McDonald's boekt omzetgroei door innovatie

30 maart 2016 |
McDonald's boekt omzetgroei door innovatie<

McDonald’s heeft in Nederland het afgelopen jaar haar omzet met 3,4% zien toenemen naar €673,8 miljoen. Daarmee behoort het bedrijf, samen
met Polen en China, tot de top drie best presterende landen van McDonald’s binnen het high growth segment*. De vernieuwing in de restaurants, met verschillende initiatieven, laat een positieve ontwikkeling zien in zowel de toename van het aantal gastbezoeken (+1,8%) als de gemiddelde besteding per gast. De goede resultaten vormen de basis voor het nog nadrukkelijker doorvoeren van de vernieuwingen. Zo rolt McDonald’s haar Pimp je Burger concept vanaf 1 mei uit naar uiteindelijk 150 restaurants dit jaar in Nederland en kunnen gasten dus verschillende Hamburgers naar eigen voorkeur samenstellen. Dat maakt Manu Steijaert, algemeen directeur McDonald’s Nederland, vandaag bekend.

Juiste keuzes
‘De positieve omzetontwikkeling en de stijging van het aantal gastbezoeken – zeker in het laatste kwartaal van 2015 - vormen een belangrijke graadmeter voor de juiste keuzes die wij hebben gemaakt’, aldus Steijaert. ‘In 2015 hebben wij verschillende initiatieven genomen, met daarbij een focus op de kwaliteit van onze producten en beleving in de restaurants. Dit heeft direct tot resultaat geleid. Eind 2015 mochten wij gemiddeld 50.000 gasten per week meer welkom heten dan voorheen’. Manu Steijaert is positief gestemd over de positieve reacties van gasten op bediening aan tafel, de introductie van de Maestro Burger en het in Hoorn aanbieden van de mogelijkheid om verschillende Hamburgers naar eigen voorkeur samen te stellen. De eerste resultaten van de nieuwe Salad Bar en het McCafé in het restaurant in Hoorn zijn positief en hebben onmiddellijk invloed op de gasttevredenheid en omzet.



De Maestro Burger, de verruimde openingstijden in de ochtend en avond en de Cadeau Kalender campagne in december zijn succesvolle momenten geweest in 2015. ‘We weten onze gasten te verrassen en spelen op de juiste wijze in op veranderende gastbehoeften. Daar gaan we in 2016 volop mee verder’, aldus Steijaert.

Keuze voor vers bereid, gepersonaliseerd, kwaliteit, herkomst van producten
McDonald’s Nederland investeerde samen met haar Franchisenemers in 2015 totaal 28 miljoen euro in de vernieuwing en modernisering van haar restaurants. Er werden vier nieuwe restaurants geopend en bijna de helft van de huidige 246 restaurants heeft op dit moment de nieuwe keuken- en counteropstelling. Hierdoor worden de producten voor gasten, na bestelling, vers bereid én is het mogelijk om Hamburgers naar eigen voorkeur samen te stellen. Gasten reageren zeer enthousiast op dit zelf samen stellen, ‘Pimp je Burger’ genoemd. Daarom rolt McDonald’s dit concept uit naar 150 restaurants in Nederland. Vanaf 1 mei kunnen gasten uiteindelijk dit jaar dus in meer dan de helft van alle restaurants enkele Hamburgers naar eigen voorkeur personaliseren.

Uitstraling
De positieve ontwikkelingen in omzet, aantal gastbezoeken en gasttevredenheid zijn ook de eerste maanden in 2016 zichtbaar. ‘Ons vernieuwde restaurant in Hoorn laat zien waar wij de komende jaren voor willen staan; veel verse producten die bereid worden voor de ogen van de gast, de mogelijkheid om producten naar eigen voorkeur samen te stellen en kwaliteit in alle facetten van onze dienstverlening. Dat laatste zit ‘m niet alleen in onze producten, maar ook in uitstraling van het restaurant en gastgerichte service van onze 17.000 medewerkers’, aldus Steijaert.

Behoefte van gasten verandert
De ambities van de algemeen directeur zijn groot: ‘de enige constante factor van mijn werk? Dat de behoefte van onze gasten verandert. Het is mijn ambitie om daar keer op keer op in te spelen. Onze gasten staan centraal in de keuzes die we maken. Met nieuwe producten, verrassende serviceconcepten en campagnes waarin zowel de kwaliteit als het plezier van McDonald’s een plek krijgen’. De lokale herkomst van producten is ook een belangrijk aandachtspunt in 2016. McDonald’s Nederland zal zich meer toespitsen op samenwerking met Nederlandse leveranciers. De runderen die we gebruiken voor onze burgers kwamen in 2015 voor bijna 14% uit Nederland en bijna 86% komt uit Duitsland. De aardappelen voor 37% uit Nederland of ons omringende landen. En zuivelproducten zelfs voor 92%. Dat maakt McDonald’s tot een echt Nederlands bedrijf. Dit jaar zijn we ook reeds 45 jaar in Nederland.

*Tot het high growth segment van McDonald’s behoren de markten in China, Italië, Nederland, Polen, Rusland, Spanje, Zuid Korea en Zwitserland.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: