Horeca moet inspelen op bewuste gast

13 januari 2014 |
Horeca moet inspelen op bewuste gast<

Gasten in de horeca zijn steeds bewuster van wat ze eten en drinken. Als men buiten de deur eet, dan moet iedere euro die wordt uitgegeven het waard zijn. Horeca met chagrijnige bediening en slecht eten kan
maar beter direct stoppen. Als het niet helemaal perfect is, dan komt de gast niet meer.

Logisch
Deze conclusie trekt het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) in haar jaarlijkse rapport over de foodservicebranche in Nederland. Het zou eigenlijk een logisch gevolg moeten zijn, dat gasten wegblijven als het ergens niet in orde is, maar de Nederlandse consument heeft er een jarenlange economische crisis voor nodig gehad om na te gaan denken over de prijs-kwaliteitverhouding in de horeca.

Omwenteling
Volgens het FSIN is er een 'nieuwe werkelijkheid' aan het ontstaan. Hierbij is aandacht voor eerlijk, natuurlijk, biologisch en duurzaam eten. "We staan aan het begin van een revolutie in de Nederlandse foodsector", beweert Jan-Willem Grievink van het FSIN. De door een horecaondernemer gebruikte producten komen het liefst niet uit een fabriek, maar via een zo kort mogelijke lijn met een directe producent. Zoals boeren, telers of jagers.

Inhaalslag
Nu de economie in 2014 langzaam weer aantrekt, liggen er volgens de onderzoekers volop kansen voor horeca en supermarkten die goed opletten op de bewuste consument.
Voor diverse deelbranches in de horeca zou een inhaalslag goed uitkomen. Uit het rapport van FSIN blijkt dat in de afgelopen 5 crisisjaren cafés en restaurants hun omzet met respectievelijk 22 en 13% hebben zien dalen. Supermarkten en fastfoodketens zijn in die periode juist gegroeid. En wel met 15 en 22%.

Duurste
Het prijsniveau in de Nederlandse horeca is volgens het FSIN het hoogste in West-Europa. Voor een driegangenmenu in Nederland is men 20% duurder uit dan in andere Europese landen. 27,45 euro, dat is wat men in Nederland voor een driegangenmenu neer moet tellen. In België is dat 24,95 euro en in Duitsland 18,70 euro. Het verschil tussen de prijzen in de horeca en het supermarktkanaal (waar de consument de afgelopen jaren juist flink heeft kunnen profiteren van prijsdalingen) is in ons land negatief van invloed op de horeca.

Op de foto boven: Jan-Willem Grievink van het FSIN

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interieur
The Streetfood Club in Utrecht is meer dan magie

Een complete ondernemer beheerst alle facetten van z’n zaak. Het is de filosofie van Wes Schreutlekamp (rechts op de foto) en Joost Bergsteijn. Van pannenkoekenbakker en cocktailshaker tot sommelier in de topgastronomie. Alle facetten werden ‘uitgespeeld’ en smelten samen in The St...

Hilton Culinair
Napolitaanse pizza verovert (Hilton) Amsterdam

Hilton Amsterdam introduceert exclusieve Napolitaanse pizza, in combinatie met champagne. In de Half Moon Lounge wordt de klassieker onder de pizza’s op de kaart gezet. De eigentijdse combinatie met bubbels verleent het oorspronkelijke simpele streetfood uit Napels een gastronomisch tintje. Sp...

Columns Blog
Grijp eerst dat laaghangend fruit

Horecamensen houden van knallen. Een mooie avond draaien met je team waarbij alles klopt. Waar de service soepel loopt, de gasten happy zijn en een goede omzet wordt gedraaid. Horecamensen vinden stille momenten in de zaak echter een gruwel. Wachten op klandizie en ‘wortelschieten’ is...

Bocuse d'Or
Data Europese finale Bocuse d’Or 2020 bekend

De internationale organisatie van de wereldwijde kookwedstrijd Bocuse d’Or heeft vandaag bekendgemaakt dat de Europese finale wordt gehouden op donderdag 28 en vrijdag 29 mei 2020 in Tallinn, Estland tijdens de Profexpo Food Village exhibition in de Saku Arena. Gedurende 2 dagen ontmoeten ...

Events
Jubileumeditie BBB Maastricht groot succes

De 65e editie van BBB Maastricht was een groot succes en laat consistentie in groei zien. Meer dan 400 exposanten zorgden voor een beursvloer bomvol inspiratie op het gebied van (non)food, drinks en gastronomie. Maar er was vooral aandacht voor innovatie en culinair talent. De toon is gezet voor de ...

Wijn
Speciale wijnactie voor onze lezers!

Vinites biedt onze lezers samen met Francis Ford Coppola Winery een speciale aanbieding aan. Via de webshop kun je gebruikmaken van een aantrekkelijke korting, waarbij je niet 342 euro, maar 300 euro betaalt voor 36 flessen (3 dozen) met twee wijnen: Chardonnay 'Rosso and Bianco' 2017 en Cab...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: