KHN vernieuwt online reserveringsplatform BookDinners

9 juli 2018 | David Bakker
KHN vernieuwt online reserveringsplatform BookDinners<

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft het online reserveringsplatform BookDinners helemaal vernieuwd. Samen met alle partners, waaronder de oprichters van Couverts (Paul Wiertz en Michiel Huisman) presenteren we vandaag, maandag 9 juli, een compleet vernieuwde site. BookDinners onderscheidt zich vanaf nu van andere reserveringssites door de persoonlijke insteek voor gasten. BookDinners is daarmee het eerste sociale restaurantplatform van Nederland dat restaurants en hun gasten met elkaar verbindt op basis van profiel en interesse. 
 
Relevantie voor consument, regie voor de restaurateur
Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: “Bijna alle restaurants zijn tegenwoordig online vindbaar en gasten kunnen overal heel gemakkelijk online een tafeltje boeken. De online concurrentie om de gast te verleiden is daardoor enorm groot. En ondertussen wordt het er voor de gast niet makkelijker of overzichtelijker op. Als je op bestaande reserveringsplatforms naar een restaurant zoekt, krijg je een enorme lijst met restaurants die vaak helemaal niet aansluiten bij je voorkeur. Dat doen we bij BookDinners vanaf nu anders. In samenwerking met de oprichters van Couverts, Paul Wiertz en Michiel Huisman, hebben we van BookDinners een uniek platform gemaakt waar de gast en zijn voorkeuren centraal staan. Op BookDinners krijgt iemand vanaf nu alleen de voor hem of haar relevante restaurants te zien. BookDinners is een platform van en voor restaurants. We rekenen geen kosten voor een reservering en daardoor kunnen we onafhankelijk de beste match laten zien voor een gast.”

Hoe werkt het vernieuwde BookDinners?

BookDinners.nl beschikt over een nieuw soort zoekmachine, die bestaat uit een interactieve set vragen. De gast geeft aan waar hij wil eten, met wie en waar hij zin in heeft. Vervolgens toont BookDinners alleen de restaurants die passen bij zijn voorkeuren: de gelegenheid, het gezelschap en de locatie. Dus als een gast bijvoorbeeld op zoek is naar een restaurant voor een zakelijke bespreking, op een locatie nabij de snelweg, met wifi en in de omgeving van zee, dan toont BookDinners alleen de aangesloten restaurants en strandpaviljoens die voldoen aan dat profiel. Natuurlijk kan de gast via het reserveringssystemen ook direct een tafeltje reserveren bij het restaurant van z’n keuze. 

Ook is het met BookDinners vanaf nu mogelijk om gegevens te bewaren. Gasten kunnen een gratis profiel aanmaken en hierin hun favoriete restaurants in een stad, bepaalde chef-koks of favoriete gerechten in een lijst opslaan, zoals ook bij Spotify mogelijk is. Lijsten van vrienden en/of influencers kunnen ook worden gevolgd en opgeslagen. De restaurants op deze lijsten worden vervolgens bij het zoeken als eerste resultaat weergegeven. Op deze manier kan BookDinners consumenten matchen aan bepaalde restaurants. 

Reviews die ertoe doen

Uniek aan het vernieuwde BookDinners is dat reviews niet langer de kern zijn van de rankings. Bij veel andere sites zie je dat mensen reserveren op basis van reviews. Alleen een review van een wildvreemde heeft een heel andere waarde dan een review van een vriend of een bekende. Bij BookDinners krijgt de mening van vrienden een belangrijke plek: als één van je vrienden een positieve ervaring heeft met een bepaald restaurant, dan zie jij die review terug in jouw overzicht. Gasten die zoeken naar een restaurant op BookDinners, zien niet alleen het cijfer van de review, maar ook of zijn vrienden op BookDinners het restaurant aanbevelen. Zo kunnen ze eenvoudig en heel gericht een keuze maken voor het restaurant van hun keuze en daar direct een tafeltje reserveren. 

BookDinners en haar partners

BookDinners is een nieuw branche-initiatief van KHN, SHK (Samenwerkende Horeca Ketens), BookDinners (online-platform), CPI (Centrum voor Publieke Innovatie), HorecaDNA en de software-partners Etender, TheNextTable, BonChef.nl, booq Tafelreservering, Formitable, WeReserve, en Resengo. 

Het platform staat open voor nieuwe partners. KHN stelt daarbij als voorwaarde dat het platform in het belang van de restaurants blijft opereren ten aanzien van de prijsstelling, vindbaarheid en eerlijke reviews van echte gasten.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Fastservice
Nieuwe vestiging Happy Italy in hoofdkantoor KPN

Happy Italy maakt een tweetal mooie stappen. De snelgroeiende horecaformule heeft afgelopen week een contract gesloten met KPN. Onder het nieuwe KPN hoofdkantoor in Rotterdam komt in het najaar een grote Happy Italy vestiging. Bovendien lanceert Happy Italy een nieuwe take-away formule, ‘Happy...

Wet- en regelgeving Columns
Column: blurring is juist een zegen

Een glas whisky bij de barbier, een wijntje bij de kapper en een stukje ambachtelijke Spaanse pata negra worst bij de slijter. Blurring is al lang en breed geaccepteerd door de consument, het wordt misschien al een beetje verwacht. Waar veel winkels de kans hebben gepakt om hun aanbod te vergroten m...

Achtergronden Culinair
Ad Janssen viert dertigjarig jubileum als meesterkok

Horecaondernemer Ad Janssen viert dit jaar zijn dertigjarig jubileum als meesterkok. Inmiddels de 60 gepasseerd is hij nog lang niet bezig met rustiger aandoen. Integendeel, onlangs besloot hij zijn prestigieuze restaurant in het Kasteel van Rhoon totaal op de schop te nemen. Klassieke lambriseri...

Lees nu de gratis juni-uitgave van De RestaurantKrant

De juni-editie van De RestaurantKrant staat weer bomvol 'need-to-know' artikelen, diepte-interviews en trends. De mocktail heeft zijn definitieve opmars ingezet binnen de horeca. Minder, of het liefst helemaal geen alcohol meer is voor de Millennial de toekomst. Misja Vostermans, voorzitter ...

Toerisme Culinair
Gastronomie belangrijkste criterium voor vakantiebestemming Europeanen

Veel Nederlanders vertrekken in de zomer naar warme oorden om te genieten van een welverdiende vakantie. Sterker nog, Nederlanders boekten dit jaar een recordaantal vakanties naar het buitenland. De keuze voor de vakantiebestemming baseren zij vaak op de lokale keuken, zo blijkt uit jaarlijks onderz...

Culinair
10 jaar De RestaurantKrant: Paul Bocuse

De RestaurantKrant bestaat tien jaar. In deze rubriek blikken we terug op een decennium vol nieuws, trends en diepte-interviews. We halen elke week spraakmakende verhalen uit de oude doos weer naar voren. Deze week een artikel over de grondlegger van de Nouveau Cuisine, Paul Bocuse. In januari di...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: