Landelijke actie duurzaam eten van start

11 september 2015
Landelijke actie duurzaam eten van start

Vanaf aanstaande maandag gaat landelijk voor het tweede jaar de Doe maar lekker duurzaam-actie van start, een initiatief van de Nationale
Postcode Loterij met Unilever en Albert Heijn als partners. Met deze actie willen de drie partijen Nederlandse consumenten motiveren om duurzamer te eten.

*Verschil maken*
"Duurzamer eten kan een enorm verschil maken voor mens, dier en milieu", aldus Imme Rog, managing director van de Nationale Postcode Loterij. "Wij voelen een grote verantwoordelijkheid om een massale beweging naar duurzamer eten in gang te zetten. Dit is tot op heden het grootste initiatief in Nederland op dit vlak. De actie past bij de missie van de Nationale Postcode Loterij; werken aan een meer duurzame en rechtvaardige wereld".

*Noodzaak*
"De conclusies uit Dossier Duurzaam 2015 laten zien waarom het belangrijk is om mensen te laten ervaren hoe makkelijk en betaalbaar duurzamer eten is", aldus Anniek Mauser, verantwoordelijk voor het duurzaamheidsbeleid bij Unilever. "Steeds meer Nederlanders (49 procent) vinden duurzaam eten belangrijk, alleen zien we dat niet altijd terug in het boodschappenmandje. Twee derde van de consumenten let er bij het winkelen in de supermarkt nog niet op of de producten die ze kopen duurzaam zijn. Deze landelijke actie laat zien hoe eenvoudig het is om te eten met oog voor mens, dier en milieu".

*Krachten bundelen*
Imke van Gasselt, verantwoordelijk voor responsible retailing bij Albert Heijn: "Als je écht structureel een duurzame beweging in gang wilt zetten, dan moeten we dat samen doen. Daarom is het zo mooi dat we met drie grote partijen de krachten bundelen. Ik hoop van harte dat dit initiatief hét zetje is waarmee we ons land laten proeven dat duurzaam eten écht naar meer smaakt."

Overig nieuws