Italiaanse producten onverminderd populair

4 januari 2019 | David Bakker

De Italiaanse gastronomie is erg populair in Nederland; in de eerste 9 maanden van 2018 werd er voor 911 miljoen euro voedingsmiddelen uit Italië geïmporteerd wat een stijging betekent van 5,32% ten opzichte van vorig jaar. Voor Nederland is Italië een van de belangrijkste exportlanden met zo’n 1,75 miljard export in de eerste 9 maanden van 2018 (+ 3,93%)

Hoofdthema’s van de Expo dit jaar zijn het Mediterrane dieet, de regionale- en lokale keuken, druiven van hoge kwaliteit, extra virgin olijfolie en de bescherming van PDO en AOC-producten. Daarnaast is er een grote focus op biologische en biologisch-dynamische producten.

Bellavita Expo Amsterdam, de grootste ‘Made in Italy’ eet en drink beurs in de Benelux vindt voor het vierde jaar op rij plaats van 7 tot en met 9 januari. 150 standhouders zullen de beste en meest innovatieve Italiaanse producten tonen aan 70.000 lokale inkopers, distributeurs, chefs en andere leiders binnen de sector.

De Italiaanse gastronomie is erg populair in Nederland getuige de import van meer dan 911 miljoen euro in de eerste negen maanden van 2018; een toename van 5,32% ten opzichte van vorig jaar. Wat zijn de meest geïmporteerde producten? Fruit en groenten (225 miljoen euro), wijn en dranken (136 miljoen euro) en melk en eieren (131 miljoen euro). Italië is ook een belangrijk exportland voor Nederlandse producten. In de eerste 9 maanden van 2018 was de Nederlandse export naar Italië 1 miljard 746 miljoen euro wat een stijging betekent van 3,93% ten opzichte van 2017 (2017 totaal 2 miljard 229 miljoen) (cijfers CBS, 2018).

Hoofdthema's van de Bellavita Expo Amsterdam 2018 zijn het Mediterrane dieet, de regionale- en lokale keuken, druiven van hoge kwaliteit en extra vergin olijfolie, de bescherming van PDO (beschermde oorsprongsbenaming) en AOC (gecontroleerde naam van oorsprong) producten en hoe de echte Italiaanse smaak is te herkennen. Vegan kaas, bio-dynamische wijn, biologische- thee, -koffie en -bloem zijn slechts enkele van de groene innovaties die bij Bellavita Amsterdam zullen worden geïntroduceerd; veel exposanten zullen zich richten op deze biologische en biodynamische producten, een groeiende trend die zich in 2019 doorzet in zowel voedsel als dranken.

“We zijn verheugd om voor de vierde keer de smaak van de authentieke Italiaanse keuken naar Nederland te kunnen brengen” zegt Aldo Mazzocco, CEO van Bellavita. “Bellavita Expo is een belangrijk platform voor gastronomische professionals die op zoek zijn naar innovatieve producten die de aandacht van de consument zullen trekken en met hun authenticiteit kunnen zorgen voor vergroting van de omzet”.

Een panel van bekroonde chefs, sommeliers en experts neemt de bezoekers mee door het beste van het Italiaanse culinaire erfgoed tijdens de Food and Wine Academy.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: Hoofd omhoog

We zijn twee weken verder. Twee weken geleden begonnen we met het voorbereiden van afhaalmaaltijden. Op mijn telefoon verschijnt een bericht van de moeder van mijn kinderen. ‘Hoop dat het met je gaat’… Het grijpt mij aan en door mijn hoofd flits alles door mij heen. Tja.. Hoe g...

Help de Horeca: eerste miljoen is binnen

Sinds de start van Help de Horeca twee weken geleden zijn inmiddels ruim 20.000 waardebonnen ter waarde van maar liefst 1 miljoen euro aangeschaft door horecaliefhebbers in heel Nederland. Met dit bijzondere initiatief ondersteunt Koninklijke Horeca Nederland samen met horecapartners de Nederlandse ...

Columns Coronacrisis
Column Sico de Moel: Contact

Het klinkt misschien stom, maar ik had het echt even gemist: het contact met mijn gasten. Het deed me dan ook goed om een aantal vaste gasten weer even te kunnen zien. Vorige week zijn we begonnen met menu's voor thuis. We bezorgen in heel A...

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Bezorgen Coronacrisis
Deliveroo betaalt restaurants dagelijks

Deliveroo betaalt vanaf vandaag haar restaurants dagelijks. Op deze manier kunnen restaurants het geld dat ze verdiend hebben via de leveringen van maaltijden al binnen één dag op hun rekening krijgen. Door middel van dagelijkse betalingen biedt Deliveroo extra onderst...

Blog Coronacrisis
Fernando Jonker, dagboek in crisistijd: Pasen en inspiratie

De rust is wat wedergekeerd. Alles went, en ook onze nieuwe status als afhaalrestaurant in deze tijden went. Daar moesten we wel elke dag aan sleutelen en schaven. Nu we één gerecht per dag hebben zit er een beter ritme en een betere flow in de dagen. Heerlijk! Als je iets nieuws do...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: