de sterke groei in landen waar Champagne het best wordt opgewaardeerd, in het bijzonder in de Verenigde Staten, Japan en Australië, die het nieuwe record verklaart.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Events
Bijna 450 bieren in 5e Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ georganiseerd. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben &eacut...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Achtergronden Restaurant
Download nu de maarteditie van De RestaurantKrant

De maarteditie van De RestaurantKrant is uit! Niet alleen hebben we een fonkelnieuw design, maar we spreken ook nog eens met de eigenaren van restaurant Flicka in Kerkdriel. Het restaurant ontving onlangs zijn eerste Michelinster. Klik hier om de uitgave te downloaden (je hoeft enkel je e-mailadres ...

Tech Interview
''Bij De Beren hebben we nu al twaalf marketingmedewerkers nodig''

Marjolein Mens is communicatieadviseur bij restaurantketen De Beren. De restaurantketen heeft de social media campagnes uitstekend op orde en pakt de marketingactiviteiten professioneel aan. Hoe gaat dat in zijn werk bij zo’n succesvolle keten? Marjolein: “We hebben hier op kantoor een h...

Michelin Interview
Interview: Posthoorn in Monnickendam, al tien jaar een Michelinster

De Posthoorn, ML in Haarlem, Bij Jef en Kaatje bij de Sluis, allen restaurants met een Michelinster en een hotel, maar wel in die volgorde. Waar instituten als Château Neercanne en het Amstel Hotel hun ster de afgelopen jaren kwijt raakten, lijken de ‘kleine’ hotels te overleven in...

Opening Rotterdam
Voor dit nieuwe restaurant moet je een toegangskaartje kopen

Op 16 mei openden Frank en Hans Mosselman – de mannen achter Food for Thought en Rotterdamse pop-ups Á La Plancha en De Swarte Leeuw – de deuren van Food Club Rotterdam (FC Rotterdam). In de voormalige kantine van Croonwolter&dros elektrotechniek in verzamelgebouw De KROON Rot...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: