Van der Grinten: 'Waakzaamheid geboden'

10 januari 2011 |
Van der Grinten: 'Waakzaamheid geboden'

"De horeca-ondernemer moet in 2011 waakzamer zijn dan ooit. De economie vertoont weliswaar lichte tekenen van herstel, maar de omzet in de horecabranche is nog lang niet terug op het hogere niveau van 2007. Dit zei Lodewijk van de Grinten, directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) bij de opening van de Horecava.

Onzekerheid
Van der Grinten: "Er is geen zekerheid over de financiële positie van belangrijke eurolanden. De vrije bestedingsruimte van de consument staat daarom onder druk. De ondernemer in de horeca moet goed op de kosten letten en vooral innovatief zijn. De ondernemer kan voor zijn bedrijfsresultaat en omzet niet vertrouwen op de conjunctuur en zal het succes zelf moeten maken en de kosten beheersen."

Cijfers onder druk
Van der Grinten lichtte op de Horecava 2011 de cijfers toe die aangeven dat afzet (omzetvolume), werkgelegenheid en bedrijfsresultaat per horecaonderneming nog steeds afnemen. Ook al is de tendens minder sterk dan in de twee voorgaande jaren.

Toekomstbestendigheid
"De juiste balans in prijs-kwaliteit, professionaliteit en innovatie zijn de factoren die van grote invloed zijn op de toekomstbestendigheid van de horecaondernemer.", aldus Van der Grinten. Bovendien zien we dat de spanning op de horecabranche ten opzichte van bijvoorbeeld concepten in de retailbranche de komende jaren zal toenemen.

Kernpunten
Van der Grinten gaf als voorbeeld van innovatie het op intelligente wijze benutten van social media zoals twitter, linkedin, hyves en facebook. Koninklijke Horeca Nederland zal op dinsdag 11 januari het Social Media Magazine presenteren voor horecaondernemers ter ondersteuning in hun bedrijf. Ontmoeten en binden van de gasten kan niet meer uitsluitend binnen de muren van de horecalocatie. "Gasten willen ook op andere manieren betrokken zijn bij de totale beleving van een horecaconcept", aldus Lodewijk van der Grinten. De gasten waarderen de horecaondernemers die met fatsoen en met vakkennis zorgen voor een goede en gastvrije beleving.

Belangenbehartiging
In het afgelopen jaar heeft Koninklijke Horeca Nederland de relaties met lokale en landelijke overheden verstevigd. Het Platform Verduurzaming Voedsel en het sluiten van het convenant Gezond Gewicht zijn daar voorbeelden van. Obesitas, duurzame voeding en verantwoord alcohol schenken krijgen ook in het komende jaar extra aandacht. Ook de samenwerking met politie en Openbaar Ministerie om overvallen aan te pakken en het verminderen van de bureaucratie die voor veel ondernemers speelt bij het aanvragen van vergunningen hebben concrete resultaten opgeleverd.

Ondernemersdossier Horeca
Een concreet resultaat is vertaald in de introductie van het Ondernemersdossier Horeca. Hiermee is het mogelijk voor de horecaondernemers om alle wetten en regels op één plek te vinden en ook direct vergunningen aan te vragen.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Personeel Gastronomie
Vital Awick nieuwe chef van Harry’s Maastricht

Vital Awick heeft de afgelopen jaren gewerkt in diverse gerenommeerde zaken, zoals de Leuf in Ubachsberg, Rijks in Amsterdam en momenteel tweesterrenrestaurant Tribeca in Heeze waar hij werkt als keukenchef bij Jan Sobecki. Hij gaat zich onder Executive Chef Frank van Thiel volledig focussen op het ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De RestaurantKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ges ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is vandaag van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Achtergronden Gastronomie
Restaurant Bloei opent dit voorjaar

Restaurant Bloei opent dit voorjaar de deuren in een 155 jaar oud rijksmonument in Nieuwersluis-Breukelen. In de charmante villa aan de rivier de Vecht voorziet het restaurant haar gasten van verrassende gerechten die worden gekenmerkt door stijlvolle eenvoud, elegantie en pure smaken. Bij Bloei ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: