KHN in actie tegen boete op tijdelijk werk

11 december 2018 | Thijs Jacobs

?Zo werkt het niet?. Onder dat motto komen ondernemers uit de horeca en andere branches vanaf vandaag in actie tegen maatregelen in de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB). Deze nieuwe wet maakt tijdelijk werk, en werk dat niet elke maand hetzelfde aantal uren is, duurder. Seizoensarbeid of het opvangen van pieken laat zich niet vangen in een vast contract. Een tijdelijk contract is of een vaste baan met wisselende uren is hier geen keuze, maar inherent aan de aard van het werk. Het is dan ook niet logisch en niet eerlijk om dat te bestraffen. "Daar wordt ook niemand beter van", aldus de woordvoerder van KHN.

Detailhandel, horeca, recreatie, ondernemers in groen, grond en infra, land- en tuinbouw en evenementenbeveiliging overhandigden vanmiddag gezamenlijk een manifest met hun zorgen aan de Tweede Kamer. Het is het startsein voor een social mediacampagne, waarmee zij duidelijk willen maken wat de gevolgen zijn als tijdelijk werk duurder en lastiger te organiseren wordt.

Balans ver te zoeken

Hoewel de WAB van minister Koolmees een aantal zaken op de arbeidsmarkt verbetert, is de balans ver te zoeken als het gaat om tijdelijk werk en werk dat niet elke maand hetzelfde aantal uren is, vindt KHN. Dit werk wordt duurder omdat daarvoor de hoge WW-premie gaat gelden en vanaf dag één transitievergoeding verschuldigd is. De mogelijkheid om oproepkrachten in te zetten wordt drastisch beperkt en daarmee onwerkbaar in de praktijk.

Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: ?In het gezamenlijke manifest vragen wij, samen met andere branches, de politiek om tijdelijk werk én werk dat niet elke maand hetzelfde aantal uren is, serieus te nemen en de WAB aan te passen: geen hoge WW-premie en transitievergoeding voor seizoenswerk, pieken en scholieren en studenten en behoud van flexibiliteit rond oproepcontracten.?

Oproepkracht wíl geen vast contract

Marco Bunk, eigenaar van café Wilskracht in Rotterdam: ?Veel van de medewerkers die bij ons bedrijf werken, willen niet elke week hetzelfde aantal uren draaien. Scholieren en studenten willen meer werken in vakanties, terwijl de moeders die hier werken dan juist thuis willen zijn voor de kinderen. We hebben nu de vrijheid om dat goed te plannen en daar komen we altijd uit. De WAB wil met de strafheffing een probleem oplossen dat niet bestaat. Het staat afspraken op maat in de weg.?

Geen extra vaste banen

KHN en de andere branche wijzen de Tweede Kamerleden erop dat verhoging van de kosten en beperking van de mogelijkheden niet één vaste baan méér zal opleveren. Waar het wel toe leidt, is dat dit soort werk onbetaalbaar dreigt te worden. Robèr Willemsen: ?Wij willen geen WAB die ervoor zorgt dat onze tijdelijke krachten hun baan kunnen verliezen of dat vast werk wordt beperkt tot kleine banen zonder strafheffing. Of die tot prijsverhogingen leidt, zonder dat onze medewerkers zelf daar nu zoveel beter van worden.?

De campagne Zo werkt het niet! is een initiatief van CUMELA Nederland, Detailhandel Nederland, Koninklijke INretail, Koninklijk Horeca Nederland, LTO, Nederlandse Beveiligingsbranche, MKB-Nederland, RECRON en VNO-NCW.

Zie de website https://www.zowerkthetniet.nl voor meer informatie en verhalen van de ondernemers zelf. Daar vindt u ook het manifest dat vandaag wordt overhandigd.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Fastservice Vega
KFC gaat een week lang 'kiploos' door het leven

Het Kentucky Fried Chicken restaurant aan het Binnenwegplein in Rotterdam verruilt van 9 t/m 15 maart, tijdens de Nationale Week Zonder Vlees, een week lang alle kip op het menu voor vegetarische opties. Dit wereldwijde historische moment voor KFC is tevens het startschot van de landelijke introduct...

Food Achtergronden
Onderzoek: gebruik jij convenience in de keuken?

Graag je aandacht voor dit leuke onderzoek, waarvan we de resultaten binnenkort publiceren. We willen graag weten of jij in je zaak convenience - of gemaksproducten (feitelijk zijn ze hetzelfde) gebruikt. De trend is ambachtelijk en lokaal, maar in hoeverre uit zich dat in de praktijk? Is enkel werk...

Drinks Marketing
Wat doe jij met Wereld Whisky dag?

Op vrijdag 27 maart vieren wij met z’n allen ‘Wereld Whisky Dag’. De dag waarop wij onze tulpvormige glazen uit de kast halen, halfvol schenken om vervolgens te proosten met elkaar. Overal op de wereld vinden er evenementen plaats, ook in Nederland dus. Dit evenement kun je zelf or...

Restaurant
Uniek wereldrestaurant met Asian drive-through

Kampen is over elf maanden als eerste in Nederland een wereldrestaurant met Asian drive-through rijker. De heipalen gaan deze weken de grond in. De bouw van het unieke restaurant bij Kampen Zuid wordt gerealiseerd door Weever Bouw uit Kampen als hoofdaannemer. Bo Qiu, de eigenaar van onder andere wo...

Restaurant Brooks: seizoensproducten van Hollandse bodem

Vanaf maart heeft de menukaart van restaurant Brooks in Amsterdam-Zuid een geheel nieuw culinair concept. Executive chef Ruud Wirken stelde een nieuwe kaart samen vol heerlijkheden om samen te delen. Een menu van wereldse gerechten, bereid met de lekkerste seizoensproducten, het liefst van Hollandse...

Awards Culinair
De Librije 6 jaar op rij de beste

De winnaars van de zesde editie van de Restaurant Awards zijn zojuist bekend gemaakt. Vijfhonderd gerenommeerde chefs mochten ook dit jaar weer hun stem uitbrengen in twaalf verschillende categorieën. De Librije (Zwolle) is voor de zesde keer op rij uitgeroepen tot 'Beste Restaurant van Ned...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: