Maaltijdbezorging nog nooit zo populair

25 oktober 2017 | Thijs Jacobs

In het tweede kwartaal van 2017 zijn er 38,6 miljoen versbereide maaltijden bezorgd. Hieraan gaven Nederlanders in totaal 440,5 miljoen euro uit. Gemiddeld 11,40 euro per maaltijd. ABN AMRO verwacht dat de omzet van maaltijdbezorgers in 2017 tussen 1,3 en 1,4 miljard euro zal bedragen.

Voor 2018 voorziet de bank een verdere groei van ongeveer 20 procent. De gunstige economische vooruitzichten spelen hierbij een rol. Maar ook de vindbaarheid van de restaurants en het online bestel- en betaalgemak. Restaurants bereiken via maaltijdbezorgers nieuwe doelgroepen: mensen met voldoende geld, maar met minder tijd, zoals jonge gezinnen, carrièremakers en longstayers.

Snelheid en gemak doorslaggevend bij uitrol bezorgdiensten

Bij het laten bezorgen van maaltijden spant de pizza veruit de kroon. Pizza's waren in het tweede kwartaal van 2017 goed voor een omzet van ruim 93 miljoen euro. Grill-gerechten staan op een tweede plaats, met een omzet van ruim 77 miljoen euro, gevolgd door fastfood met ruim 60 miljoen euro. Het hoogste gemiddelde bedrag per bestelling geven consumenten uit aan Japanse maaltijden of sushi (17,69 euro per persoon), gevolgd door andere Aziatische maaltijden (13,20 euro per persoon). 80 procent van de consumenten geeft aan trouw te zijn aan één (bezorg)platform. De concurrentie is groot en er is schaal nodig om een bezorgplatform winstgevend te krijgen. Dit vraagt volgens ABN AMRO om slimme investeringen.

Inzetten op slimme software kan omzet maaltijdbezorging vergroten

Slechts 35 procent van de bezorgmaaltijden wordt online besteld. Het overgrote deel van de bestellingen vindt nog telefonisch plaats. Restaurants kunnen hier een inhaalslag maken. "Bij het bezorgen van maaltijden zijn bestel- en betaalgemak, transparantie over bezorgtijden en vooral de bezorgsnelheid doorslaggevend.  Daarom is een goede, geautomatiseerde communicatie cruciaal voor de groei van maaltijdbezorgers. De verwachtingen van de hongerige consument, deelnemende restaurants en fietsende bezorgers moeten volledig en real time op elkaar worden afgestemd. Op termijn wordt de slag om de meest populaire bezorgmaaltijd daardoor niet beslist door de beste chefs of ingrediënten, maar door de software die deze communicatie mogelijk maakt", zegt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO.


Het volledige rapport is hier te downloaden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: wordt de horeca eindelijk onderdeel van de oplossing?

Door het mooie weer van vorige week zijn de schellen van de ogen gevallen bij een deel van de burgemeesters, OMT-leden en politiek. Wat wij al lang wisten en verkondigden is waarheid geworden. Bij mooi weer en na een zware winter is er geen houden meer aan en moet de mens eruit. Wij kennen de mens n ...

Corona
‘Gastvrij Arnhem’ eerste centrale registratie tool voor horeca

Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederl ...

Corona
'Kabinet wil terrassen openen op 21 april'

Het kabinet wil de terrassen op 21 april openen. Ook wil de regering de winkels weer openen. Aanstaande vrijdag buigt het OMT zich over de kwestie. Ook het schrappen van de avondklok ligt op tafel. Dat bevestigen Haagse bronnen tegenover verschillende landelijke media. De versoepelingen hangen a ...

Economie Corona
Aantal opgeheven horecavestigingen in 2020 hoger dan ooit

In de Randstad zijn in 2020 relatief veel vestigingen van bedrijven opgeheven. In de regio’s Haarlem en Groot-Amsterdam ging het om ruim 6,5 procent van alle bedrijfsvestigingen. In 2020 was zowel het aantal opheffingen als oprichtingen van bedrijfsvestigingen het hoogst sinds het begin van de ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Wet- en regelgeving Corona
Burgemeesters willen terrassen graag weer openen

Steeds meer burgemeesters scharen zich achter de oproep van burgemeester Halsema (Amsterdam) om de terrassen weer te openen. Dit zou het beter mogelijk maken om de buitenruimte optimaal en gecontroleerd te kunnen gebruiken, met inachtneming van de coronamaatregelen. In veel steden werd het de afg ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: