La Place presenteert nieuwe gerechten

10 november 2015 |
La Place presenteert nieuwe gerechten

La Place breidt het aankomende jaar haar assortiment uit met producten die gebaseerd zijn op de allernieuwste foodtrends. Tijdens een
ontbijtsessie in de vestiging aan de Kalverstraat proefden culinair journalisten en foodbloggers suikervrije smoothies, een all-day breakfast, springrolls en yacon-quinoa. De receptuur van deze gerechten is een vertaling van de algemene foodtrends die tijdens dezelfde sessie gepresenteerd werden door foodtrendwatcher Marjan Ippel van Talkin’ Food.

Vijf foodtrends
"Food is fashion. Afgelopen maand werden er foodmusea geopend in onder meer Londen en Chicago. In Parijs presenteerde niemand minder dan Karl Lagerfeld vorig jaar zijn wintercollectie voor 2015-2016 in een zelfgemaakte brasserie-omgeving", aldus foodtrendwatcher Marjan Ippel. Tijdens een uitgebreid ontbijt in La Place Amsterdam Kalverstraat presenteerde zij vijf tendenzen die voeding in 2016 kenmerken. Verbondenheid en ontmoeting vormden daarbij de centrale, onderliggende factoren.

1. Lokale en globale markten reiken elkaar de hand
Lokaal wordt verbonden met globaal. We willen zoveel mogelijk lokaal eten, maar de wereld lokt. Dit is de oplossing: verse exotische pepers die verbouwd worden in Almere; neder-quinoa, neder-vanille; er zijn uitheemse zoete bio-aardappelen uit Limburg en Japanse shiitakes uit Italië; flatbreads uit het Midden-Oosten zijn aan een opmars bezig en worden overal gebakken.

2. Artisinaal (ambachtelijk) gaat samen met high-tech
High-tech omarmt ambacht. Nu Silicon Valley de voedselindustrie heeft ontdekt, gaat de ontwikkeling in food razendsnel. Van foodgadgets als een allergenentester tot de nieuwste hi-tech ‘boerderij’ middenin de stad. Voor zorginstellingen zijn er voedselprinters en de eerste soja-biefstukken zijn geserveerd. Recent verscheen ook een 3D geprinte bio-afbreekbare verpakking van eetafval.

3. Ik – Wij – De wereld
Terwijl de bewustwording over voeding en de kwetsbaarheid van de aarde groeit, wordt het individu verbonden met de wereld. Geen gezond lichaam zonder een gezonde aarde. Er zijn detoxsoepen voor een gezondere versie van jezelf. Maar er zijn ook restaurants waar gezamenlijk van voedselresten wordt genoten die smaakvol geserveerd worden. Designers verwerken afval (vissenhuiden) duurzaam in bekleding voor meubels; fastfood krijgt wereldwijd gezondere vega-varianten en in de slagerij van de toekomst vind je van alles, maar geen vlees.



4. East street ontmoet West suite
Aziatisch streetfood gaat naar binnen en verovert westerse (top)restaurants en keukens. 2015 was al het jaar van de condiment: om smaak toe te voegen of te versterken gebruiken we sausjes, oliën en dressings. Met deze uit Azië overgewaaide trend geven we ook in 2016 een persoonlijke touch aan onze gerechten. Aziatisch blijft groeien in populariteit: van Vietnamees tot Japans, maar ook (Nederlands-)Indisch komt op.

5. Dag – Nacht
De 24-uurs economie zet onze eetgewoonten op z’n kop. De dag ontmoet de nacht waardoor 24/7 alles kan op eetgebied. Cereals als starter? Nee, de hele dag door! De klassieker huevos rancheros transformeert van ontbijt naar avondeten. Er zijn ontbijtwafels, ochtend-cocktails, er is een late night breakfast, een all day breakfast, een brunch met burgers en groente-ijs. Er zijn hummus bars en vanuit New York is de breakfast rave overgewaaid.

Suikervrije smoothies en all day breakfast
"La Place is het op één na grootste foodservicebedrijf van Nederland. Dat verplicht ons om klanten te verrassen met innovaties. Met de vertaling van een aantal van deze foodtrends in nieuwe recepturen tonen we aan dat La Place on-trend is", zegt junior inkoper Naushad Aliradja. "Door bijvoorbeeld rijper fruit te gebruiken voor smoothies, hoeven er geen suikers meer aan toegevoegd te worden. Ons all day breakfast van lactosevrije yoghurt en havermout kun je elk moment van de dag gebruiken en personaliseren door verschillende toppings als vers fruit en noten. Voor een extra bite is er limoen, basilicum of gember."

Streetfood trend
Met huisgemaakte springrolls, geserveerd met condimenten als pinda- en sojasaus, speelt La Place naar eigen zeggen in op de streetfood trend, waarbij verse en licht verteerbare ingrediënten centraal staan. Deze kunnen zowel voor de lunch als voor het avondeten genuttigd worden. In het streven om minder foodmiles te maken, past volgens Aliradja het gerecht met nieuwkomer yacon, een exoot die zijn oorsprong in de Andes vindt en het goed doet in ons klimaat, en ‘Neder-quinoa’ die eveneens in ons land wordt geteeld.

Nieuw product: yacon alias appelwortel
Het voor Nederland nieuwe knolgewas yacon, ook wel appelwortel genoemd, is vers en verwerkt eetbaar van fruitsalades tot warme schotel. Van de bladeren kan thee getrokken worden die geschikt is voor diabetici. Yacon bevat weinig calorieën en suikers. Door La Place wordt yacon in samenwerking met Het Leger des Heils in Nederland geteeld. De smaak is als een appel/meloen combinatie, friszoet en sappig. Het yacon-quinoa gerecht is bij alle Nederlandse vestigingen van La Place verkrijgbaar.

Christel Tuin


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Corona
20 procent van de Nederlandse restaurants verwacht de deuren nooit meer te openen

Uit recent onderzoek van WijnSpijs blijkt dat 20 procent van de 1200 samenwerkende restaurateurs ernstige twijfels heeft over het voortbestaan van hun levenswerk. Het evenementenbureau WijnSpijs.nl verzorgde in samenwerking met 1200 restaurants in Nederland en België de culinaire WijnSpijs Wand ...

Achtergronden Corona
KIPPENTENT deelt snert uit aan zorgmedewerkers verpleeghuis

Vandaag heeft KIPPENTENT hun huisgemaakte snert uitgedeeld aan alle zorgmedewerkers van verpleeghuis Veenstaete in Kortenhoef (Wijdemeren). Hiermee willen ze hen een hart onder de riem steken en hun grote waardering uiten voor het geweldige werk van deze mensen tijdens de coronacrisis. De KIPPENT ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Personeel Achtergronden
Bekende gezichten van Château Neercanne nemen afscheid

Château Neercanne kondigt aan dat twee bekende gezichten van Château Neercanne per 1 maart aanstaande afscheid gaan nemen vanwege een volgende stap in hun carrière. Maître d’Hotel Dennis Lemmens maakt promotie binnen Oostwegel Collection en wordt Food & Beverage Ma ...

Wet- en regelgeving Corona
NOW 3: helft toekenningen naar horeca en detailhandel

UWV heeft in totaal ruim 77.000 aanvragen toegekend voor de derde periode van de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Deze werkgevers hebben samen zo’n 1,3 miljoen mensen in dienst. Inmiddels heeft UWV 1,7 miljard euro aan voorschotten overgemaakt aan deze werkgevers. D ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: