Klassiek kindermenu niet meer van deze tijd

25 september 2018 | Thijs Jacobs

Hoewel uit eten met jonge kinderen een uitdaging kan zijn, geeft bijna de helft (45%) van de ouders met jonge kinderen (5-10 jaar) aan minimaal eens per maand buiten de deur te eten met hun kroost. Dit blijkt uit onderzoek van PanelWizard onder ruim 1.000 gezinnen.

Heikel punt is de menukaart, bijna driekwart (70%) van de ouders vindt de kindermenu’s niet zo gezond. 65 procent is van mening dat de horeca meer zou kunnen inspelen op de trend van gezonde voeding. Horecagroothandel Sligro start vandaag de campagne ‘Kleine Gasten’ waarin ze samen met kinderkookboekenschrijfster Francesca Kookt de Nederlandse horeca uitdaagt om met gezondere kindermenu’s te komen.

Patat en poffertjes

Francesca’s zoontjes Jessey (7) en Zayne (1) gaan graag met hun ouders uit eten. Jessey: “Als we uit eten zijn, praten we gezellig en mag ik allemaal dingen proeven. Soms vind ik iets niet lekker, maar dat vinden mijn ouders nooit erg.” Francesca Kookt, foodblogger: “Als wij uit eten gaan met onze kinderen komen we nog te regelmatig de kindermenu’s tegen met bijvoorbeeld patat, frikandellen en poffertjes. Terwijl wij ze juist meenemen om ze het plezier van uit eten gaan bij te brengen en nieuwe smaken te laten ontdekken. Dat is belangrijk in deze fase van hun leven. Kinderen zijn de gasten van de toekomst, dus laten we ervoor zorgen dat ze nu vast kennismaken met de echte kunsten van de chef!”

Kindermenu anno nu

Bewust eten is hip, restaurants met vernieuwende foodconcepten schieten als paddenstoelen uit de grond. Voor volwassenen dan, want kindermenu’s blijven nog veelal bestaan uit pannenkoeken of patat, maaltijden die 38 procent van de ouders niet meer van deze tijd vindt. Tijd voor verandering vindt Sligro, zeker omdat bijna de helft (45%) van de Nederlandse ouders minstens eens per maand met hun kinderen buiten de deur eet.

Het oordeel van ouders over het huidige aanbod kindermenu’s is niet mals; zo vindt 70 procent de menu’s over het algemeen niet gezond, vindt 42 procent dat het voor de kinderen vaak te lang duurt voordat het eten wordt geserveerd en vindt 24 procent de menu’s er niet aantrekkelijk uitzien.

Kansen horeca

Peter Lute, eigenaar van meerdere restaurants onder het Lute label: “Ik vind het belangrijk om kinderen als volwaardige gasten in mijn zaken te ontvangen. Het werkt als je er een spel van maakt, dan willen ze lekker meeproeven.”

Belangrijkste kansen die Sligro onder de aandacht wil brengen bij haar horeca partners zijn:

Meer omzet in daluren omdat ouders met jonge kinderen gemiddeld tussen 17:00 uur en 18:30 uur eten;

Het aanspreken van de groeiende groep bewuste jonge ouders, mensen met een duidelijke visie op welke producten ze hun kinderen wel en niet willen voorschotelen;

De besteding per gast stijgt want met een kwalitatieve invulling van een kindermenu kun je voor die maaltijd ook iets meer in rekening brengen.

Kleine Gasten

Om haar horecapartners op weg te helpen komt Sligro met een ‘Kleine Gasten’ campagne. Op een speciale campagnewebsite biedt Sligro inspiratie met speciale recepten voor gezonde kindermenu’s en tips voor een speelse, aantrekkelijke opmaak van het bord. Daarnaast is er ZiN, het Inspiratielab van Sligro waar ze met masterclasses, presentaties, vaktrainingen en culinaire events foodprofessionals helpt om nog beter te worden in het vak. Er is nu een exclusieve training ontwikkeld om het kindermenu vorm te geven op een manier die past bij de onderneming. Samen met Gaby Crucq en Elaine Meys van de Fontys Academy for Creative studies kunnen horecaondernemers aan de slag met het kindermenu. Inschrijven kan via de website.

Gemma Schneemann, directeur marketing bij Sligro: “Met de ‘Kleine Gasten’ campagne willen we horecagelegenheden inspireren en handvatten bieden om in te spelen op de kansen die wij spotten onder gezinnen met jonge kinderen. Kinderen kunnen wat ons betreft als volwaardige gast worden gezien in een horecagelegenheid. Net als hun ouders vinden zij het ook leuk om verwend te worden tijdens een avondje uit.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Events
Bijna 450 bieren in 5e Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ georganiseerd. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben &eacut...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Achtergronden Restaurant
Download nu de maarteditie van De RestaurantKrant

De maarteditie van De RestaurantKrant is uit! Niet alleen hebben we een fonkelnieuw design, maar we spreken ook nog eens met de eigenaren van restaurant Flicka in Kerkdriel. Het restaurant ontving onlangs zijn eerste Michelinster. Klik hier om de uitgave te downloaden (je hoeft enkel je e-mailadres ...

Tech Interview
''Bij De Beren hebben we nu al twaalf marketingmedewerkers nodig''

Marjolein Mens is communicatieadviseur bij restaurantketen De Beren. De restaurantketen heeft de social media campagnes uitstekend op orde en pakt de marketingactiviteiten professioneel aan. Hoe gaat dat in zijn werk bij zo’n succesvolle keten? Marjolein: “We hebben hier op kantoor een h...

Michelin Interview
Interview: Posthoorn in Monnickendam, al tien jaar een Michelinster

De Posthoorn, ML in Haarlem, Bij Jef en Kaatje bij de Sluis, allen restaurants met een Michelinster en een hotel, maar wel in die volgorde. Waar instituten als Château Neercanne en het Amstel Hotel hun ster de afgelopen jaren kwijt raakten, lijken de ‘kleine’ hotels te overleven in...

Opening Rotterdam
Voor dit nieuwe restaurant moet je een toegangskaartje kopen

Op 16 mei openden Frank en Hans Mosselman – de mannen achter Food for Thought en Rotterdamse pop-ups Á La Plancha en De Swarte Leeuw – de deuren van Food Club Rotterdam (FC Rotterdam). In de voormalige kantine van Croonwolter&dros elektrotechniek in verzamelgebouw De KROON Rot...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: