KHN vernieuwt online reserveringsplatform BookDinners

9 juli 2018 | David Bakker
KHN vernieuwt online reserveringsplatform BookDinners<

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft het online reserveringsplatform BookDinners helemaal vernieuwd. Samen met alle partners, waaronder de oprichters van Couverts (Paul Wiertz en Michiel Huisman) presenteren we vandaag, maandag 9 juli, een compleet vernieuwde site. BookDinners onderscheidt zich vanaf nu van andere reserveringssites door de persoonlijke insteek voor gasten. BookDinners is daarmee het eerste sociale restaurantplatform van Nederland dat restaurants en hun gasten met elkaar verbindt op basis van profiel en interesse. 
 
Relevantie voor consument, regie voor de restaurateur
Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: “Bijna alle restaurants zijn tegenwoordig online vindbaar en gasten kunnen overal heel gemakkelijk online een tafeltje boeken. De online concurrentie om de gast te verleiden is daardoor enorm groot. En ondertussen wordt het er voor de gast niet makkelijker of overzichtelijker op. Als je op bestaande reserveringsplatforms naar een restaurant zoekt, krijg je een enorme lijst met restaurants die vaak helemaal niet aansluiten bij je voorkeur. Dat doen we bij BookDinners vanaf nu anders. In samenwerking met de oprichters van Couverts, Paul Wiertz en Michiel Huisman, hebben we van BookDinners een uniek platform gemaakt waar de gast en zijn voorkeuren centraal staan. Op BookDinners krijgt iemand vanaf nu alleen de voor hem of haar relevante restaurants te zien. BookDinners is een platform van en voor restaurants. We rekenen geen kosten voor een reservering en daardoor kunnen we onafhankelijk de beste match laten zien voor een gast.”

Hoe werkt het vernieuwde BookDinners?

BookDinners.nl beschikt over een nieuw soort zoekmachine, die bestaat uit een interactieve set vragen. De gast geeft aan waar hij wil eten, met wie en waar hij zin in heeft. Vervolgens toont BookDinners alleen de restaurants die passen bij zijn voorkeuren: de gelegenheid, het gezelschap en de locatie. Dus als een gast bijvoorbeeld op zoek is naar een restaurant voor een zakelijke bespreking, op een locatie nabij de snelweg, met wifi en in de omgeving van zee, dan toont BookDinners alleen de aangesloten restaurants en strandpaviljoens die voldoen aan dat profiel. Natuurlijk kan de gast via het reserveringssystemen ook direct een tafeltje reserveren bij het restaurant van z’n keuze. 

Ook is het met BookDinners vanaf nu mogelijk om gegevens te bewaren. Gasten kunnen een gratis profiel aanmaken en hierin hun favoriete restaurants in een stad, bepaalde chef-koks of favoriete gerechten in een lijst opslaan, zoals ook bij Spotify mogelijk is. Lijsten van vrienden en/of influencers kunnen ook worden gevolgd en opgeslagen. De restaurants op deze lijsten worden vervolgens bij het zoeken als eerste resultaat weergegeven. Op deze manier kan BookDinners consumenten matchen aan bepaalde restaurants. 

Reviews die ertoe doen

Uniek aan het vernieuwde BookDinners is dat reviews niet langer de kern zijn van de rankings. Bij veel andere sites zie je dat mensen reserveren op basis van reviews. Alleen een review van een wildvreemde heeft een heel andere waarde dan een review van een vriend of een bekende. Bij BookDinners krijgt de mening van vrienden een belangrijke plek: als één van je vrienden een positieve ervaring heeft met een bepaald restaurant, dan zie jij die review terug in jouw overzicht. Gasten die zoeken naar een restaurant op BookDinners, zien niet alleen het cijfer van de review, maar ook of zijn vrienden op BookDinners het restaurant aanbevelen. Zo kunnen ze eenvoudig en heel gericht een keuze maken voor het restaurant van hun keuze en daar direct een tafeltje reserveren. 

BookDinners en haar partners

BookDinners is een nieuw branche-initiatief van KHN, SHK (Samenwerkende Horeca Ketens), BookDinners (online-platform), CPI (Centrum voor Publieke Innovatie), HorecaDNA en de software-partners Etender, TheNextTable, BonChef.nl, booq Tafelreservering, Formitable, WeReserve, en Resengo. 

Het platform staat open voor nieuwe partners. KHN stelt daarbij als voorwaarde dat het platform in het belang van de restaurants blijft opereren ten aanzien van de prijsstelling, vindbaarheid en eerlijke reviews van echte gasten.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Duurzaamheid
Heineken ambieert 20 procent minder plastic in 2025

Op initiatief van Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft HEINEKEN Nederland Commercie het Plastic Pact mede ondertekend. Samen met 68 organisaties committeert de bierbrouwer zich om in 2025 20 procent minder plastic te gebruiken, meer plastic opnieuw te gebruiken en al het nieuwe plastic voor...

Duurzaamheid
Nestlé gaat voor 100 procent recyclebare verpakking in 2025

Nestlé heeft vanmiddag, tijdens de Nationale Circulaire Economie Conferentie in Den Haag, samen met meer dan 70 andere bedrijven en milieuorganisaties het ‘Plastic Pact’ ondertekend. Het pact is een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De ondertekenaars ...

Opening Restaurant
Nieuw restaurant biedt gratis eten aan

Op woensdag 20 februari vond de opening van het nieuwe restaurant Dadawan plaats in Eindhoven. Dadawan heeft voor een originele inwijding gekozen, er kon namelijk gratis gegeten worden. Dit was een succes en zorgde voor een enorme rij, zo lezen we op omroepbrabant.nl. De verbouwing van het pand l...

trends Duurzaamheid
'The Future 50': gewassen met een lage foodprint

‘The Future 50 Foods’ is een lijst van 50 plantaardige voedingsmiddelen die de voedingswaarde van onze maaltijden kunnen verhogen terwijl tegelijkertijd het negatieve effect van de voedselproductie op de planeet drastisch wordt verminderd. Gisteren presenteerde Knorr, in samenwerking met...

Columns Blog
Column restaurateur Sico de Moel: duurzaam

Sico de Moel is restaurateur. Als eigenaar van restaurant L'invité in Amsterdam maakt hij nogal wat mee. Zijn observaties en ervaringen deelt hij graag met de lezers van De RestaurantKrant en voortaan lees je maandelijks een bijdrage van Sico. Deze ochtend was ik door een leverancier u...

Achtergronden KHN
Gezondheid en horeca: kleinere porties en minder zout

73 procent van de horecaondernemers is volop bezig om zijn aanbod van eten en drinken gezonder te maken. Dat doen ze door het gebruik van dagverse, lokale producten, vloeibare vetten, minder zout en door meer vegetarische gerechten op de menukaart aan te bieden. Dat blijkt uit onderzoek van KHN. D...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: