Italiaanse producten onverminderd populair

4 januari 2019 | David Bakker

De Italiaanse gastronomie is erg populair in Nederland; in de eerste 9 maanden van 2018 werd er voor 911 miljoen euro voedingsmiddelen uit Italië geïmporteerd wat een stijging betekent van 5,32% ten opzichte van vorig jaar. Voor Nederland is Italië een van de belangrijkste exportlanden met zo’n 1,75 miljard export in de eerste 9 maanden van 2018 (+ 3,93%)

Hoofdthema’s van de Expo dit jaar zijn het Mediterrane dieet, de regionale- en lokale keuken, druiven van hoge kwaliteit, extra virgin olijfolie en de bescherming van PDO en AOC-producten. Daarnaast is er een grote focus op biologische en biologisch-dynamische producten.

Bellavita Expo Amsterdam, de grootste ‘Made in Italy’ eet en drink beurs in de Benelux vindt voor het vierde jaar op rij plaats van 7 tot en met 9 januari. 150 standhouders zullen de beste en meest innovatieve Italiaanse producten tonen aan 70.000 lokale inkopers, distributeurs, chefs en andere leiders binnen de sector.

De Italiaanse gastronomie is erg populair in Nederland getuige de import van meer dan 911 miljoen euro in de eerste negen maanden van 2018; een toename van 5,32% ten opzichte van vorig jaar. Wat zijn de meest geïmporteerde producten? Fruit en groenten (225 miljoen euro), wijn en dranken (136 miljoen euro) en melk en eieren (131 miljoen euro). Italië is ook een belangrijk exportland voor Nederlandse producten. In de eerste 9 maanden van 2018 was de Nederlandse export naar Italië 1 miljard 746 miljoen euro wat een stijging betekent van 3,93% ten opzichte van 2017 (2017 totaal 2 miljard 229 miljoen) (cijfers CBS, 2018).

Hoofdthema's van de Bellavita Expo Amsterdam 2018 zijn het Mediterrane dieet, de regionale- en lokale keuken, druiven van hoge kwaliteit en extra vergin olijfolie, de bescherming van PDO (beschermde oorsprongsbenaming) en AOC (gecontroleerde naam van oorsprong) producten en hoe de echte Italiaanse smaak is te herkennen. Vegan kaas, bio-dynamische wijn, biologische- thee, -koffie en -bloem zijn slechts enkele van de groene innovaties die bij Bellavita Amsterdam zullen worden geïntroduceerd; veel exposanten zullen zich richten op deze biologische en biodynamische producten, een groeiende trend die zich in 2019 doorzet in zowel voedsel als dranken.

“We zijn verheugd om voor de vierde keer de smaak van de authentieke Italiaanse keuken naar Nederland te kunnen brengen” zegt Aldo Mazzocco, CEO van Bellavita. “Bellavita Expo is een belangrijk platform voor gastronomische professionals die op zoek zijn naar innovatieve producten die de aandacht van de consument zullen trekken en met hun authenticiteit kunnen zorgen voor vergroting van de omzet”.

Een panel van bekroonde chefs, sommeliers en experts neemt de bezoekers mee door het beste van het Italiaanse culinaire erfgoed tijdens de Food and Wine Academy.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards
Wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca van start

De jaarlijkse wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca is op maandag 24 juni weer van start gegaan. De door Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) georganiseerde wedstrijd draagt een steentje bij aan de kwaliteitsverbetering van opleiden in de horeca en geeft inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen...

Events
Bezoek Gastvrij Rotterdam 2019

De zevende editie van horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam vindt plaats van maandag 23 t/m 25 september 2019 in Rotterdam Ahoy. Naar verwachting zullen ruim 450 exposanten meer dan 15.000 ondernemers en managers uit de horeca verwelkomen op hun stand. Het toonaangevende gastronomische platform voor ...

Achtergronden Culinair
Dit zijn de 10 meest geïnstagramde regionale gerechten

Wat zet je op de kaart als je op social media een hit wilt zijn? Het Britse bedrijf Gousto, dat maaltijdpakketten produceert, heeft 150 miljoen Instagram-posts doorzocht om te onthullen welke gerechten het vaakst werden gedeeld en in welke regio. In de regio New York zijn ze verzot op pizza, terwij...

Opening
Bekende horecaketen De Beren opent restaurant in Roermond

Vanaf dinsdag 25 juni heeft De Beren er een primeur bij: de keten opent haar eerste vestiging in de provincie Limburg. De 40e vestiging van de succesvolle horecaformule is te vinden aan het bekende horecaplein Markt middenin de stad. Limburgers uit de wijde omgeving zijn iedere dag vanaf 10.30 uur (...

Achtergronden
Juni-editie: Basiliek*, Alcoholwet, Peter Klosse en veel meer

In de laatste editie van De RestaurantKrant mochten we op audiëntie bij smaakprofessor Peter Klosse, hij maakt zich zorgen over de manier waarop we met ons voedsel omgaan. Rik Jansma, eigenaar en chef cuisinier van Restaurant Basiliek*, vertelt in een uitgebreid interview zijn geheimen over suc...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 38(!) graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Vanwege het personeelstekort zijn sommige bedrijven zelfs genoodzaakt om dicht te gaan. Zonde natuurlijk. Met deze tips a...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: