Italiaanse producten onverminderd populair

4 januari 2019 | David Bakker

De Italiaanse gastronomie is erg populair in Nederland; in de eerste 9 maanden van 2018 werd er voor 911 miljoen euro voedingsmiddelen uit Italië geïmporteerd wat een stijging betekent van 5,32% ten opzichte van vorig jaar. Voor Nederland is Italië een van de belangrijkste exportlanden met zo’n 1,75 miljard export in de eerste 9 maanden van 2018 (+ 3,93%)

Hoofdthema’s van de Expo dit jaar zijn het Mediterrane dieet, de regionale- en lokale keuken, druiven van hoge kwaliteit, extra virgin olijfolie en de bescherming van PDO en AOC-producten. Daarnaast is er een grote focus op biologische en biologisch-dynamische producten.

Bellavita Expo Amsterdam, de grootste ‘Made in Italy’ eet en drink beurs in de Benelux vindt voor het vierde jaar op rij plaats van 7 tot en met 9 januari. 150 standhouders zullen de beste en meest innovatieve Italiaanse producten tonen aan 70.000 lokale inkopers, distributeurs, chefs en andere leiders binnen de sector.

De Italiaanse gastronomie is erg populair in Nederland getuige de import van meer dan 911 miljoen euro in de eerste negen maanden van 2018; een toename van 5,32% ten opzichte van vorig jaar. Wat zijn de meest geïmporteerde producten? Fruit en groenten (225 miljoen euro), wijn en dranken (136 miljoen euro) en melk en eieren (131 miljoen euro). Italië is ook een belangrijk exportland voor Nederlandse producten. In de eerste 9 maanden van 2018 was de Nederlandse export naar Italië 1 miljard 746 miljoen euro wat een stijging betekent van 3,93% ten opzichte van 2017 (2017 totaal 2 miljard 229 miljoen) (cijfers CBS, 2018).

Hoofdthema's van de Bellavita Expo Amsterdam 2018 zijn het Mediterrane dieet, de regionale- en lokale keuken, druiven van hoge kwaliteit en extra vergin olijfolie, de bescherming van PDO (beschermde oorsprongsbenaming) en AOC (gecontroleerde naam van oorsprong) producten en hoe de echte Italiaanse smaak is te herkennen. Vegan kaas, bio-dynamische wijn, biologische- thee, -koffie en -bloem zijn slechts enkele van de groene innovaties die bij Bellavita Amsterdam zullen worden geïntroduceerd; veel exposanten zullen zich richten op deze biologische en biodynamische producten, een groeiende trend die zich in 2019 doorzet in zowel voedsel als dranken.

“We zijn verheugd om voor de vierde keer de smaak van de authentieke Italiaanse keuken naar Nederland te kunnen brengen” zegt Aldo Mazzocco, CEO van Bellavita. “Bellavita Expo is een belangrijk platform voor gastronomische professionals die op zoek zijn naar innovatieve producten die de aandacht van de consument zullen trekken en met hun authenticiteit kunnen zorgen voor vergroting van de omzet”.

Een panel van bekroonde chefs, sommeliers en experts neemt de bezoekers mee door het beste van het Italiaanse culinaire erfgoed tijdens de Food and Wine Academy.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Duurzaamheid
Heineken wil 15 procent minder water verbruiken

Heineken ambieert om zijn watergebruik in waterarme regio's zoals spanje en Ethiopië met 15 procent omlaag te brengen, voor minder waterschaarse regio's streven zij naar tien procent. Niet alleen dat maar ze willen ook duurzamer handelen door middel van het hergebruik van afvalwater, he...

Columns Blog
Column restaurateur Sico de Moel: "Ik word verdacht van slavendrijven!"

Ik ben zojuist verhoord door de politie. Ik ben verdachte. Ik word verdacht van slavendrijven. De kwestie is van een paar jaar geleden. Ik deed toen zaken met een schoonmaakbedrijf. Dit bleek een achteraf een criminele organisatie te zijn, volgens de twee rechercheurs die mij vandaag ondervroegen. ...

trends Bier
Gaan algoritmes het bierassortiment bepalen?

Een team van 160 wetenschappers is bezig met het ontwikkelen van een algoritme wat klanten kan adviseren wat zij moeten bestellen. Brouwerijketen AB InBev kreeg de inspiratie voor dit idee vanuit de streamingwebsite Netflix. Netflix beveelt kijkers nieuwe series en films aan door middel van het verz...

Lunch
Bagels & Beans is het Beste Restaurant van De Vegetarische Restaurantweek

Niet minder dan 531 restaurants namen deel aan de tweede editie van De Vegetarische Restaurantweek die vorige week plaatsvond. Gasten konden gedurende de week een stem uitbrengen op het beste vegetarische restaurant. Bagels & Beans deed mee met drie speciale vegetarische menu’s en wist daa...

Chefs F&B
Roel Oostrum nieuwe executive chef van Blooming in Bergen

Het zaadje werd geplant toen hij als souschef de keuken van Blooming betrad. Nu, jaren later, bloeit er iets heel moois. Vanaf heden is Roel Oostrum de nieuwe executive chef van Blooming in Bergen. Blooming bestaat uit drie unieke locaties: Blooming hotel, Landgoed Het Hof en strandpaviljoen Bloomin...

Opening Restaurant
Bar-restaurant IJver opent zomer 2019

In de zomer van 2019 opent IJver haar deuren in de voormalige Scheepsbouwloods op de NDSM-werf in Amsterdam-Noord. Er wordt hard gewerkt aan dit robuuste restaurant met een eigenzinnige menu- en drankenkaart. Op deze iconische locatie met een groot binnen- en buitenterras kunnen gasten staks geniete...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: