Horeca moet inspelen op bewuste gast

13 januari 2014 |
Horeca moet inspelen op bewuste gast

Gasten in de horeca zijn steeds bewuster van wat ze eten en drinken. Als men buiten de deur eet, dan moet iedere euro die wordt uitgegeven het waard zijn. Horeca met chagrijnige bediening en slecht eten kan
maar beter direct stoppen. Als het niet helemaal perfect is, dan komt de gast niet meer.

Logisch
Deze conclusie trekt het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) in haar jaarlijkse rapport over de foodservicebranche in Nederland. Het zou eigenlijk een logisch gevolg moeten zijn, dat gasten wegblijven als het ergens niet in orde is, maar de Nederlandse consument heeft er een jarenlange economische crisis voor nodig gehad om na te gaan denken over de prijs-kwaliteitverhouding in de horeca.

Omwenteling
Volgens het FSIN is er een 'nieuwe werkelijkheid' aan het ontstaan. Hierbij is aandacht voor eerlijk, natuurlijk, biologisch en duurzaam eten. "We staan aan het begin van een revolutie in de Nederlandse foodsector", beweert Jan-Willem Grievink van het FSIN. De door een horecaondernemer gebruikte producten komen het liefst niet uit een fabriek, maar via een zo kort mogelijke lijn met een directe producent. Zoals boeren, telers of jagers.

Inhaalslag
Nu de economie in 2014 langzaam weer aantrekt, liggen er volgens de onderzoekers volop kansen voor horeca en supermarkten die goed opletten op de bewuste consument.
Voor diverse deelbranches in de horeca zou een inhaalslag goed uitkomen. Uit het rapport van FSIN blijkt dat in de afgelopen 5 crisisjaren cafés en restaurants hun omzet met respectievelijk 22 en 13% hebben zien dalen. Supermarkten en fastfoodketens zijn in die periode juist gegroeid. En wel met 15 en 22%.

Duurste
Het prijsniveau in de Nederlandse horeca is volgens het FSIN het hoogste in West-Europa. Voor een driegangenmenu in Nederland is men 20% duurder uit dan in andere Europese landen. 27,45 euro, dat is wat men in Nederland voor een driegangenmenu neer moet tellen. In België is dat 24,95 euro en in Duitsland 18,70 euro. Het verschil tussen de prijzen in de horeca en het supermarktkanaal (waar de consument de afgelopen jaren juist flink heeft kunnen profiteren van prijsdalingen) is in ons land negatief van invloed op de horeca.

Op de foto boven: Jan-Willem Grievink van het FSIN

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Advies Belastingdienst aan horecaondernemers: verleng bijzonder uitstel van betaling

Is uw bijzonder uitstel van betaling afgelopen en kunt u nog niet aan uw nieuwe betalingsverplichtingen voldoen? Verleng dan uw bijzonder uitstel van betaling. Dat kan nog tot en met 30 juni. Afgelopen zaterdag ontvingen 60.000 ondernemers, waaronder uit de horecabranche, hierover een brief van de B ...

KHN Corona
KHN: uit eten met sneltest onbespreekbaar

De uitspraken van minister De Jonge over de rol van sneltesten in het openingsplan van het kabinet kunnen rekenen op stevige kritiek vanuit horecaondernemers. Zo wordt er mogelijk gesproken over versoepelingen, waarbij de horeca voor uit eten open mag met de inzet van sneltesten. Vooral het feit dat ...

Achtergronden
De Beren opent nieuw bezorgrestaurant in Breda

Bourgondische Bredanaars kunnen vanaf nu hun hart ophalen met het gloednieuwe Bezorgrestaurant De Beren Breda. De opening van de 27ste bezorgvestiging vond op maandag 3 mei 2021 plaats aan de Haagdijk 24. De Haagdijk is een ideale bezorglocatie, omdat vanaf deze centrale plek veel Bredase huishou ...

Economie Achtergronden
CBS: relatief veel horecabedrijven opgeheven

In het eerste kwartaal van 2021 werden zo’n 30,2 duizend bedrijven opgeheven, ruim 9 duizend minder dan in hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. Bij 85 procent van de opheffingen ging het om bedrijven met één werkzame persoon. Er werden 4,7 duizend bedrijven met meer dan é&e ...

Achtergronden Corona
Kan de horeca eigenlijk wel open als het weer mag?

Als de horeca op een gegeven moment weer open mag, dan is het nog maar de vraag of elke horecagelegenheid dat ook kan. BNR Nieuwsradio ging op onderzoek uit en deed daarbij ook navraag hij KHN. Bij veel ondernemers ontbreekt het op dit moment aan financiële middelen om personeel te betalen of v ...

Interview Longread
Deze brasserie opent het terras niet: ''Het zet geen zoden aan de dijk''

Andrea de Lange is eigenaresse van Brasserie Jansen in Zwolle. De terrassen mogen weliswaar weer gedeeltelijk open, maar zij koos ervoor haar terras gesloten te houden. Een weloverwogen keuze, zo blijkt. “Als je kijkt naar alle administratie en de opstartkosten die daarbij komen kijken, dan he ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: