KHN vernieuwt online reserveringsplatform BookDinners

9 juli 2018 | David Bakker
KHN vernieuwt online reserveringsplatform BookDinners

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft het online reserveringsplatform BookDinners helemaal vernieuwd. Samen met alle partners, waaronder de oprichters van Couverts (Paul Wiertz en Michiel Huisman) presenteren we vandaag, maandag 9 juli, een compleet vernieuwde site. BookDinners onderscheidt zich vanaf nu van andere reserveringssites door de persoonlijke insteek voor gasten. BookDinners is daarmee het eerste sociale restaurantplatform van Nederland dat restaurants en hun gasten met elkaar verbindt op basis van profiel en interesse. 
 
Relevantie voor consument, regie voor de restaurateur
Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: “Bijna alle restaurants zijn tegenwoordig online vindbaar en gasten kunnen overal heel gemakkelijk online een tafeltje boeken. De online concurrentie om de gast te verleiden is daardoor enorm groot. En ondertussen wordt het er voor de gast niet makkelijker of overzichtelijker op. Als je op bestaande reserveringsplatforms naar een restaurant zoekt, krijg je een enorme lijst met restaurants die vaak helemaal niet aansluiten bij je voorkeur. Dat doen we bij BookDinners vanaf nu anders. In samenwerking met de oprichters van Couverts, Paul Wiertz en Michiel Huisman, hebben we van BookDinners een uniek platform gemaakt waar de gast en zijn voorkeuren centraal staan. Op BookDinners krijgt iemand vanaf nu alleen de voor hem of haar relevante restaurants te zien. BookDinners is een platform van en voor restaurants. We rekenen geen kosten voor een reservering en daardoor kunnen we onafhankelijk de beste match laten zien voor een gast.”

Hoe werkt het vernieuwde BookDinners?

BookDinners.nl beschikt over een nieuw soort zoekmachine, die bestaat uit een interactieve set vragen. De gast geeft aan waar hij wil eten, met wie en waar hij zin in heeft. Vervolgens toont BookDinners alleen de restaurants die passen bij zijn voorkeuren: de gelegenheid, het gezelschap en de locatie. Dus als een gast bijvoorbeeld op zoek is naar een restaurant voor een zakelijke bespreking, op een locatie nabij de snelweg, met wifi en in de omgeving van zee, dan toont BookDinners alleen de aangesloten restaurants en strandpaviljoens die voldoen aan dat profiel. Natuurlijk kan de gast via het reserveringssystemen ook direct een tafeltje reserveren bij het restaurant van z’n keuze. 

Ook is het met BookDinners vanaf nu mogelijk om gegevens te bewaren. Gasten kunnen een gratis profiel aanmaken en hierin hun favoriete restaurants in een stad, bepaalde chef-koks of favoriete gerechten in een lijst opslaan, zoals ook bij Spotify mogelijk is. Lijsten van vrienden en/of influencers kunnen ook worden gevolgd en opgeslagen. De restaurants op deze lijsten worden vervolgens bij het zoeken als eerste resultaat weergegeven. Op deze manier kan BookDinners consumenten matchen aan bepaalde restaurants. 

Reviews die ertoe doen

Uniek aan het vernieuwde BookDinners is dat reviews niet langer de kern zijn van de rankings. Bij veel andere sites zie je dat mensen reserveren op basis van reviews. Alleen een review van een wildvreemde heeft een heel andere waarde dan een review van een vriend of een bekende. Bij BookDinners krijgt de mening van vrienden een belangrijke plek: als één van je vrienden een positieve ervaring heeft met een bepaald restaurant, dan zie jij die review terug in jouw overzicht. Gasten die zoeken naar een restaurant op BookDinners, zien niet alleen het cijfer van de review, maar ook of zijn vrienden op BookDinners het restaurant aanbevelen. Zo kunnen ze eenvoudig en heel gericht een keuze maken voor het restaurant van hun keuze en daar direct een tafeltje reserveren. 

BookDinners en haar partners

BookDinners is een nieuw branche-initiatief van KHN, SHK (Samenwerkende Horeca Ketens), BookDinners (online-platform), CPI (Centrum voor Publieke Innovatie), HorecaDNA en de software-partners Etender, TheNextTable, BonChef.nl, booq Tafelreservering, Formitable, WeReserve, en Resengo. 

Het platform staat open voor nieuwe partners. KHN stelt daarbij als voorwaarde dat het platform in het belang van de restaurants blijft opereren ten aanzien van de prijsstelling, vindbaarheid en eerlijke reviews van echte gasten.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Advies Belastingdienst aan horecaondernemers: verleng bijzonder uitstel van betaling

Is uw bijzonder uitstel van betaling afgelopen en kunt u nog niet aan uw nieuwe betalingsverplichtingen voldoen? Verleng dan uw bijzonder uitstel van betaling. Dat kan nog tot en met 30 juni. Afgelopen zaterdag ontvingen 60.000 ondernemers, waaronder uit de horecabranche, hierover een brief van de B ...

KHN Corona
KHN: uit eten met sneltest onbespreekbaar

De uitspraken van minister De Jonge over de rol van sneltesten in het openingsplan van het kabinet kunnen rekenen op stevige kritiek vanuit horecaondernemers. Zo wordt er mogelijk gesproken over versoepelingen, waarbij de horeca voor uit eten open mag met de inzet van sneltesten. Vooral het feit dat ...

Achtergronden
De Beren opent nieuw bezorgrestaurant in Breda

Bourgondische Bredanaars kunnen vanaf nu hun hart ophalen met het gloednieuwe Bezorgrestaurant De Beren Breda. De opening van de 27ste bezorgvestiging vond op maandag 3 mei 2021 plaats aan de Haagdijk 24. De Haagdijk is een ideale bezorglocatie, omdat vanaf deze centrale plek veel Bredase huishou ...

Economie Achtergronden
CBS: relatief veel horecabedrijven opgeheven

In het eerste kwartaal van 2021 werden zo’n 30,2 duizend bedrijven opgeheven, ruim 9 duizend minder dan in hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. Bij 85 procent van de opheffingen ging het om bedrijven met één werkzame persoon. Er werden 4,7 duizend bedrijven met meer dan é&e ...

Achtergronden Corona
Kan de horeca eigenlijk wel open als het weer mag?

Als de horeca op een gegeven moment weer open mag, dan is het nog maar de vraag of elke horecagelegenheid dat ook kan. BNR Nieuwsradio ging op onderzoek uit en deed daarbij ook navraag hij KHN. Bij veel ondernemers ontbreekt het op dit moment aan financiële middelen om personeel te betalen of v ...

Interview Longread
Deze brasserie opent het terras niet: ''Het zet geen zoden aan de dijk''

Andrea de Lange is eigenaresse van Brasserie Jansen in Zwolle. De terrassen mogen weliswaar weer gedeeltelijk open, maar zij koos ervoor haar terras gesloten te houden. Een weloverwogen keuze, zo blijkt. “Als je kijkt naar alle administratie en de opstartkosten die daarbij komen kijken, dan he ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: