La Place presenteert nieuwe gerechten

10 november 2015 |
La Place presenteert nieuwe gerechten<

La Place breidt het aankomende jaar haar assortiment uit met producten die gebaseerd zijn op de allernieuwste foodtrends. Tijdens een
ontbijtsessie in de vestiging aan de Kalverstraat proefden culinair journalisten en foodbloggers suikervrije smoothies, een all-day breakfast, springrolls en yacon-quinoa. De receptuur van deze gerechten is een vertaling van de algemene foodtrends die tijdens dezelfde sessie gepresenteerd werden door foodtrendwatcher Marjan Ippel van Talkin’ Food.

Vijf foodtrends
"Food is fashion. Afgelopen maand werden er foodmusea geopend in onder meer Londen en Chicago. In Parijs presenteerde niemand minder dan Karl Lagerfeld vorig jaar zijn wintercollectie voor 2015-2016 in een zelfgemaakte brasserie-omgeving", aldus foodtrendwatcher Marjan Ippel. Tijdens een uitgebreid ontbijt in La Place Amsterdam Kalverstraat presenteerde zij vijf tendenzen die voeding in 2016 kenmerken. Verbondenheid en ontmoeting vormden daarbij de centrale, onderliggende factoren.

1. Lokale en globale markten reiken elkaar de hand
Lokaal wordt verbonden met globaal. We willen zoveel mogelijk lokaal eten, maar de wereld lokt. Dit is de oplossing: verse exotische pepers die verbouwd worden in Almere; neder-quinoa, neder-vanille; er zijn uitheemse zoete bio-aardappelen uit Limburg en Japanse shiitakes uit Italië; flatbreads uit het Midden-Oosten zijn aan een opmars bezig en worden overal gebakken.

2. Artisinaal (ambachtelijk) gaat samen met high-tech
High-tech omarmt ambacht. Nu Silicon Valley de voedselindustrie heeft ontdekt, gaat de ontwikkeling in food razendsnel. Van foodgadgets als een allergenentester tot de nieuwste hi-tech ‘boerderij’ middenin de stad. Voor zorginstellingen zijn er voedselprinters en de eerste soja-biefstukken zijn geserveerd. Recent verscheen ook een 3D geprinte bio-afbreekbare verpakking van eetafval.

3. Ik – Wij – De wereld
Terwijl de bewustwording over voeding en de kwetsbaarheid van de aarde groeit, wordt het individu verbonden met de wereld. Geen gezond lichaam zonder een gezonde aarde. Er zijn detoxsoepen voor een gezondere versie van jezelf. Maar er zijn ook restaurants waar gezamenlijk van voedselresten wordt genoten die smaakvol geserveerd worden. Designers verwerken afval (vissenhuiden) duurzaam in bekleding voor meubels; fastfood krijgt wereldwijd gezondere vega-varianten en in de slagerij van de toekomst vind je van alles, maar geen vlees.



4. East street ontmoet West suite
Aziatisch streetfood gaat naar binnen en verovert westerse (top)restaurants en keukens. 2015 was al het jaar van de condiment: om smaak toe te voegen of te versterken gebruiken we sausjes, oliën en dressings. Met deze uit Azië overgewaaide trend geven we ook in 2016 een persoonlijke touch aan onze gerechten. Aziatisch blijft groeien in populariteit: van Vietnamees tot Japans, maar ook (Nederlands-)Indisch komt op.

5. Dag – Nacht
De 24-uurs economie zet onze eetgewoonten op z’n kop. De dag ontmoet de nacht waardoor 24/7 alles kan op eetgebied. Cereals als starter? Nee, de hele dag door! De klassieker huevos rancheros transformeert van ontbijt naar avondeten. Er zijn ontbijtwafels, ochtend-cocktails, er is een late night breakfast, een all day breakfast, een brunch met burgers en groente-ijs. Er zijn hummus bars en vanuit New York is de breakfast rave overgewaaid.

Suikervrije smoothies en all day breakfast
"La Place is het op één na grootste foodservicebedrijf van Nederland. Dat verplicht ons om klanten te verrassen met innovaties. Met de vertaling van een aantal van deze foodtrends in nieuwe recepturen tonen we aan dat La Place on-trend is", zegt junior inkoper Naushad Aliradja. "Door bijvoorbeeld rijper fruit te gebruiken voor smoothies, hoeven er geen suikers meer aan toegevoegd te worden. Ons all day breakfast van lactosevrije yoghurt en havermout kun je elk moment van de dag gebruiken en personaliseren door verschillende toppings als vers fruit en noten. Voor een extra bite is er limoen, basilicum of gember."

Streetfood trend
Met huisgemaakte springrolls, geserveerd met condimenten als pinda- en sojasaus, speelt La Place naar eigen zeggen in op de streetfood trend, waarbij verse en licht verteerbare ingrediënten centraal staan. Deze kunnen zowel voor de lunch als voor het avondeten genuttigd worden. In het streven om minder foodmiles te maken, past volgens Aliradja het gerecht met nieuwkomer yacon, een exoot die zijn oorsprong in de Andes vindt en het goed doet in ons klimaat, en ‘Neder-quinoa’ die eveneens in ons land wordt geteeld.

Nieuw product: yacon alias appelwortel
Het voor Nederland nieuwe knolgewas yacon, ook wel appelwortel genoemd, is vers en verwerkt eetbaar van fruitsalades tot warme schotel. Van de bladeren kan thee getrokken worden die geschikt is voor diabetici. Yacon bevat weinig calorieën en suikers. Door La Place wordt yacon in samenwerking met Het Leger des Heils in Nederland geteeld. De smaak is als een appel/meloen combinatie, friszoet en sappig. Het yacon-quinoa gerecht is bij alle Nederlandse vestigingen van La Place verkrijgbaar.

Christel Tuin


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Economie Bezorgen
Thuisbezorgd laat restaurants opbieden om een hogere ranking te krijgen

Thuisbezorgd past haar verdienmodel aan en gaat restaurants een hogere plek op de ranglijst laten kopen. De horecaondernemer moet hiervoor tussen de vijftig cent tot negen euro per order neertellen. Ondernemers spreken al voorzichtig over machtsmisbruik. Het 'opbieden' is nog in de testfase,...

Columns Blog
Column Sico de Moel: cadeaukaart

Meneer wilde afrekenen met een stapeltje van 6 cadeaukaarten. Bij mij kun je betalen met een cadeaukaart, maar niet met zes. Gasten met een cadeaukaart zijn soms wat angstig, ze melden het atijd al bij hun reservering, bij aankomst vragen ze nog een keer of ze echt wel met hun cadeaukaart kunnen ...

trends Bier
Nationaal bieronderzoek: foodpairing steeds populairder

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Ook foodpa...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Internationaal Michelin
Le Jules Verne toegetreden tot Relais & Châteaux

Het wereldberoemde restaurant op de tweede verdieping van de Eiffeltoren ‘Le Jules Verne’ is per 1 juli toegetreden tot Relais & Châteaux, de wereldwijde vereniging van exclusieve hotels en restaurants. Het restaurant wordt geleid door de Franse topchef Fre?de?ric Anton, die ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: