''Mexicaans eten bestaat niet uit alleen maar vlees''

23 december 2019 | redactie

Popocatepetl is een Mexicaanse restaurantketen (onderdeel van Debuut) met zes vestigingen verspreid in Nederland. De vestiging in Arnhem is de nieuwste van de zes vestigingen. Deze bevind zich op een prachtige plek midden in het centrum. Lisette Kemperman is bedrijfsleider van deze 'Popo' (zo genoemd onder de studenten) en zij vertelt over alle ins en outs van dit Mexicaanse fenomeen.

Interieur: modern tintje

De Popocatepetl in Arnhem bestaat al twee jaar en is dus een van de nieuwere restaurants. Dit zie je aan het interieur. In de nieuwe zaken is de Mexicaanse kleur gemixt met een modern tintje. In de oude Popo’s was alles erg felgeel en blauw en bestond er geen samenhangend geheel. Nu is er gekozen voor mooie bruintinten en lichtgroene en rode accenten. De sombrero’s liggen er nog wel bij de ingang, maar verder in het restaurant is gekozen voor cactussen met verschillende formaten. Op een grote muur achterin hangen tinnen of ijzeren maskers en hoefijzers die helemaal bij de rest van het interieur passen en op het terras staan een aantal heaters zodat je ook heerlijk buiten kunt zitten. In de zomer, maar dus ook tot laat in de herfst.  Binnen hangt ook een mooie lichtslinger met grote abstracte lampen. Deze zorgt naast de vele kaarsjes op tafel voor een warme sfeer.

Waarom het werkt...

Dit is ook waarom het Mexicaanse thema werkt door heel Nederland volgens Lisette. “In Mexico staat familie heel erg centraal. Warmte, gezelligheid en lekker eten met elkaar. Dus ik denk dat de beleving die wij hier proberen te creëren veel mensen aanspreekt." Een specifieke doelgroep heeft Popocatepetl niet. Ze zien er vanalles voorbijkomen. Van groepjes studenten tot gezinnen met kleine kinderen. Dat vinden ze ook erg belangrijk bij Popo’s: iedereen moet er kunnen eten en zich welkom voelen. Er staan, mede daarom, niet alleen Mexicaanse gerechten op de kaart. “Veel gasten denken ‘Oh Mexicaans eten, dat is vast en zeker pittig’, maar er staat bijvoorbeeld ook zalm op de kaart. Er is voor ieder wat wils”, vertelt Lisette over de kaart van het restaurant.

Het populairste gerecht? De nacho’s, volgens Lisette. Veel groepen bestellen deze om samen te kunnen delen. “In december krijgen we een nieuwe kaart en daar komen ook weer leuke nieuwe gerechten op te staan." Lisette vertelt over de betrokkenheid rondom de nieuwe kaart. De werknemers van alle filialen kwamen bijeen om samen te brainstormen. Er werden gerechten on the spot bedacht, gemaakt en geproefd. Sommige van deze gerechten staan in december op de kaart in elke Popocatepetl in Nederland.

Trends en cocktails

De trends rondom het eten worden zeker gevolgd in Arnhem. De meeste hiervan worden door het hoofdkantoor doorgevoerd, maar als iemand een nieuwe cocktail online ziet wordt deze als ‘special' vanuit de bar aangeboden. “Een ding dat we bij de gasten wat bekender willen maken is ons aanbod in vegetarische gerechten. Mensen associëren de Mexicaanse keuken veelal met veel vlees, maar dat is dus lang niet altijd het geval”, aldus Lisette. Ook als je veganist bent ,of een glutenallergie hebt, kan je terecht bij Popocatepetl. 

Insta

“We hebben een Facebook- en Instagram-account voor Popocatepetl. We gebruiken vooral de stories en doen soms wat like- en deelacties om nieuwe gasten te generen en met ons kennis te laten maken”, zo vertelt Lisette over het social media gebruik van Popo. Ze zegt heel eerlijk dat er misschien nog niet genoeg mee gedaan wordt. “Maar je kunt niet overal tegelijk mee bezig zijn natuurlijk”, zegt ze lachend. Er is voor Popocatepetl Arnhem een Instagram-account, maar er wordt veel gewerkt met de locatie en hashtags zodat mensen het restaurant kunnen vinden.

Personeel vinden

Op de vraag of het moeilijk is om personeel te vinden, antwoordt Lisette volmondig 'ja'. "Er komen niet gigantisch veel reacties op de vacatures en studenten gaan na enige tijd toch weer hun eigen weg. De continue doorstroom van nieuw personeel kost natuurlijk veel moeite; ze moeten steeds weer ingewerkt worden en wennen aan de werkdruk. We hebben nu ook weer een heel leuk nieuw team, maar de spoeling is dun."

Of er nieuwe vestigingen bijkomen weet Lisette niet. “Daar mag het hoofdkantoor over beslissen”, zegt ze.  “Voor Popocatepetl Arnhem is de grotere bekendheid van vegan en vega opties op de kaart onder gasten een belangrijk doel. Dat willen we lokaal echt gaan promoten. En verder natuurlijk zorgen dat onze gasten blijven genieten van onze heerlijke gerechten."

Over het restaurant:

Naam: Popocatepetl  Arnhem
Opgericht: 2017
Plaats: Arnhem
Aantal zitplaatsen binnen: 150-200
Aantal zitplaatsen buiten: 100
Duurste gerecht:  Rib-eye 22,50
Goedkoopste gerecht:  Burrito’s 15,00
Aantal personeelsleden: 30-35

 

Auteur: Lara Niekoop. Dit interview is geschreven door studenten van ROC Midden Nederland (Media, ICT & Design college). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Internationaal Bocuse d'Or
17 deelnemers aan de Europese finale Bocuse d'Or Europe

Van 15 tot 16 oktober nemen 17 Europese landen deel aan Bocuse d'Or Europe in Tallinn, Estland om zich te kwalificeren voor de grote wereldfinale die plaatsvindt op 1 en 2 juni 2021 in Lyon (Frankrijk). Aanvankelijk hadden 24 landen zich aangemeld. Na de eerste selectie bleven er 20 over, er ...

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Nice 'n Easy
Zijn convenienceproducten ook gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: