Maaltijdbezorgers bezorgen 140 miljoen maaltijden

26 september 2018 | Thijs Jacobs

Vandaag is het de Dag van de Maaltijdbezorger, een landelijk initiatief van de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers. Op deze dag wordt op nationaal niveau extra aandacht gevraagd voor iedereen die door weer en wind maaltijden thuis aflevert. Het bestellen van eten was nooit eerder zo populair: dit jaar steeg het aantal bestellingen met gemiddeld 20% ten opzichte van vorig jaar. Aan het einde van dit jaar zijn er naar verwachting ruim 140 miljoen maaltijden bezorgd.

Door deze toenemende maatschappelijke trend wordt het werk van maaltijdbezorgers steeds belangrijker en daar mag volgens de NLVVM meer waardering voor komen. Dagelijks staat deze groep – vaak jongeren – paraat om hardwerkende tweeverdieners, drukke gezinnen en overactieve Millennials te voorzien van goed eten. Tijdens de Dag van de Maaltijdbezorger wordt daar extra aandacht voor gevraagd.

Functie van maaltijdbezorger wordt steeds belangrijker

Nederlanders kiezen steeds vaker voor gemak en willen hun schaarse vrije tijd investeren in leuke dingen. Daar hoort nadenken over het avondeten, boodschappen doen en iedere avond koken vaak niet bij. Het zijn de maaltijdbezorgers die de oplossing bieden en een zorg uit handen nemen. Hoewel zij iedere dag opnieuw klaarstaan om klanten zo snel mogelijk van goed eten te voorzien, zijn het de weekenden die om extra inzet vragen. Maar liefst driekwart van het aantal bestellingen komt van vrijdag tot en met zondagavond binnen.

Koeriers zijn genoodzaakt om een extra tandje bij te zetten. Op hun elektrische scooters en fietsen rijden zij steeds vaker door kou, hitte, nattigheid, wegopbrekingen en verkeersdrukte. Dat alles om de bestelling gemiddeld binnen 30 minuten – van het moment van bestellen tot aan bezorging aan de deur – te bezorgen aan degenen die daar zelf even geen tijd voor over hebben.

YouTuber Petrus ondersteunt Dag van de Maaltijdbezorger

De NLVVM introduceerde deze dag voor het eerst in 2017. Dit jaar pakt de vereniging het groots aan door samen te werken met Youtuber Petrus. Met zijn scherpe videoboodschap kunnen maaltijdbezorgers zich identificeren en wordt een gevoel van trots aangewakkerd. Martijn Jansen, voorzitter van de NLVVM licht toe: “Dit jaar pakken we wat groter uit om deze onvoldoende gewaardeerde helden in het zonnetje te zetten. Want wanneer wij in tijdsnood komen en niet nagedacht hebben over het avondeten, zijn zij degenen die je daarin te hulp schieten.”

Petrus vult daarop aan: “Toen de NLVVM mij benaderde met deze campagne, wist ik direct dat ik hieraan mee wilde werken. Ik ben van mening dat we waardering moeten hebben voor alle soorten banen en deze boodschap sluit daar perfect op aan”. De videocampagne van Petrus is vandaag gelanceerd op zijn YouTubekanaal: https://youtu.be/VJ6eWry1OAs 

Over de Nederlandse Vereniging Van Maaltijdbezorgers

De Nederlandse Vereniging Van Maaltijdbezorgers is een initiatief van Domino’s Pizza, De Beren, Spare Rib Express, Taco Mundo, FEBO & New York Pizza. SushiPoint en Johnny’s Burger Company voegden zich in 2017 toe aan de vereniging. Deze 8 prominente bezorgketens vertegenwoordigen meer dan 500 vestigingen en 10.000 werknemers werkzaam in de maaltijdbezorgbranche. De belangrijkste doelstelling van de vereniging is het behartigen van de belangen van de bedrijven werkzaam in de branche. Daarnaast zet de NLVVM zich in voor professionalisering van deelnemende ketens.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Amerikaanse franchiseketen Wayback Burgers gaat uitbreiden in Nederland

Sinds december 2018 is de Amerikaanse franchiseketen Wayback Burgers gevestigd in Nederland. Na ruim een jaar succesvol te hebben gedraaid, is Stefan Boers – Master Franchisehouder Nederland – klaar om de volgende stap te nemen in het realiseren van zijn ambitie; 10 nieuwe full service ...

Interview Longread
Interview: tijd voor meer vrouwen in de sterrenkeuken?

Vrouwelijke koks zijn nog (te) dun gezaaid, maar de aanstormende talenten Tess de Groot en Femke Klaassen, die bij respectievelijk Aan de Poel en De Librije werken, hebben een glansrijke toekomst in het verschiet. Ik spreek ze in De Librije, het driesterrenrestaurant in Zwolle en bespreek hun ervari...

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

Awards
Beachclub Lekker uit Vrouwenpolder Beste Paviljoen van 2020

Donderdag 30 juli werden de jaarlijkse prijzen voor het Beste Paviljoen en het Schoonste Strand van Nederland uitgereikt. De prijs voor het Schoonste Strand van Nederland ging naar Ameland. En voor het eerst mocht de jury zelfs een tien toekennen voor de schoonheid van dit strand. Friesland had met ...

Opening
Sterrenzaak opent bistro: Bistro TWO in Roermond

Begin september mag de gezellige Limburgse stad, Roermond een nieuwe top bistro verwelkomen op de Roerkade. Waar de brasserie van het luxe Hotel Dux eerder gevestigd was, zal binnenkort een nieuwe wind, genaamd Bistro TWO, waaien. Bethany DeLong en Edwin Soumang, eigenaars van het met een Micheli...

Economie
McDonalds ziet omzet in 2019 verdriedubbelen

De omzet van McDonald’s bezorgservice McDelivery is in 2019 verdriedubbeld ten opzichte van 2018. Deze groei zet in 2020 verder door. Hiermee plukt McDonald’s de vruchten van haar strategie om in te spelen op de snelgroeiende bezorgmarkt. De uitrol van deze service is de afgelopen maa...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: