KHN: rem op bestedingen in horeca

9 januari 2012 |
KHN: rem op bestedingen in horeca

De impact van de economie op de bestedingen in de horeca is fors. De verwachting is dat door de afnemende koopkracht van de consument de komende jaren de particuliere consumptie verder zal afnemen. In de horeca zal deze jaren een enorme beweging
gaan plaatsvinden. Algemeen directeur van KHN Lodewijk van der Grinten: "Over de jaren 2001-2012 bleef het volume al sterk achter. Bij elkaar zal dat aanleiding zijn tot een noodzakelijke technische en sociale innovatie óf sanering." Belangenbehartiger voor de horeca KHN meldde dit tijdens de start van de grootste vakbeurs voor de horeca in Amsterdam.

Innoveren of saneren
Voor de horeca betekent het komende jaar vooral creatief ondernemerschap en innovatie om te overleven. De afgelopen jaren heeft de horecabranche al flinke klappen gehad. Ook in het begin van 2011 was de verwachting dat er groei zou ontstaan, maar in het tweede gedeelte van 2011 is de groei al weer sterk terug gevallen. Cafés, restaurants en hotels hadden nog een groei van 2 procent. De traditionele cafés staan onder druk en in de sector Fastservice zien we dat nieuwe concepten en franchising aan terrein winnen.

Bedrijfsresultaat kan toenemen
Door de omzetgroei (met uitzondering van de cafés) zal het bedrijfsresultaat (de winst) bij alle segmenten in de horeca in 2011 en 2012 kunnen toenemen. De stijging van inkoopprijzen van voedsel en energie werken kostenverhogend. De arbeidskosten nemen relatief beperkt toe. Voor 2012 wordt een bescheiden winstontwikkeling van 2,5 procent voorzien. Een goede kostenbeheersing is de belangrijkste achtergrond bij de verwachte stijging van de winst.

Maar let wel...
De winst (bedrijfsresultaten) zijn sinds 2007 over 2008, 2009 en 2010 cumulatief 21 procent afgenomen. De gecalculeerde verwachting maakt dat nog niet goed. KHN houdt rekening met een zwaar jaar voor de horeca. Op horecabestedingen is door consumenten en bedrijven relatief eenvoudig te bezuinigen.

Foto: Myrtille Vromans

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Corona
2670 nieuwe horecaondernemingen sinds eerste lockdown

Coronacrisis of niet, het aantal horecaondernemingen stijgt. Sinds de eerste lockdown, in maart 2020, zijn er 2670 horecazaken bij gekomen. Hiermee heeft de verwachte kaalslag in de horeca dus niet plaatsgevonden. Cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) maken inzichtelijk dat er nu ruim 74.000 ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Economie Corona
20 procent van de Nederlandse restaurants verwacht de deuren nooit meer te openen

Uit recent onderzoek van WijnSpijs blijkt dat 20 procent van de 1200 samenwerkende restaurateurs ernstige twijfels heeft over het voortbestaan van hun levenswerk. Het evenementenbureau WijnSpijs.nl verzorgde in samenwerking met 1200 restaurants in Nederland en België de culinaire WijnSpijs Wand ...

Achtergronden Corona
KIPPENTENT deelt snert uit aan zorgmedewerkers verpleeghuis

Vandaag heeft KIPPENTENT hun huisgemaakte snert uitgedeeld aan alle zorgmedewerkers van verpleeghuis Veenstaete in Kortenhoef (Wijdemeren). Hiermee willen ze hen een hart onder de riem steken en hun grote waardering uiten voor het geweldige werk van deze mensen tijdens de coronacrisis. De KIPPENT ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: