Peer Swinkels directievoorzitter Swinkels Family Brewers

18 februari 2019 | Yonne van Geene
Peer Swinkels directievoorzitter Swinkels Family Brewers

Swinkels Family Brewers kondigt vandaag het vertrek aan van Jan-Renier Swinkels, die na ruim twaalf jaar het directievoorzitterschap overdraagt aan zijn neef, Peer Swinkels. Jan-Renier geeft de familiebrouwerij hiermee ruimte voor doorstroming en vernieuwing.

Onder zijn leiding is invulling gegeven aan de strategie die zich richt op groei, internationale expansie en verbreding van het portfolio. Het aanstaande jubileum van 300 jaar brouwerij Bavaria is een prachtig hoogtepunt voor de huidige directievoorzitter om te stoppen. De benoeming van Peer Swinkels als CEO wordt vanaf 17 april van kracht.

Nog mooier doorgeven van het familiebedrijf

Jan-Renier (56) heeft het bedrijf ruim twaalf jaar met succes geleid. Swinkels Family Brewers is de afgelopen jaren sterk gegroeid door onder andere de overname van de brouwerijen Palm, De Hoorn en Rodenbach, de uitbreiding van Holland Malt, de ontwikkeling van brouwerij Habesha in Ethiopië en de recente overnames van Bier&cO en brouwerij de Molen.

“Voor mij is dit het perfecte moment om het stokje over te dragen, nu wij het 300-jarig bestaan van brouwerij Bavaria vieren en ik ruim twaalf jaar leiding heb mogen geven aan dit prachtige familiebedrijf. Tijdens mijn carrière bij het bedrijf heb ik verdere invulling kunnen geven aan de groeistrategie en vele hoogtepunten meegemaakt, zoals de overname van Palm, de uitbreiding van Holland Malt, de ontwikkeling van Habesha én onze naamswijziging naar Swinkels Family Brewers: een naam die onze strategie mooi samenbrengt en alle merken met elkaar verbindt. Ik ben dan ook enorm trots op waar we nu staan. Als familiebedrijf blijf je succesvol als je op tijd plaats maakt. Ik heb het volste vertrouwen in Peer als mijn opvolger en verwacht dat het bedrijf onder zijn leiding een prachtige toekomst tegemoet gaat,” zegt Jan-Renier Swinkels.

Peer Swinkels (44) maakt sinds 2004 deel uit van het directieteam van Swinkels Family Brewers, voornamelijk vanuit zijn rol als Chief Commercial Officer. Jan-Renier beëindigt met de overdracht zijn actieve loopbaan binnen Swinkels Family Brewers en zal, naast een aantal bestaande commissariaten, zijn kennis en ervaring in gaan zetten buiten de familiebrouwerij. 

Klaar voor de toekomst

Tegelijk met de bestuurswissel wordt ook de directiestructuur aangepast. Het collegiaal bestuursmodel wordt opgevolgd door een CEO-model met een tweekoppige Raad van Bestuur. Peer Swinkels geeft als CEO samen met de CFO, die op dit moment wordt geworven, leiding aan de drie divisies (Holland Malt, Swinkels Family Brewers N.V. en de 60% deelname in Habesha), die in deze nieuwe structuur meer autonomie krijgen.

Over Swinkels Family Brewers

Swinkels Family Brewers is een 100% onafhankelijk familiebedrijf. Al zeven generaties lang leidt de familie Swinkels een groep van ondernemingen die beschikt over zes eigen brouwerijlocaties: brouwerij Bavaria in Lieshout (NL), brouwerij Palm & De Hoorn in Steenhuffel (BE), brouwerij Rodenbach in Roeselare (BE), brouwerij de Koningshoeven in Berkel-Enschot (NL), brouwerij Habesha in Debre Birhan (ET) en brouwerij de Molen in Bodegraven (NL). Gezamenlijk zijn deze brouwerijen goed voor de productie van 7,6 miljoen hectoliter bier en 800.000 hectoliter frisdrank. Bedrijfsonderdeel Holland Malt beschikt over twee eigen mouterijen, welke samen goed zijn voor de productie van 405.000 ton mout. Daarnaast produceert bedrijfsonderdeel CereX ca. 4.000 ton moutextracten en compounds. Wereldwijd werken ruim 1.750 medewerkers binnen de groep van ondernemingen geleid door de familie Swinkels. Om het familiebedrijf nog mooier door te kunnen geven aan de volgende generatie, is langetermijndenken en het maken van duurzame besluiten vanzelfsprekend.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Corona
2670 nieuwe horecaondernemingen sinds eerste lockdown

Coronacrisis of niet, het aantal horecaondernemingen stijgt. Sinds de eerste lockdown, in maart 2020, zijn er 2670 horecazaken bij gekomen. Hiermee heeft de verwachte kaalslag in de horeca dus niet plaatsgevonden. Cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) maken inzichtelijk dat er nu ruim 74.000 ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Economie Corona
20 procent van de Nederlandse restaurants verwacht de deuren nooit meer te openen

Uit recent onderzoek van WijnSpijs blijkt dat 20 procent van de 1200 samenwerkende restaurateurs ernstige twijfels heeft over het voortbestaan van hun levenswerk. Het evenementenbureau WijnSpijs.nl verzorgde in samenwerking met 1200 restaurants in Nederland en België de culinaire WijnSpijs Wand ...

Achtergronden Corona
KIPPENTENT deelt snert uit aan zorgmedewerkers verpleeghuis

Vandaag heeft KIPPENTENT hun huisgemaakte snert uitgedeeld aan alle zorgmedewerkers van verpleeghuis Veenstaete in Kortenhoef (Wijdemeren). Hiermee willen ze hen een hart onder de riem steken en hun grote waardering uiten voor het geweldige werk van deze mensen tijdens de coronacrisis. De KIPPENT ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: