Horecainterieur: de missers van 2014

24 juni 2014 |
Horecainterieur: de missers van 2014

Het is een begrip aan het worden, de jaarlijkse lijst van Do’s en Don’ts op het gebied van horeca. Een lijst met een gemeende knipoog. Ontwerper Rein Rambaldo van De Horecafabriek heeft
met zijn team weer een aantal zaken gespot die 'niet meer kunnen', en te vaak gezien en gebruikt worden. Maar hij zet ook een top 5 van de absolute must-haves voor een succesvol horecabedrijf anno 2014/2015 op een rijtje. Een leidraad voor het inrichten of restylen van horecagelegenheden. Ambacht is het toverwoord.

Absolute Don’ts

1. Don’t: Fietsen aan de muur: We zien het te pas en te onpas. Een nieuwe fiets, een oude fiets, een bakfiets. Het maakt niet uit, als het maar een fiets is. Deze trend is absoluut voorbij. Waarom hangt iemand überhaupt zomaar een fiets op? Uitzondering op deze Don’t zijn de koffiebars die naast koffie ook fietsen verkopen. Dit is voor ons verklaarbaar.

2. Don’t: Landelijke witte meubels & interieur accessoires. Er zijn een aantal grote spelers in de markt die ons land overspoeld hebben met landelijke witte meubels. Horeca met een landelijk interieur zie je direct dat de vrouw des huizes inspraak wilde hebben in de keuze van gezellig meubilair. We hebben op internet inmiddels zo’n 95 outlets geteld die dit verkopen. Tijd om er heel snel afscheid van te nemen.

3. Don’t: De Ibiza look (oftewel de Gipsy look): Ibiza is hot. Dat zullen we niet ontkennen. Als je deze zomer niet naar Ibiza gaat, schijn je er niet bij te horen. Vinden we allemaal prima. Maar om Ibiza naar Nederland te halen, gaat wat ver. Er is wederom een overkill aan slappe aftreksel van gekleurde kleedjes tot uitbundige kussentjes. Om maar te zwijgen over de Buddha beelden. Die waren al in de Do’s & Don’ts van 2011 als don’t prominent opgenomen.


4. Don’t: Houtblokken als decoratie: Als houtblokken functioneel gebruikt worden, zien wij het als ambacht en dus een prima toevoeging voor je interieur. Maar om houtblokken te etaleren bij een gashaard/-oven of zomaar ter decoratie vinden we een tikkeltje zijn doel voorbij gaan. Dan heb je de boodschap niet goed begrepen. Helaas zien we dit veel in de praktijk. En niet bij de minste bedrijven.

5. Don’t: Plastic Stoelen: Als iets kil, fragiel, sfeerloos en ongemakkelijk zit, zijn het plastic stoelen. Waarom bedenkt iemand dat? Vroeger (toen de gulden nog van hout was) was het verklaarbaar. Je wilde dat je gast zo snel mogelijk weer weg was, zodat het stoeltje weer gebruikt kon worden voor de volgende gast. Maar tegenwoordig wil je je gasten toch vasthouden? Je wilt toch dat ze terugkomen?

Absolute Do’s

1. Do: Denim & Leer: Denim & Leer is hot, Denim & Leer is ambacht en Denim & Leer zijn stoere materialen. Liefde voor mooie hoogwaardige materialen. Dat straalt stijl uit. Denk vanuit de ambacht: de ambacht is een tijd lang weggeweest. Maar komt keihard terug. Ambacht is hot. Ambacht is liefde. Ambacht kan je overal in herkennen. In je producten, in je interieur en zelfs je personeel. Of je nu handgemaakte stoel koopt of een vis bij een goede visleverancier. Iets moet een verhaal vertellen. Het zogenaamde storytelling gevoel is onmisbaar binnen een succesvol horecaconcept.

2. Do: Fine Dining Meets Rock & Roll: Veel top chefs zien hun omzetten teruglopen. Zien en gezien willen worden in oubollige sterrenrestaurants is niet meer van deze tijd. Zorg ervoor dat de inrichting authentiek en stoer is. Maak gebruik van materialen met een lange levensduur, die na verloop van tijd op authentieke wijze slijten en een eigen verhaal krijgen. Hou het vooral ingetogen. Dat straalt veel meer warmte en karakter uit en dat is nu precies wat voor ons Rock & Roll in het interieur inhoudt.

3. Do: Stoffen terrasstoelen: De innovatie van terrasmeubilair gaat razendsnel. We zijn eindelijk verlost van die plastic rotanstoelen en alles wat op plastic lijkt. De uitstraling van het terras is eigenlijk nog belangrijk dan het interieur aan de binnenkant. Het terras is immers het visitekaartje van het concept. Ziet het terras er goed verzorgd uit dan gaat de gast er al vanuit dat de binnenkant hetzelfde is. In Milaan zijn dit jaar mooie terrasstoelen gepresenteerd van diverse materialen die voelen en eruitzien als stof. Het Belgische merk “Tribu” is een van de eerste die in Milaan haar nieuwe buitenstoffen heeft gepresenteerd.

4. Do: Rariteiten. Met een hightech, futuristisch en een te gestyled interieur ga je de show niet meer maken. De personal touch in je interieur geeft een hoge gunfactor. Geef je zaak karakter. Breng er humor in. Gasten vinden dat leuk en willen graag weten wie de ondernemer is. Het is niet erg om van je hobby te houden (zolang het maar geen fietsen zijn) en daar voor uit te komen. Laat je gasten zich maar afvragen waarom je bijvoorbeeld in hemelsnaam een kauwgomballen apparaat midden in je zaak hebt staan. Daar praten je gasten achteraf over en dat is wat ze onthouden en verder vertellen.

5. Do: Design meets Kitch. Combinatie van verschillende stijlen kunnen een fantastisch resultaat geven. Gaat u voor design gebruik dan ook design. Koop nooit imitatie. Daar sla je de plank volledig mee mis. Designkenners zien dat gelijk. Een stoel uit de jaren ‘70 is alleen leuk als hij uit de jaren ‘70 komt. Maak je combinaties wel zo, dat het ook betaalbaar blijft. Doseer en zorg voor balans.


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Awards Culinair
Mark Captein van Orangerie De Pol is Chef van het Jaar bij JRE

Mark Captein, die samen met zijn partner Marjolein van der Ham Orangerie De Pol runt in Doetinchem, is door restaurantvereniging JRE-Nederland uitgeroepen tot Chef van het Jaar. ‘Ik ben verrast en enorm trots op deze prijs’. JRE-Nederland is een van de toonaangevende restaurantverenig ...

Hotelketens
Van der Valk Hotel Amersfoort start ‘restaurant take over’

Nu restaurants gesloten zijn, maar hotels wel nog open mogen, is Van der Valk Hotel Amersfoort-A1 een samenwerking gestart met lokale restaurants in Amersfoort. Een zogenoemde restaurant take over. Zo krijgen de koks van bekende restaurants in Amersfoort de mogelijkheid om hun gerechten klaar te mak ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Financieel Ondernemen
Aftrekbare kosten in je restaurant

Als ondernemer maakt u het hele jaar door kosten. Van de meeste kosten is het duidelijk dat u deze kunt aftrekken van uw winst. Denk bijvoorbeeld aan de huur van de ruimte voor uw restaurant. Er zijn echter ook kosten waarbij dit minder voor de hand ligt, zoals de kosten voor werkkleding of een maal ...

Economie Achtergronden
ING is positiever over economisch herstel

Het komende jaar groeit de Nederlandse economie naar verwachting van het ING Economisch Bureau met 2,6%, na krimp van 4,3% in 2020. Daarmee is het bbp in het vierde kwartaal van 2021 terug op 99% van het niveau van voor de coronacrisis. Het voorziene herstel is in 2021 dus nog niet volledig, maar we ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: