Maaltijdbezorgers bezorgen 140 miljoen maaltijden

26 september 2018 | Thijs Jacobs

Vandaag is het de Dag van de Maaltijdbezorger, een landelijk initiatief van de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers. Op deze dag wordt op nationaal niveau extra aandacht gevraagd voor iedereen die door weer en wind maaltijden thuis aflevert. Het bestellen van eten was nooit eerder zo populair: dit jaar steeg het aantal bestellingen met gemiddeld 20% ten opzichte van vorig jaar. Aan het einde van dit jaar zijn er naar verwachting ruim 140 miljoen maaltijden bezorgd.

Door deze toenemende maatschappelijke trend wordt het werk van maaltijdbezorgers steeds belangrijker en daar mag volgens de NLVVM meer waardering voor komen. Dagelijks staat deze groep – vaak jongeren – paraat om hardwerkende tweeverdieners, drukke gezinnen en overactieve Millennials te voorzien van goed eten. Tijdens de Dag van de Maaltijdbezorger wordt daar extra aandacht voor gevraagd.

Functie van maaltijdbezorger wordt steeds belangrijker

Nederlanders kiezen steeds vaker voor gemak en willen hun schaarse vrije tijd investeren in leuke dingen. Daar hoort nadenken over het avondeten, boodschappen doen en iedere avond koken vaak niet bij. Het zijn de maaltijdbezorgers die de oplossing bieden en een zorg uit handen nemen. Hoewel zij iedere dag opnieuw klaarstaan om klanten zo snel mogelijk van goed eten te voorzien, zijn het de weekenden die om extra inzet vragen. Maar liefst driekwart van het aantal bestellingen komt van vrijdag tot en met zondagavond binnen.

Koeriers zijn genoodzaakt om een extra tandje bij te zetten. Op hun elektrische scooters en fietsen rijden zij steeds vaker door kou, hitte, nattigheid, wegopbrekingen en verkeersdrukte. Dat alles om de bestelling gemiddeld binnen 30 minuten – van het moment van bestellen tot aan bezorging aan de deur – te bezorgen aan degenen die daar zelf even geen tijd voor over hebben.

YouTuber Petrus ondersteunt Dag van de Maaltijdbezorger

De NLVVM introduceerde deze dag voor het eerst in 2017. Dit jaar pakt de vereniging het groots aan door samen te werken met Youtuber Petrus. Met zijn scherpe videoboodschap kunnen maaltijdbezorgers zich identificeren en wordt een gevoel van trots aangewakkerd. Martijn Jansen, voorzitter van de NLVVM licht toe: “Dit jaar pakken we wat groter uit om deze onvoldoende gewaardeerde helden in het zonnetje te zetten. Want wanneer wij in tijdsnood komen en niet nagedacht hebben over het avondeten, zijn zij degenen die je daarin te hulp schieten.”

Petrus vult daarop aan: “Toen de NLVVM mij benaderde met deze campagne, wist ik direct dat ik hieraan mee wilde werken. Ik ben van mening dat we waardering moeten hebben voor alle soorten banen en deze boodschap sluit daar perfect op aan”. De videocampagne van Petrus is vandaag gelanceerd op zijn YouTubekanaal: https://youtu.be/VJ6eWry1OAs 

Over de Nederlandse Vereniging Van Maaltijdbezorgers

De Nederlandse Vereniging Van Maaltijdbezorgers is een initiatief van Domino’s Pizza, De Beren, Spare Rib Express, Taco Mundo, FEBO & New York Pizza. SushiPoint en Johnny’s Burger Company voegden zich in 2017 toe aan de vereniging. Deze 8 prominente bezorgketens vertegenwoordigen meer dan 500 vestigingen en 10.000 werknemers werkzaam in de maaltijdbezorgbranche. De belangrijkste doelstelling van de vereniging is het behartigen van de belangen van de bedrijven werkzaam in de branche. Daarnaast zet de NLVVM zich in voor professionalisering van deelnemende ketens.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Zo zit je ineens in een Vlaams restaurant in de Achterhoek

Aan de rand van Winterswijk, direct aan de Duitse grens, vind je hotel-restaurant Nieuw Beusink. Het centrum van het dorp is binnen tien minuten fietsen te bereiken, maar je waant je in het buitengebied. Het groen komt je van alle kanten tegemoet, net als de geuren die uit de keuken opstijgen. Nieuw...

KHN
BookDinners lanceert unieke zomercampagne: cadeautje aan restaurantgasten

Vandaag lanceert BookDinners een unieke zomercampagne voor de restaurantsector in Nederland: een campagne waarbij aangesloten restaurants geen korting weggeven, maar hun gasten met een cadeau bedanken voor hun bezoek. De restaurateur kan gratis meedoen en wordt zo geholpen in het behouden van gasten...

Advertorial
Verrassend variëren met veggies

Het aantal vegans, vegetariërs en flexitariërs groeit. Steeds meer mensen willen tenminste een keer per week lekker eten zonder vlees, ook buiten de deur. Ze verwachten vegetarische opties die net zo lekker, gevarieerd en hoogstaand zijn als de rest van de menukaart. Welk verrassend planta...

Interview Longread Aardappel
Reportage: Op bezoek bij een aardappelboer

Op een zonovergoten vrijdagochtend in de polders van De Hoeksche Waard vliegen de meeuwen achter de trekker aan om de wormen uit de geploegde klei te trekken. Trots tuurt Adriaan Veerman over het veld. Het is één van de mooiste dagen van het jaar. “Vandaag gaat het pootgoed de gr...

Columns Blog
Column Sico de Moel: opvolger

Een briefje van vijf en wat muntgeld. "Voor uw dochter, een kleine bijdrage voor haar eigen restaurant, later." Mijn jongste dochter wil me altijd heel graag helpen in het restaurant. Een tijdje wilde ze zelfs chefkok worden. Op school vertelde ze dan dat haar lievelingseten duif was. ...

Amsterdam Opening Culinair
Mediterrane gardenbistro Oriole opent deuren

Op 18 juni vindt de soft opening van gardenbistro Oriole - onderdeel van Sofitel Legend The Grand Amsterdam - plaats; dé nieuwe hotspot om naartoe te gaan voor Mediterrane gerechten in een easygoing sfeer. Via de ingang aan de Oudezijds Voorburgwal maken gasten hun entree in de uitnodigende g...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: