Jopen Mooie Nel IPA schittert op NH Bierverkiezing 2017

6 juni 2017 | Roy Spijker

Jopen Mooie Nel IPA is door de jury van de NH Bierverkiezing uitgeroepen tot 'Het beste lichte bier van NH 2017'. Tevens eindigde de IPA van craft bierbrouwerij Jopen op de tweede plek bij de publieksverkiezing ‘Het Populairste bier van NH 2017'. Tijdens het Noord-Hollands Bierfestival in de Grote Kerk in Alkmaar werden de winnaars van de NH Bierverkiezing 2017 bekend gemaakt.

Voor het derde jaar op rij ging NH op zoek naar het beste en het populairste bier van Noord-Holland. 36 Noord-Hollandse brouwerijen namen deel aan de NH Bierverkiezing 2017. Op zondag 4 juni 2017 werden de jury- en de publieksprijzen bekend gemaakt door internationaal biersommelier en zytholoog Fiona de Lange. Algemeen directeur Michel Ordeman en commercieel directeur Lydian Ordeman-Zoetman van Jopen namen de prijzen in ontvangst.

Het beste lichte bier
De bieren werden ingedeeld in twee categorieën, verfrissend licht bier (tot 7%) en volmondig zwaar bier (vanaf 7%), en blind geproefd door een vakjury. De kwaliteit van de bieren was dit jaar hoog. Jopen Mooie Nel IPA, internationaal bekend als Jopen Northsea IPA, werd door de jury bekroond tot 'Het beste lichte bier van NH 2017'. Op de tweede plek eindigde Van Vollenhoven Extra Stout van Brouwerij Poesiat & Kater en op de derde plek Sneetjes Bier van Brouwerij De Monnick.

Publieksprijs: het populairste bier
Tevens viel de IPA van Jopen in de smaak bij het publiek. Het bier met veel fruitige tonen eindigde op de tweede plek bij de publieksverkiezing 'Het populairste bier van NH 2017'. Het populairste bier is Springtij van Texelse Bierbrouwerij en derde werd het bier Tripel van brouwerij Happy Face. 

Nationale en internationale erkenning
Jopen Mooie Nel IPA werd in 2015 verkozen tot ‘Het beste bier van Nederland’. In 2016 won de IPA zilver tijdens de Nordic Beer Challenge, goud tijdens de Dublin Craft Beer Cup en de Brussels Beer Challenge, voor het tweede jaar op rij goud tijdens de Dutch Beer Challenge en werd bestempeld als Europa’s beste.

Lancering NH Bier 2017
Tijdens het Noord-Hollands Bierfestival werd ook het NH Bier 2017 gepresenteerd. Blonde Schone is gebrouwen met NH Leeft, brouwerij Dampegheest uit Limmen en Jopen. Het is een blond bier van 6,5% gebrouwen met diverse granen, fruitige hoppen, eenkoorn en wei (een restproduct van kaasmakerij). De wei verwijst naar de locatie waar brouwerij Dampegheest gevestigd is, namelijk een voormalig kaaspakhuis. Naast wei is aan het bier eenkoorn, geteeld door boerderij Bijlsma, toegevoegd. Eenkoorn is de voorloper van emmergraan, spelt en tarwe. De verschillende granen zorgen voor een complexe moutsmaak en de toevoeging van wei geeft een frisse toets aan het bier. De frisse smaak wordt gecombineerd met aroma’s van citrus.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Rotterdam
Rotterdam krijgt er een PizzaBar di Vicini bij

Op 6 maart 2020 opent PizzaBar di Vicini haar deuren in het Rotterdamse Kralingen en is - naast Osteria Vicini en Fratelli - de jongste van de drie. PizzaBar di Vicini wordt een plek voor een spontane ontmoeting aan de bar, rijk gevulde tafels of een lekker afhaalmaal. Met ovenverse pizza’s en...

Opening Rotterdam
Tres: intimate dining in Rotterdam

Na een carrière in Zeeland, Melbourne en Kopenhagen zijn Emy Koster en Michael van der Kroft terug in de havenstad waar zij horen. In het monumentale Entrepotgebouw op de Kop van Zuid vindt het onafscheidelijke duo een thuis – in een voormalige jazzkelder - voor het kersverse Tres. Een ...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: