Kebab-franchiseketen naar Nederland

15 juni 2015
Kebab-franchiseketen naar Nederland

De eerste vestiging van een vernieuwende Europese kebab-franchiseketen start binnenkort in Alkmaar. Ondernemers Sinan Gül, Hans Verloop
en Baris Kürkcü haalden de zeer populaire Baba Rafi formule uit Azië naar Europa en pasten deze volledig aan naar Europese maatstaven en trends. Met een sterke focus op gezonde en duurzame gerechten zet Baba Rafi ook in op vrouwen en kinderen en onderscheidt de formule zich van alle bestaande kebab-, döner- of shoarmazaken. Ter financiering van de eerste vestiging van Baba Rafi Europe deden de ondernemers uit Alkmaar succesvol een beroep op het publiek: 176 particuliere investeerders staken via Collin Crowdfund € 250.000 in het bedrijf.

*Kebab voor de moderne, bewuste consument*
Baba Rafi is de grootste franchiseketen ter wereld op het gebied van kebabproducten. Met meer dan 1.300 locaties in Azië kent het concept daar al grote populariteit. Het Aziatische concept is volledig aangepast voor de Europese markt waar respect voor het eten, de klanten en de leefomgeving een belangrijke rol spelen. Baris: “Elke niche in de food-industrie, van patat-, hamburger- en kip-formules tot sandwiches, heeft de laatste jaren een ontwikkeling doorgemaakt naar meer duurzame en verantwoorde gerechten. Wij introduceren met Baba Rafi een kebabconcept dat volledig is afgestemd op de behoeften en wensen van de moderne, bewuste consument. De gerechten worden vers bereid met zo min mogelijk E-nummers en zoveel mogelijk duurzame en biologische ingrediënten. Daarnaast hebben we bij de ontwikkeling van de gerechten nauw samengewerkt met een culinair adviseur en een voedingsdeskundige. Daardoor zijn de gerechten óók geschikt om als lunch te eten. Voor iedereen, dus nadrukkelijk ook vrouwen en kinderen.”

*Grootste kebabketen van Europa*
Samen met financieel expert Hans Verloop en ex-McDonalds topman Herman de Haas wil het Baba Rafi team de grootste kebabketen in Europa realiseren. Er is in Europa, waar jaarlijks meer dan 10 miljard euro wordt omgezet met kebab, nog geen vergelijkbaar franchiseconcept. De vestiging in Alkmaar vormt de 'flagship store' en functioneert als voorbeeld voor nieuw te starten vestigingen in vergelijkbare middelgrote steden in Nederland en Europa. Hans: “Onze ervaringen in Alkmaar kunnen wij en toekomstige franchisenemers toepassen in vele, andere vergelijkbare steden. Vanuit Noord-Holland willen wij Baba Rafi uitbreiden binnen Nederland en na de aanloopfase ook starten in andere landen in Europa.” Baba Rafi Europe start vanaf september 2015 in Alkmaar op een AA-locatie, aan de Gedempte Nieuwe Sloot.

*Vertrouwen in formule*
Het Baba Rafi concept had al het vertrouwen van de vele partijen waarmee tot nu toe is samengewerkt. De vernieuwende kebabformule kon ook rekenen op groot vertrouwen van de Collin investeerders. 176 investeerders staken in totaal € 250.000 en gemiddeld € 1.420,- in Baba Rafi Europe. Herman de Haas: “Dit crowdfinance-succes bevestigt nogmaals het potentieel van onze formule en geeft ons extra energie voor een vliegende start in Alkmaar.”

Overig nieuws