ING: 'Lichte groei horecasector in 2011'

30 maart 2011 |
ING: 'Lichte groei horecasector in 2011'<

Dit jaar zal de horeca weer positieve cijfers laten zien, verwacht het ING Economisch Bureau. Hoewel het slechts een lichte groei betreft, is het een welkome ontwikkeling na drie jaar van krimp. Evenals in de tweede helft van 2010 bepaalt de positieve ontwikkeling van de hotelsector de opwaartse trend in de horeca. Drijvende krachten zijn het aantrekken van de wereldeconomie en de relatief zwakke euro.

Stuwende factoren
De omzetverwachting voor de totale horeca is gematigd positief. In 2011 worden er naar verwachting 0,6% meer borden uitgeserveerd, biertjes getapt en hotelovernachtingen gerealiseerd. Eerder deze week ging de Rabobank nog uit van een omzetgroei van ruim 2 procent.
Consumenten stuwen de branche-inkomsten
Huishoudens gaan in 2011 en vooral in 2012 meer besteden, ook in de horeca. De sector en vooral de hotellerie zal – door het aantrekken van de mondiale economie en het relatief lage niveau van de euro - bovendien profiteren van het toenemende aantal buitenlandse gasten in Nederland. Een lagere euro maakt Nederland immers extra aantrekkelijk voor mensen van buiten de eurozone.

Nadelige effecten hogere prijzen
Wat het precieze effect zal zijn van de, naar verwachting verder oplopende voedselprijzen, is onduidelijk. Het hangt af van de omvang van de stijging en van de doorberekening in de prijzen van de groothandel en supermarkt. Doordat in de hotellerie de inkopen een geringer deel van de totale kosten vormen, zal deze branche minder hinder ondervinden van stijgende voedselprijzen dan cafés en restaurants.

Weinig faillissementen door vetrandje
Hoewel de horeca zwaar is getroffen door de crisis bleef het aantal faillissementen beperkt. Ondernemers waren dankzij hoge winsten in voorgaande jaren in staat de nodige reserves op te bouwen. Bovendien zijn openingstijden aangepast, waarmee creatief is ingespeeld op het afnemende horecabezoek. Ook werden de kosten gedrukt door te werken met oproepkrachten in plaats van vast personeel.

Doe waar je goed in bent
Sasja van As-Winters, Sectormanager Leisure, Travel en Media bij de ING: "Horecaondernemers die het goed blijven doen, hebben dat alleen kunnen realiseren door te blijven doen waar ze goed in zijn en niet teveel veranderen. Dit is herkenbaar voor de consument en waarborgt de kwaliteit."

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: