Marco van der Wijngaard winnaar Bocuse d'Or Nederland 2019 

24 september 2019 | Thijs Jacobs

Tijdens de vakbeurs Gastvrij Rotterdam is Marco van der Wijngaard van restaurant ’t Amsterdammertje* in Loenen aan de Vecht de winnaar geworden van de Nederlandse finale Bocuse d’Or. Hij gaat Nederland vertegenwoordigen tijdens de Europese finale in Tallinn in juni 2020.

Vijf kandidaten hebben zich de afgelopen maanden voorbereid op deze prestigieuze kookwedstrijd waarbij ze zijn beoordeeld door de grote sterrenchefs van Nederland. Voorzitter Bocuse d’Or Nederland Soenil Bahadoer, restaurant De Lindehof: “Dit jaar hebben we een extra uitdaging meegegeven aan de kandidaten. Ze moesten 14 borden en een schaal presenteren. Technieken, smaak, presentatie en de tijdsdruk zijn dan de elementen waarvoor een topprestatie geleverd moet worden. Ik heb diepe bewondering voor deze kandidaten die laten zien dat we culinaire toptalenten hebben in Nederland.”

Prijzen

Overall winnaar: Marco van der Wijngaard, restaurant 't Amsterdammertje* in Loenen aan de Vecht (prijs: Big Green Egg)
Winnaar beste visgerecht: Menno Post, restaurant Olivijn* in Haarlem (prijs: cheque van Jan van As)
Winnaar beste vleesgerecht: Micha van der Veen, restaurant Heeren van Harinxma* in Beetsterzwaag (prijs: cheque van Van Drie Group kalfsvlees)
Beste commis: Yentl van Gilst

 

De opdrachten

Het bestuur heeft ervoor gekozen om zowel 1 vis- als 1 vleesgerecht als opdracht te geven. In totaal hadden de kandidaten 5 uur en 35 minuten de tijd om hun gerechten aan de jury te presenteren en van ieder gerecht moesten 14 borden gemaakt worden. Bij het visgerecht moesten groenten een prominente rol hebben en de vissoorten die gebruikt zijn, zijn schol en Hollandse garnalen, geleverd door versvishandel Jan van As. Bij het vleesgerecht zijn ossenhaas, rundernek en ossenstaart gebruikt, geleverd door Nice to Meat. Daarnaast moesten minimaal vier garnituren en één begeleidende saus gebruikt worden. Ook beoordeelt de jury op productgebruik, de kandidaten moesten dus rekening houden met no-waste en ingrediënten die over waren moeten hergebruikt kunnen worden.

Nieuw onderdeel: presentatie op schaal

Dit jaar was er ook een nieuw onderdeel bij de Nederlandse finale. De kandidaten moesten het vleesgerecht op een schaal presenteren. Hierna moesten de borden voor de juryleden worden opgemaakt. Hiervoor is gekozen omdat bij de Europese en de wereldfinale de presentatie op schaal een specifiek onderdeel van de wedstrijd is waar veel punten op gescoord kunnen worden.

Route naar Lyon

Nu de Nederlandse finale gestreden is en Marco van der Wijngaard Nederland gaat vertegenwoordigen, is de volgende stap: de Europese finale, die gehouden wordt in Tallinn in juni 2020. De 10 beste kandidaten van de Europese finale gaan strijden op de wereldfinale die gehouden wordt tijdens de vakbeurs Sirha in januari 2021 in Lyon.
 

Vakjury

De vakjury stond onder leiding van Soenil Bahadoer (De Lindehof), en bestond uit de sterrenchefs:

SVH Meesterkok Soenil Bahadoer (De Lindehof)
SVH Meesterkok Jannis Brevet (Inter Scaldes*)
SVH Meesterkok Jarno Eggen (De Groene Lantaarn)
SVH Meesterkok Sidney Schutte (Spectrum)
Chef Moshik Roth (&moshik)
Chef Jan Sobecki (Tribeca)

De keukenjury stond onder leiding van SVH Meesterkok Marco Poldervaart (’t Havenmantsje).

Kandidaten finale Bocuse d’Or Nederland

Marco van der Wijngaard van restaurant ’t Amsterdammertje* in Loenen aan de Vecht
Micha van der Veen van restaurant Heeren van Harinxma* in Beetsterzwaag
Kees Visser van restaurant Bij Kees in Zierikzee
Rob Wijnen van restaurant d’Ouwe Tramhalte in Duizel
Menno Post van restaurant Olivijn* in Haarlem

Bocuse d’Or

Deelnemen aan Bocuse d’Or-wedstrijden stelt stevige eisen aan de kandidaten en de producten. De wedstrijd vraagt niet alleen enthousiasme en liefde voor het vak, maar ook kennis, ervaring, professionalisme, een grote inzet en organisatie- en doorzettingsvermogen. Wedstrijddeelnemers krijgen support van Bocuse d’Or Nederland. Deze culinaire wedstrijd, gecreëerd door Paul Bocuse in 1987, vindt om de twee jaar plaats in Lyon, brengt 24 landen samen over 5 continenten. Naast een kookwedstrijd is het ook een avontuur dat chefs wereldwijd samenbrengt en verder begeleidt naar hun hogere ambities. Elke twee jaar (oneven jaartal) gaat Bocuse d’Or Nederland op zoek naar geschikte kandidaten om ons land culinair te vertegenwoordigen. Bocuse d’Or is een internationale zoektocht naar talentvolle chefs en jongeren die geen enkele culinaire uitdaging uit de weg gaan. De wedstrijd om de Bocuse d’Or titel kan gezien worden als de Olympische Spelen onder koks.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: