Horeca moet zich onderscheiden

19 mei 2014
Horeca moet zich onderscheiden

De Foodshopper Monitor komt met handige en leerzame cijfers over de horeca. Zo blijkt dat de klassieke horeca het zwaar heeft en dat het loont om je te richten op een specifieke doelgroep. Het
'verhaal' moet aansluiten bij de gast. Lukt dat? Dan is er een grote kans van slagen. Klassieke cafés, restaurants en lunchrooms zijn daardoor niet aantrekkelijk voor veel horecagasten en krijgen het zwaar. FSIN zette een aantal cijfers op een rij.

*Zet niet te breed in*
Als je kijkt naar retail, dan zie je bio-supermarkten die zich goed staande houden. Als je naar de horeca kijkt, dan valt op dat een concept zoals Bagels & Beans het uitermate goed doet. Zij richten zich op een 'elite', maar onderscheiden zich duidelijk van de massa. De Foodshopper Monitor berekende eveneens dat 31 procent van de consumenten minder besteedt aan de dagelijke boodschappen, dat 63 procent vaker thuis kookt, en dat discountzaken twee keer zoveel klanten trekken als vijf jaar geleden. Kijk maar naar de Action. Observaties waar u, als horecaondernemer, iets mee kunt.

*Bio*
Bio en vegetarisch: er valt winst te behalen bij de 'flexitariërs', en niet zozeer bij de vegetariërs. Steeds meer mensen laten bij tijd en wijle het vlees even liggen. Speelt u daarop in? De traditionele horeca krijgt eveneens veel concurrentie van de retail. De retail komt steeds vaker met foodserviceconcepten, en met succes.

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws