Nationale Week Zonder Vlees nog nooit zo succesvol

9 maart 2020 | Thijs Jacobs

Vandaag gaat de Nationale Week Zonder Vlees van start. Dit is de derde editie van deze jaarlijks terugkerende campagne. De Nationale Week Zonder Vlees kan rekenen op steeds meer animo. Vele Nederlanders, supermarkten, producenten, restaurants, bedrijven, scholen, pompstations en gemeenten hebben zich bij het initiatief aangesloten.

Heel Nederland in het teken van minder vlees

De Nationale Week Zonder Vlees, in het leven geroepen door Isabel Boerdam, houdt het hele land bezig. Deze derde editie laat zien dat het mogelijk is: heel Nederland staat deze week in het teken van minder vlees en het initiatief kan op brede steun rekenen vanuit het land. Zelfs de branchevereniging voor ambachtelijke slagers, de Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS), geeft aan dat de Week Zonder Vlees terecht mensen aan het denken zet over hun vleesconsumptie. Grote supermarkten, restaurantketens en vele producenten sloten zich aan bij het initiatief, door middel van opvallende vegetarische acties die zelfs het wereldnieuws haalden:

- Het werd wereldnieuws dat KFC tijdens de Week Zonder Vlees 100% vegetarisch gaat in het KFC restaurant op het Binnenwegplein in Rotterdam.
- Alle 29 restaurants van restaurantketen ’t Zusje serveren enkel vegetarische tapas tijdens de Week Zonder Vlees.
- Albert Heijn bestickert alle vegetarische schappen Week Zonder Vlees-roze om de consument te motiveren een vegetarische keuze te maken.
- Iglo en Lidl introduceren diverse nieuwe vegetarische producten bij de start van de Week Zonder Vlees.
- Domino's, IKEA, Subway, deli2go en deli by Shell nodigen het grote publiek uit om ook buiten de deur te kiezen voor vegetarische opties.

 

In Nederland doen 940 restaurants mee aan de Week Zonder Vlees met een speciaal vegetarisch aanbod, 1233 bedrijven besteden er aandacht aan in de bedrijfskantine, 375 scholen maken gebruik van het speciaal ontwikkelde lespakket, 135 pompstations bieden een vegetarische snack aan langs de snelweg, en vier ministeries dragen de campagne een warm hart toe. Dit is een significante groei in aandacht en actief betrokken partijen ten opzichte van vorig jaar.

De impact van een week zonder vlees

Het voornaamste argument voor de Nationale Week Zonder Vlees is de impact van minder vlees eten op het klimaat. Uit onderzoek van Blonk Consultants blijkt dat iedere volwassene die deze week geen vlees eet, in z’n eentje maar liefst 130 liter water, 76 kilometer autorijden aan CO2-uitstoot en 770 gram dierenvlees bespaart. Boerdam: “Als je deze cijfers vertaalt naar een jaar lang één dag in de week geen vlees eten, dan heb je het al over 1000 liter water, 565 kilometer autorijden en 6 kilo dierenvlees per persoon. Laat staan als we dit met heel Nederland twee of drie dagen per week doen! Wat mij betreft is minder vlees eten de lekkerste en gemakkelijkste manier om iets goeds te doen voor de wereld om ons heen. Die vegetarische maaltijd maakt een wezenlijk verschil.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download hier de corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Opening
Café Restaurant Soesterdal: all-electric

Op de voormalige vliegbasis Soesterberg is een ingetogen en duurzaam horecapaviljoen gerealiseerd, bestaande uit een café restaurant met terras, omringd door een natuurlijk speelbos en diverse speelplekken. Café Restaurant Soesterdal ligt aan de bosrand, met een weids uitzicht over ...

Economie Tech
Met Tikkie Check supersnel en eenvoudig afrekenen in horeca

Voor iedereen die op het terras of in een restaurant na een drankje of maaltijd snel en zonder tussenkomst van personeel de rekening wil betalen, biedt Tikkie Check vanaf nu de mogelijkheid in een handomdraai contactloos af te rekenen. Het enige dat je hoeft te doen, is de camera van je smartphon...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: