Maaltijdbezorgers bezorgen 140 miljoen maaltijden

26 september 2018 | Thijs Jacobs

Vandaag is het de Dag van de Maaltijdbezorger, een landelijk initiatief van de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers. Op deze dag wordt op nationaal niveau extra aandacht gevraagd voor iedereen die door weer en wind maaltijden thuis aflevert. Het bestellen van eten was nooit eerder zo populair: dit jaar steeg het aantal bestellingen met gemiddeld 20% ten opzichte van vorig jaar. Aan het einde van dit jaar zijn er naar verwachting ruim 140 miljoen maaltijden bezorgd.

Door deze toenemende maatschappelijke trend wordt het werk van maaltijdbezorgers steeds belangrijker en daar mag volgens de NLVVM meer waardering voor komen. Dagelijks staat deze groep – vaak jongeren – paraat om hardwerkende tweeverdieners, drukke gezinnen en overactieve Millennials te voorzien van goed eten. Tijdens de Dag van de Maaltijdbezorger wordt daar extra aandacht voor gevraagd.

Functie van maaltijdbezorger wordt steeds belangrijker

Nederlanders kiezen steeds vaker voor gemak en willen hun schaarse vrije tijd investeren in leuke dingen. Daar hoort nadenken over het avondeten, boodschappen doen en iedere avond koken vaak niet bij. Het zijn de maaltijdbezorgers die de oplossing bieden en een zorg uit handen nemen. Hoewel zij iedere dag opnieuw klaarstaan om klanten zo snel mogelijk van goed eten te voorzien, zijn het de weekenden die om extra inzet vragen. Maar liefst driekwart van het aantal bestellingen komt van vrijdag tot en met zondagavond binnen.

Koeriers zijn genoodzaakt om een extra tandje bij te zetten. Op hun elektrische scooters en fietsen rijden zij steeds vaker door kou, hitte, nattigheid, wegopbrekingen en verkeersdrukte. Dat alles om de bestelling gemiddeld binnen 30 minuten – van het moment van bestellen tot aan bezorging aan de deur – te bezorgen aan degenen die daar zelf even geen tijd voor over hebben.

YouTuber Petrus ondersteunt Dag van de Maaltijdbezorger

De NLVVM introduceerde deze dag voor het eerst in 2017. Dit jaar pakt de vereniging het groots aan door samen te werken met Youtuber Petrus. Met zijn scherpe videoboodschap kunnen maaltijdbezorgers zich identificeren en wordt een gevoel van trots aangewakkerd. Martijn Jansen, voorzitter van de NLVVM licht toe: “Dit jaar pakken we wat groter uit om deze onvoldoende gewaardeerde helden in het zonnetje te zetten. Want wanneer wij in tijdsnood komen en niet nagedacht hebben over het avondeten, zijn zij degenen die je daarin te hulp schieten.”

Petrus vult daarop aan: “Toen de NLVVM mij benaderde met deze campagne, wist ik direct dat ik hieraan mee wilde werken. Ik ben van mening dat we waardering moeten hebben voor alle soorten banen en deze boodschap sluit daar perfect op aan”. De videocampagne van Petrus is vandaag gelanceerd op zijn YouTubekanaal: https://youtu.be/VJ6eWry1OAs 

Over de Nederlandse Vereniging Van Maaltijdbezorgers

De Nederlandse Vereniging Van Maaltijdbezorgers is een initiatief van Domino’s Pizza, De Beren, Spare Rib Express, Taco Mundo, FEBO & New York Pizza. SushiPoint en Johnny’s Burger Company voegden zich in 2017 toe aan de vereniging. Deze 8 prominente bezorgketens vertegenwoordigen meer dan 500 vestigingen en 10.000 werknemers werkzaam in de maaltijdbezorgbranche. De belangrijkste doelstelling van de vereniging is het behartigen van de belangen van de bedrijven werkzaam in de branche. Daarnaast zet de NLVVM zich in voor professionalisering van deelnemende ketens.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Ondernemen Column David Bakker
Column: Haal die laptopzombie binnen!

Het aantal flexibele werknemers is de afgelopen vijftien jaar toegenomen van 1,1 miljoen naar bijna 2 miljoen. Het aantal zzp’ers groeide van ruim 630 duizend in 2003 naar 1,1 miljoen in 2018. Dat meldde het CBS vorige maand. Dat zijn ruim drie miljoen potentiele gasten. Steeds meer zelfsta...

Amsterdam Opening
Amsterdam krijgt primeur van STAN&CO 2.0

STAN&CO is een begrip in Utrecht, Arnhem en Zeist en is onderdeel van Debuut Horecabeheer & Ontwikkeling. In dit sfeervolle bar-restaurant draait het allemaal om food, drinks & friends. In juni 2019 wordt ook Amsterdam verrijkt met een STAN&CO. Een 2.0 versie waarmee ze aansluit o...

Personalia Culinair Michelin
Sterrenchef-kok André van Doorn neemt afscheid van Kasteel Heemstede

Met ingang van 1 juli 2019 neemt SVH Meesterkok André van Doorn na 17 jaar afscheid van Kasteel Heemstede. De talentvolle chef Ollie Schuiling, nu nog werkzaam als keukenchef bij Schloss Schauenstein (*) neemt de scepter in de keuken van hem over. Samen met ondernemer Frans den Boer wordt ...

Internationaal
Europa’s eerste onderwaterrestaurant geopend aan Noorse zuidkust

Het woord ‘Under’ betekent zowel 'onder’ als ‘wonder’ in het Noors. Beide woorden komen tot zijn recht bij het eerste onderwaterrestaurant van Europa, dat op 20 maart 2019 haar deuren opende. Het 34 meter lange gebouw in de vorm van een monoliet is ontworpen door he...

Interview Bocuse d'Or
Soenil Bahadoer nieuwe voorzitter Bocuse d'Or Nederland

Tweesterrenchef Soenil Bahadoer volgt per 1 april driesterrenchef Jonnie Boer op als bestuursvoorzitter van Bocuse d'Or Nederland. De Patron Cuisinier van restaurant De Lindehof is trots op zijn benoeming en spreekt zijn ambities uit. "De gastronomie in Nederland ontwikkelt zich razendsnel....

Culinair Michelin Wijn
Edger Groeneveld geslaagd voor Meesterproef SVH Wijnmeester

Op woensdag 20 maart 2019 is Edger Groeneveld, Sommelier bij Restaurant ’t Nonnetje in Harderwijk, geslaagd voor zijn Meesterproef SVH Wijnmeester. Na zijn inauguratie mag Edger als 35ste SVH Wijnmeester toetreden tot de SVH Meesterfamilie. Tweesterrenrestaurant ’t Nonnetje wordt daarmee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: