Keen Coffee wint op Swiss Coffee Festival

7 maart 2019 | Yonne van Geene

Keen Coffee, een jonge, snel groeiende Specialty Coffee branderij uit Utrecht, werd afgelopen zondag eerste op de Swiss Barista Championship samen met de Zwitserse topbarista Mathieu Theis. Theis werd voor de derde keer glansrijk eerste op de Zwitserse nationale kampioenschappen met de speciaal voor hem geselecteerde, door Keen Coffee geroosterde, koffiebonen uit Costa Rica. Deze ‘briljante’ combinatie van boon en branding wordt trots ‘El  Diamante Azul’ genoemd door Keen Coffee. El Diamante Azul betekent ‘de blauwe diamant’ en past perfect bij het beeldmerk van Keen Coffee.

Keen Coffee en Theis hebben zich nu geplaatst voor de grote World Barista Championships 2019 die volgende maand in Boston worden gehouden. In 2018 werden Theis en Keen Coffee al derde op deze wereldkampioenschappen, dit jaar gaan zij voor goud.

Appeltaartkoffie

De winnende koffie is erg bijzonder, omdat deze op een natuurlijke manier sterk naar Appeltaart smaakt.  De koffie, El Diamante Azul, is een samenwerking tussen boer en brander. De koffieboon komt uit Costa Rica en is daar ontwikkeld door Esteban Villalobos. Villalobos gebruikt een speciale techniek, genaamd anaerobic fermentation. Dit proces zorgt ervoor dat de koffie een sterke kaneelsmaak krijgt met smaken van appel en rozijnen. Door de speciale ‘Hybrid Roast’ branding die Keen Coffee heeft ontwikkeld, worden deze smaken naar een hoger niveau gehaald. “Het is eigenlijk Appeltaart in een kopje koffie” zegt Bonne Postma lachend. “Wie wil dat nou niet proeven?”

Sinds 2015 werkt Keen Coffee al direct met de producent Cafe de Alturra in San Roman uit Costa Rica. Rob Kerkhoff, een van de oprichters van Keen, heeft met vergelijkbare koffie in 2015 de 5e plek tijdens de World Brewers Cup in Gothenburg behaald. Keen Coffee is vereerd om samen met Villalobos deze koffie te roosteren en aan de wereld te laten proeven op de wereldkampioenschappen met de deelname van Theis.

Over Keen Coffee

Keen Coffee begon in 2016 met oprichters Rob Kerkhoff en Bonne Postma. Na jarenlang in de ‘coffee scene’ actief te zijn geweest als barista en trainer, geven zij hun passie nu volledig aan het roosteren van de beste Nederlandse Specialty Coffee. Keen Coffee is een van de weinige Nederlandse branderijen die meedraait op het wereldtoneel van Specialty Coffee. In 2018 werden ze derde op de wereldkampioenschappen met de Zwitserse barista Mathieu Theis.

Rob en Bonne hebben beiden al jaren hun hart verpand aan Utrecht en zijn bekenden in de Utrechtse koffiebars. Het is dan ook geen toeval dat Keen Coffee in Utrecht al een grote vertegenwoordiging heeft in de horeca; Broei, Cupp, Gastmaal en Black Brew zijn enkele van de plekken waar Keen Coffee beschikbaar is voor de consument. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Digitaal Ondernemen
December: Alles over digitaal ondernemen

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Awards Culinair
Mark Captein van Orangerie De Pol is Chef van het Jaar bij JRE

Mark Captein, die samen met zijn partner Marjolein van der Ham Orangerie De Pol runt in Doetinchem, is door restaurantvereniging JRE-Nederland uitgeroepen tot Chef van het Jaar. ‘Ik ben verrast en enorm trots op deze prijs’. JRE-Nederland is een van de toonaangevende restaurantverenig ...

Hotelketens
Van der Valk Hotel Amersfoort start ‘restaurant take over’

Nu restaurants gesloten zijn, maar hotels wel nog open mogen, is Van der Valk Hotel Amersfoort-A1 een samenwerking gestart met lokale restaurants in Amersfoort. Een zogenoemde restaurant take over. Zo krijgen de koks van bekende restaurants in Amersfoort de mogelijkheid om hun gerechten klaar te mak ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Financieel Ondernemen
Aftrekbare kosten in je restaurant

Als ondernemer maakt u het hele jaar door kosten. Van de meeste kosten is het duidelijk dat u deze kunt aftrekken van uw winst. Denk bijvoorbeeld aan de huur van de ruimte voor uw restaurant. Er zijn echter ook kosten waarbij dit minder voor de hand ligt, zoals de kosten voor werkkleding of een maal ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: