Horeca positief over omzetverwachting, vooral logiesverstrekkers positief gestemd

29 juni 2020 | Thijs Jacobs

In juni waren er voor de tweede maand op rij minder ondernemers in de op consumenten gerichte branches pessimistisch over de verwachte omzet, personeelssterkte en het economisch klimaat dan een maand eerder. Na het afkondigen van ingrijpende maatregelen tegen het coronavirus, werd in april per saldo het hoogste percentage negatief gestemde ondernemers gemeten sinds de start van het onderzoek . Dit meldt het CBS op basis van de maandelijkse Conjunctuurenquête Nederland, waarin ondernemers een inschatting geven over ontwikkelingen en verwachtingen over hun bedrijf.

Verwachtingen horecaondernemers bijgesteld

Ten opzichte van april en mei zijn de omzetverwachtingen van ondernemers in de op consumenten gerichte branches, zoals de detailhandel, de horeca en de reisbranche verbeterd. In de detailhandel en de overige persoonlijke dienstverlening is in juni het aantal positief gestemde ondernemers zelfs weer groter dan het aantal negatief gestemde ondernemers. Toch waren er in de meeste consumentgerichte branches nog altijd meer ondernemers die in de komende drie maanden minder omzet verwachten dan ondernemers die meer omzet verwachten. 

Het percentage positief gestemde ondernemers nam het sterkst toe in de horeca. In juni verwacht 37 procent van horecaondernemers een omzetstijging, in mei was dat nog 17 procent. Binnen de horeca zijn vooral de logiesverstrekkers positiever gestemd, na enkele maanden van sterke omzetkrimp. De logiesverstrekkers zagen het aantal gasten in maart met 57 procent en in april met 95 procent dalen ten opzichte van een jaar eerder. Meer dan de helft van de logiesverstrekkers (56 procent) verwacht de omzet in de komende periode weer te zien stijgen. Per saldo zijn logiesverstrekkers dan ook positief. Restaurants en cafés zijn per saldo nog negatief.

Ondernemers ook minder somber over werkgelegenheid

Ook over de ontwikkeling van de werkgelegenheid in de komende drie maanden is de stemming onder ondernemers in bijna alle consumentengerichte branches in juni verbeterd vergeleken met eerdere maanden. Alleen in de reisbranche verslechterde het beeld. Per saldo verwacht 61 procent van de ondernemers in die branche een afname van de personeelssterkte in de komende drie maanden, dat is 8,9 procentpunt meer dan een maand eerder.

In alle andere branches is het saldo verbeterd. In de horeca doet zich de grootste verbetering voor, van -50 procent per saldo negatief over de werkgelegenheid in mei naar -28 procent in juni. Ook in de overige persoonlijke dienstverlening en de detailhandel  verbeterden de vooruitzichten voor de werkgelegenheid.

Minder negatief gestemde ondernemers over economische klimaat

In juni zijn per saldo minder ondernemers negatief gestemd over het economische klimaat dan een maand eerder. In de reisbureaus, reisorganisaties en -info doet zich de grootste verbetering voor, van 95 procent per saldo negatief over het economische klimaat in mei naar 1 procent per saldo negatief in juni. 

In de detailhandel (8 procent per saldo) en in de logiesverstrekking (19 procent per saldo) zijn er zelfs meer ondernemers die een verbetering verwachten dan een verslechtering.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Internationaal Bocuse d'Or
17 deelnemers aan de Europese finale Bocuse d'Or Europe

Van 15 tot 16 oktober nemen 17 Europese landen deel aan Bocuse d'Or Europe in Tallinn, Estland om zich te kwalificeren voor de grote wereldfinale die plaatsvindt op 1 en 2 juni 2021 in Lyon (Frankrijk). Aanvankelijk hadden 24 landen zich aangemeld. Na de eerste selectie bleven er 20 over, er ...

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Nice 'n Easy
Zijn convenienceproducten ook gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: