Marco van der Wijngaard winnaar Bocuse d'Or Nederland 2019 

24 september 2019 | Thijs Jacobs
Marco van der Wijngaard winnaar Bocuse d'Or Nederland 2019 

Tijdens de vakbeurs Gastvrij Rotterdam is Marco van der Wijngaard van restaurant ’t Amsterdammertje* in Loenen aan de Vecht de winnaar geworden van de Nederlandse finale Bocuse d’Or. Hij gaat Nederland vertegenwoordigen tijdens de Europese finale in Tallinn in juni 2020.

Vijf kandidaten hebben zich de afgelopen maanden voorbereid op deze prestigieuze kookwedstrijd waarbij ze zijn beoordeeld door de grote sterrenchefs van Nederland. Voorzitter Bocuse d’Or Nederland Soenil Bahadoer, restaurant De Lindehof: “Dit jaar hebben we een extra uitdaging meegegeven aan de kandidaten. Ze moesten 14 borden en een schaal presenteren. Technieken, smaak, presentatie en de tijdsdruk zijn dan de elementen waarvoor een topprestatie geleverd moet worden. Ik heb diepe bewondering voor deze kandidaten die laten zien dat we culinaire toptalenten hebben in Nederland.”

Prijzen

Overall winnaar: Marco van der Wijngaard, restaurant 't Amsterdammertje* in Loenen aan de Vecht (prijs: Big Green Egg)
Winnaar beste visgerecht: Menno Post, restaurant Olivijn* in Haarlem (prijs: cheque van Jan van As)
Winnaar beste vleesgerecht: Micha van der Veen, restaurant Heeren van Harinxma* in Beetsterzwaag (prijs: cheque van Van Drie Group kalfsvlees)
Beste commis: Yentl van Gilst

 

De opdrachten

Het bestuur heeft ervoor gekozen om zowel 1 vis- als 1 vleesgerecht als opdracht te geven. In totaal hadden de kandidaten 5 uur en 35 minuten de tijd om hun gerechten aan de jury te presenteren en van ieder gerecht moesten 14 borden gemaakt worden. Bij het visgerecht moesten groenten een prominente rol hebben en de vissoorten die gebruikt zijn, zijn schol en Hollandse garnalen, geleverd door versvishandel Jan van As. Bij het vleesgerecht zijn ossenhaas, rundernek en ossenstaart gebruikt, geleverd door Nice to Meat. Daarnaast moesten minimaal vier garnituren en één begeleidende saus gebruikt worden. Ook beoordeelt de jury op productgebruik, de kandidaten moesten dus rekening houden met no-waste en ingrediënten die over waren moeten hergebruikt kunnen worden.

Nieuw onderdeel: presentatie op schaal

Dit jaar was er ook een nieuw onderdeel bij de Nederlandse finale. De kandidaten moesten het vleesgerecht op een schaal presenteren. Hierna moesten de borden voor de juryleden worden opgemaakt. Hiervoor is gekozen omdat bij de Europese en de wereldfinale de presentatie op schaal een specifiek onderdeel van de wedstrijd is waar veel punten op gescoord kunnen worden.

Route naar Lyon

Nu de Nederlandse finale gestreden is en Marco van der Wijngaard Nederland gaat vertegenwoordigen, is de volgende stap: de Europese finale, die gehouden wordt in Tallinn in juni 2020. De 10 beste kandidaten van de Europese finale gaan strijden op de wereldfinale die gehouden wordt tijdens de vakbeurs Sirha in januari 2021 in Lyon.
 

Vakjury

De vakjury stond onder leiding van Soenil Bahadoer (De Lindehof), en bestond uit de sterrenchefs:

SVH Meesterkok Soenil Bahadoer (De Lindehof)
SVH Meesterkok Jannis Brevet (Inter Scaldes*)
SVH Meesterkok Jarno Eggen (De Groene Lantaarn)
SVH Meesterkok Sidney Schutte (Spectrum)
Chef Moshik Roth (&moshik)
Chef Jan Sobecki (Tribeca)

De keukenjury stond onder leiding van SVH Meesterkok Marco Poldervaart (’t Havenmantsje).

Kandidaten finale Bocuse d’Or Nederland

Marco van der Wijngaard van restaurant ’t Amsterdammertje* in Loenen aan de Vecht
Micha van der Veen van restaurant Heeren van Harinxma* in Beetsterzwaag
Kees Visser van restaurant Bij Kees in Zierikzee
Rob Wijnen van restaurant d’Ouwe Tramhalte in Duizel
Menno Post van restaurant Olivijn* in Haarlem

Bocuse d’Or

Deelnemen aan Bocuse d’Or-wedstrijden stelt stevige eisen aan de kandidaten en de producten. De wedstrijd vraagt niet alleen enthousiasme en liefde voor het vak, maar ook kennis, ervaring, professionalisme, een grote inzet en organisatie- en doorzettingsvermogen. Wedstrijddeelnemers krijgen support van Bocuse d’Or Nederland. Deze culinaire wedstrijd, gecreëerd door Paul Bocuse in 1987, vindt om de twee jaar plaats in Lyon, brengt 24 landen samen over 5 continenten. Naast een kookwedstrijd is het ook een avontuur dat chefs wereldwijd samenbrengt en verder begeleidt naar hun hogere ambities. Elke twee jaar (oneven jaartal) gaat Bocuse d’Or Nederland op zoek naar geschikte kandidaten om ons land culinair te vertegenwoordigen. Bocuse d’Or is een internationale zoektocht naar talentvolle chefs en jongeren die geen enkele culinaire uitdaging uit de weg gaan. De wedstrijd om de Bocuse d’Or titel kan gezien worden als de Olympische Spelen onder koks.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: wordt de horeca eindelijk onderdeel van de oplossing?

Door het mooie weer van vorige week zijn de schellen van de ogen gevallen bij een deel van de burgemeesters, OMT-leden en politiek. Wat wij al lang wisten en verkondigden is waarheid geworden. Bij mooi weer en na een zware winter is er geen houden meer aan en moet de mens eruit. Wij kennen de mens n ...

Corona
‘Gastvrij Arnhem’ eerste centrale registratie tool voor horeca

Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederl ...

Corona
'Kabinet wil terrassen openen op 21 april'

Het kabinet wil de terrassen op 21 april openen. Ook wil de regering de winkels weer openen. Aanstaande vrijdag buigt het OMT zich over de kwestie. Ook het schrappen van de avondklok ligt op tafel. Dat bevestigen Haagse bronnen tegenover verschillende landelijke media. De versoepelingen hangen a ...

Economie Corona
Aantal opgeheven horecavestigingen in 2020 hoger dan ooit

In de Randstad zijn in 2020 relatief veel vestigingen van bedrijven opgeheven. In de regio’s Haarlem en Groot-Amsterdam ging het om ruim 6,5 procent van alle bedrijfsvestigingen. In 2020 was zowel het aantal opheffingen als oprichtingen van bedrijfsvestigingen het hoogst sinds het begin van de ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Wet- en regelgeving Corona
Burgemeesters willen terrassen graag weer openen

Steeds meer burgemeesters scharen zich achter de oproep van burgemeester Halsema (Amsterdam) om de terrassen weer te openen. Dit zou het beter mogelijk maken om de buitenruimte optimaal en gecontroleerd te kunnen gebruiken, met inachtneming van de coronamaatregelen. In veel steden werd het de afg ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: