Nationale Week Zonder Vlees nog nooit zo succesvol

9 maart 2020 | Thijs Jacobs

Vandaag gaat de Nationale Week Zonder Vlees van start. Dit is de derde editie van deze jaarlijks terugkerende campagne. De Nationale Week Zonder Vlees kan rekenen op steeds meer animo. Vele Nederlanders, supermarkten, producenten, restaurants, bedrijven, scholen, pompstations en gemeenten hebben zich bij het initiatief aangesloten.

Heel Nederland in het teken van minder vlees

De Nationale Week Zonder Vlees, in het leven geroepen door Isabel Boerdam, houdt het hele land bezig. Deze derde editie laat zien dat het mogelijk is: heel Nederland staat deze week in het teken van minder vlees en het initiatief kan op brede steun rekenen vanuit het land. Zelfs de branchevereniging voor ambachtelijke slagers, de Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS), geeft aan dat de Week Zonder Vlees terecht mensen aan het denken zet over hun vleesconsumptie. Grote supermarkten, restaurantketens en vele producenten sloten zich aan bij het initiatief, door middel van opvallende vegetarische acties die zelfs het wereldnieuws haalden:

- Het werd wereldnieuws dat KFC tijdens de Week Zonder Vlees 100% vegetarisch gaat in het KFC restaurant op het Binnenwegplein in Rotterdam.
- Alle 29 restaurants van restaurantketen ’t Zusje serveren enkel vegetarische tapas tijdens de Week Zonder Vlees.
- Albert Heijn bestickert alle vegetarische schappen Week Zonder Vlees-roze om de consument te motiveren een vegetarische keuze te maken.
- Iglo en Lidl introduceren diverse nieuwe vegetarische producten bij de start van de Week Zonder Vlees.
- Domino's, IKEA, Subway, deli2go en deli by Shell nodigen het grote publiek uit om ook buiten de deur te kiezen voor vegetarische opties.

 

In Nederland doen 940 restaurants mee aan de Week Zonder Vlees met een speciaal vegetarisch aanbod, 1233 bedrijven besteden er aandacht aan in de bedrijfskantine, 375 scholen maken gebruik van het speciaal ontwikkelde lespakket, 135 pompstations bieden een vegetarische snack aan langs de snelweg, en vier ministeries dragen de campagne een warm hart toe. Dit is een significante groei in aandacht en actief betrokken partijen ten opzichte van vorig jaar.

De impact van een week zonder vlees

Het voornaamste argument voor de Nationale Week Zonder Vlees is de impact van minder vlees eten op het klimaat. Uit onderzoek van Blonk Consultants blijkt dat iedere volwassene die deze week geen vlees eet, in z’n eentje maar liefst 130 liter water, 76 kilometer autorijden aan CO2-uitstoot en 770 gram dierenvlees bespaart. Boerdam: “Als je deze cijfers vertaalt naar een jaar lang één dag in de week geen vlees eten, dan heb je het al over 1000 liter water, 565 kilometer autorijden en 6 kilo dierenvlees per persoon. Laat staan als we dit met heel Nederland twee of drie dagen per week doen! Wat mij betreft is minder vlees eten de lekkerste en gemakkelijkste manier om iets goeds te doen voor de wereld om ons heen. Die vegetarische maaltijd maakt een wezenlijk verschil.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
Dit zijn de aanvullingen op het derde steunpakket corona

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. Zo krijgt de horeca een eenmalige subsidie op aangelegde en nu onbr ...

Awards Culinair
Lekker500 komt uit in aangepaste vorm

Lekker500, de onafhankelijke restaurantgids van Nederland die dit jaar voor de 43ste keer verschijnt, heeft een aangepaste vorm waarin een podium wordt geboden aan de restaurateur. De speciale editie is een gids zonder ranking, als ode aan de helden van de horeca. Alle nog bestaande restaurants u ...

Branded Content
Professionele keukenapparatuur haal je bij een expert

Wanneer je op zoek bent naar nieuwe keukenapparatuur wil je natuurlijk het beste van het beste. Bij HorecaRama vind je naast de laagste prijsgarantie ook een indrukwekkend assortiment keuken en horeca apparatuur. Of je nu zoekt naar een professionele aan- en afvoertafel of een koelkast van hoge kwal ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig gemiddeld 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies, dus een gemiddelde op basis van deze rekensom: 2,75 procent van het verlies aan omzet. Dit meldt de NOS op basis ...

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Bier Wijn
Alcoholvrije drank verkopen na 20.00 uur, mag dat?

Er mag na 20.00 uur geen alcohol verkocht worden gedurende de periode van de 'gedeeltelijke lockdown' die door het kabinet is ingesteld. Niet door supermarkten, niet door slijters, maar ook niet door horecazaken die bezorgen. In veel supermarkten zijn de gangpaden waar alcohol staat vanaf 20 ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: