KHN en RECRON: crisisaanpak stelt teleur

27 maart 2009 |
KHN en RECRON: crisisaanpak stelt teleur

RECRON en Koninklijke Horeca Nederland hebben met teleurstelling en grote zorg kennisgenomen van de kabinetsplannen tot bestrijding van de economische recessie. Het stimuleringspakket uit het aanvullende beleidsakkoord is onevenwichtig, want gericht op enkele specifieke sectoren. Het kabinet geeft vooral geld uit aan reddingsoperaties. Dit terwijl de bescherming en de verhoging van het weerstandsvermogen van vitale economische sectoren, zoals de toeristisch-recreatieve sector en de horeca, uit het oog is verloren.

De toeristisch-recreatieve sector is met een omzet van 35 miljard en een werkgelegenheid van 393.000 arbeidsplaatsen één van de belangrijkste sectoren in Nederland. Mede door de recessie staat de branche deels onder druk. De sector pleit daarom vooral voor een vermindering van de fiscale lastendruk als aanvulling op de liquiditeitsverruimende maatregelen.

De sector heeft twee concrete vragen, die in het totale pakket van maatregelen slechts een peulenschil vormen, maar, mede met afschaffing van de vliegtax, een enorm stimulerende werking hebben. De eerste is de opschorting van de afschrijvingsbeperkingen op gebruik van eigen gebouwen (Werken aan Winst). Deze afschrijvingsbeperking zorgt voor een zware negatieve druk op het investeringsvermogen van de vrijetijdssector en vormt een serieuze bedreiging voor veel bedrijven. Daarnaast vraagt de sector om een compensatie voor gemeenten zodat zij van de Toeristenbelasting af kunnen zien. Deze maatregel zou zorgen voor een enorme stimulans van het lokale MKB, omdat de lastendruk afneemt en de bestedingsruimte voor de consument toeneemt.

De totale kosten van deze maatregel zijn minder dan 165 miljoen euro. De maatregelen bevorderen investeringen en innovatie, behoud van werkgelegenheid en dragen bij aan de versterking van het nationale woon- en leefklimaat en de lokale economieën.

:mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20horecabericht&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20een%20van%20de%20websites%20van%20Uitgeverij%20PS%3Abv.%0A%0Ahttp://www.derestaurantkrant.nl/nieuws/khn-en-recron-crisisaanpak-kabinet-stelt-teleur/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Personeel Gastronomie
Martijn Struijk nieuwe maître sommelier restaurant Tribeca

Restaurant Tribeca, Heeze heeft Martijn Struijk aangetrokken als maître sommelier. Hij is per direct aangesloten om het team versterken. Claudia en Jan Sobecki: "We zijn superblij met de komst van Martijn. Hij zal ons zaalteam een nieuwe boost geven om zo op nog hoger niveau te kunnen pre ...

Achtergronden
Paskal Jakobsen doet eetcafé van de hand

De streetfoodbistro 'Hard en Ziel' van Bløf-zanger Paskal Jakobsen en zijn vrouw Door, die werd geopend in oktober 2018, gaat sluiten. Jakobsen en zijn vrouw runden Hard en Ziel met topchef Edwin Vinke van sterrenrestaurant De Kromme Watergang. Het Middelburgse eetcafé kende ze ...

Achtergronden Corona
Ingewijden: kabinet positiever over heropening terrassen

Het kabinet lijkt positiever gestemd over de mogelijkheid om op 28 april de terrassen te kunnen openen en de avondklok af te schaffen. Volgens ingewijden zijn de cijfers van de afgelopen dagen positiever dan verwacht. Het kabinet heeft besloten de cijfers daarom nog nauwgezet in de gaten te houden d ...

Personeel Gastronomie
Vital Awick nieuwe chef in Maastrichts culinair pareltje

Vital Awick heeft de afgelopen jaren gewerkt in diverse gerenommeerde zaken, zoals de Leuf in Ubachsberg, Rijks in Amsterdam en momenteel tweesterrenrestaurant Tribeca in Heeze waar hij werkt als keukenchef bij Jan Sobecki. Hij gaat zich onder Executive Chef Frank van Thiel volledig focussen op het ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De RestaurantKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ges ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse Sherry Show

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: