Keen Coffee wint op Swiss Coffee Festival

7 maart 2019 | Yonne van Geene

Keen Coffee, een jonge, snel groeiende Specialty Coffee branderij uit Utrecht, werd afgelopen zondag eerste op de Swiss Barista Championship samen met de Zwitserse topbarista Mathieu Theis. Theis werd voor de derde keer glansrijk eerste op de Zwitserse nationale kampioenschappen met de speciaal voor hem geselecteerde, door Keen Coffee geroosterde, koffiebonen uit Costa Rica. Deze ‘briljante’ combinatie van boon en branding wordt trots ‘El  Diamante Azul’ genoemd door Keen Coffee. El Diamante Azul betekent ‘de blauwe diamant’ en past perfect bij het beeldmerk van Keen Coffee.

Keen Coffee en Theis hebben zich nu geplaatst voor de grote World Barista Championships 2019 die volgende maand in Boston worden gehouden. In 2018 werden Theis en Keen Coffee al derde op deze wereldkampioenschappen, dit jaar gaan zij voor goud.

Appeltaartkoffie

De winnende koffie is erg bijzonder, omdat deze op een natuurlijke manier sterk naar Appeltaart smaakt.  De koffie, El Diamante Azul, is een samenwerking tussen boer en brander. De koffieboon komt uit Costa Rica en is daar ontwikkeld door Esteban Villalobos. Villalobos gebruikt een speciale techniek, genaamd anaerobic fermentation. Dit proces zorgt ervoor dat de koffie een sterke kaneelsmaak krijgt met smaken van appel en rozijnen. Door de speciale ‘Hybrid Roast’ branding die Keen Coffee heeft ontwikkeld, worden deze smaken naar een hoger niveau gehaald. “Het is eigenlijk Appeltaart in een kopje koffie” zegt Bonne Postma lachend. “Wie wil dat nou niet proeven?”

Sinds 2015 werkt Keen Coffee al direct met de producent Cafe de Alturra in San Roman uit Costa Rica. Rob Kerkhoff, een van de oprichters van Keen, heeft met vergelijkbare koffie in 2015 de 5e plek tijdens de World Brewers Cup in Gothenburg behaald. Keen Coffee is vereerd om samen met Villalobos deze koffie te roosteren en aan de wereld te laten proeven op de wereldkampioenschappen met de deelname van Theis.

Over Keen Coffee

Keen Coffee begon in 2016 met oprichters Rob Kerkhoff en Bonne Postma. Na jarenlang in de ‘coffee scene’ actief te zijn geweest als barista en trainer, geven zij hun passie nu volledig aan het roosteren van de beste Nederlandse Specialty Coffee. Keen Coffee is een van de weinige Nederlandse branderijen die meedraait op het wereldtoneel van Specialty Coffee. In 2018 werden ze derde op de wereldkampioenschappen met de Zwitserse barista Mathieu Theis.

Rob en Bonne hebben beiden al jaren hun hart verpand aan Utrecht en zijn bekenden in de Utrechtse koffiebars. Het is dan ook geen toeval dat Keen Coffee in Utrecht al een grote vertegenwoordiging heeft in de horeca; Broei, Cupp, Gastmaal en Black Brew zijn enkele van de plekken waar Keen Coffee beschikbaar is voor de consument. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Amerikaanse franchiseketen Wayback Burgers gaat uitbreiden in Nederland

Sinds december 2018 is de Amerikaanse franchiseketen Wayback Burgers gevestigd in Nederland. Na ruim een jaar succesvol te hebben gedraaid, is Stefan Boers – Master Franchisehouder Nederland – klaar om de volgende stap te nemen in het realiseren van zijn ambitie; 10 nieuwe full service ...

Interview Longread
Interview: tijd voor meer vrouwen in de sterrenkeuken?

Vrouwelijke koks zijn nog (te) dun gezaaid, maar de aanstormende talenten Tess de Groot en Femke Klaassen, die bij respectievelijk Aan de Poel en De Librije werken, hebben een glansrijke toekomst in het verschiet. Ik spreek ze in De Librije, het driesterrenrestaurant in Zwolle en bespreek hun ervari...

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

Awards
Beachclub Lekker uit Vrouwenpolder Beste Paviljoen van 2020

Donderdag 30 juli werden de jaarlijkse prijzen voor het Beste Paviljoen en het Schoonste Strand van Nederland uitgereikt. De prijs voor het Schoonste Strand van Nederland ging naar Ameland. En voor het eerst mocht de jury zelfs een tien toekennen voor de schoonheid van dit strand. Friesland had met ...

Opening
Sterrenzaak opent bistro: Bistro TWO in Roermond

Begin september mag de gezellige Limburgse stad, Roermond een nieuwe top bistro verwelkomen op de Roerkade. Waar de brasserie van het luxe Hotel Dux eerder gevestigd was, zal binnenkort een nieuwe wind, genaamd Bistro TWO, waaien. Bethany DeLong en Edwin Soumang, eigenaars van het met een Micheli...

Economie
McDonalds ziet omzet in 2019 verdriedubbelen

De omzet van McDonald’s bezorgservice McDelivery is in 2019 verdriedubbeld ten opzichte van 2018. Deze groei zet in 2020 verder door. Hiermee plukt McDonald’s de vruchten van haar strategie om in te spelen op de snelgroeiende bezorgmarkt. De uitrol van deze service is de afgelopen maa...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: