Horecagasten testen straks zelf hun eten

15 december 2015 |
Horecagasten testen straks zelf hun eten<

Health is een belangrijk onderdeel voor techbedrijven. Binnen niet al te lange tijd zullen ook in jouw zaak gasten zitten die zelf een apparaatje
bij zich hebben waarmee ze precies kunnen onderzoeken wat er in het eten zit. Van gluut en pesticide tot kwikgehalte en bactieriën, het kan dadelijk allemaal. De Nima sensor is een voorbeeld van een apparaatje dat gerechten op aanwezigheid van gluten kan testen.
Voedselveiligheid
The Wall Street Journal heeft een overzichtje gemaakt, waarin het Nima-apparaatje ook voorkomt. Het wantrouwen van de burger ten opzichte van 'industrieel voedsel' is groeiende. De horeca heeft in bepaalde werelddelen of streken toch al niet zo'n goede naam. In de Verenigde Staten kampte Chipotle Mexican grill met een uitbraak van het norovirus en werden in totaal 128.000 mensen gehospitaliseerd vanwege voedselvergiftigingen. In China heb je het voorbeeld van het vergiftigde babymelkpoeder, alhoewel dat meer een retailincident is geweest.

Schandalen genoeg
Ook in Nederland is er scepsis ten opzichte van producenten van voedsel, vooral jegens massaproductie. Programma's zoals Keuringsdienst van Waarde spelen hier handig op in. Gelukkig hebben we hier (nog) niet een voedselschandaal van de omvang van die in China en de VS gehad, maar herinner je je het paardenvleesschandaal nog? Daar is niemand ziek van geworden (voor zover wij weten), maar heeft de beeldvorming van consumenten ten aanzien van vlees en vleeshandelaren wel sterk veranderd.

Markt wordt opengebroken
Het zelf kunnen meten van voedsel stelt de markt open voor veel bedrijven. Pop-up straatkraampjes hoeven straks vast geen toestemming van de NVWA te krijgen, aangezien de gasten zelf het eten kunnen testen. De rotte appels haalt het grote publiek er zelf wel uit... Het Israëlische bedrijf Consumer Physics heeft nu al een handzaam apparaatje ontwikkeld. Het apparaatje scant de oppervlakte van voedsel. De reflectie geeft vervolgens informatie over het product. Het gaat hard met de technologie en de horeca krijgt dadelijk een nog bewustere gast over de vloer.

Reageren mag!
Zelfscannende gasten. Een gruwel of een zegen? Vertel het ons via "redactie@uitgeverijps.nl"
Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: