Horeca moet inspelen op bewuste gast

13 januari 2014 |
Horeca moet inspelen op bewuste gast<

Gasten in de horeca zijn steeds bewuster van wat ze eten en drinken. Als men buiten de deur eet, dan moet iedere euro die wordt uitgegeven het waard zijn. Horeca met chagrijnige bediening en slecht eten kan
maar beter direct stoppen. Als het niet helemaal perfect is, dan komt de gast niet meer.

Logisch
Deze conclusie trekt het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) in haar jaarlijkse rapport over de foodservicebranche in Nederland. Het zou eigenlijk een logisch gevolg moeten zijn, dat gasten wegblijven als het ergens niet in orde is, maar de Nederlandse consument heeft er een jarenlange economische crisis voor nodig gehad om na te gaan denken over de prijs-kwaliteitverhouding in de horeca.

Omwenteling
Volgens het FSIN is er een 'nieuwe werkelijkheid' aan het ontstaan. Hierbij is aandacht voor eerlijk, natuurlijk, biologisch en duurzaam eten. "We staan aan het begin van een revolutie in de Nederlandse foodsector", beweert Jan-Willem Grievink van het FSIN. De door een horecaondernemer gebruikte producten komen het liefst niet uit een fabriek, maar via een zo kort mogelijke lijn met een directe producent. Zoals boeren, telers of jagers.

Inhaalslag
Nu de economie in 2014 langzaam weer aantrekt, liggen er volgens de onderzoekers volop kansen voor horeca en supermarkten die goed opletten op de bewuste consument.
Voor diverse deelbranches in de horeca zou een inhaalslag goed uitkomen. Uit het rapport van FSIN blijkt dat in de afgelopen 5 crisisjaren cafés en restaurants hun omzet met respectievelijk 22 en 13% hebben zien dalen. Supermarkten en fastfoodketens zijn in die periode juist gegroeid. En wel met 15 en 22%.

Duurste
Het prijsniveau in de Nederlandse horeca is volgens het FSIN het hoogste in West-Europa. Voor een driegangenmenu in Nederland is men 20% duurder uit dan in andere Europese landen. 27,45 euro, dat is wat men in Nederland voor een driegangenmenu neer moet tellen. In België is dat 24,95 euro en in Duitsland 18,70 euro. Het verschil tussen de prijzen in de horeca en het supermarktkanaal (waar de consument de afgelopen jaren juist flink heeft kunnen profiteren van prijsdalingen) is in ons land negatief van invloed op de horeca.

Op de foto boven: Jan-Willem Grievink van het FSIN

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Economie Bezorgen
Thuisbezorgd laat restaurants opbieden om een hogere ranking te krijgen

Thuisbezorgd past haar verdienmodel aan en gaat restaurants een hogere plek op de ranglijst laten kopen. De horecaondernemer moet hiervoor tussen de vijftig cent tot negen euro per order neertellen. Ondernemers spreken al voorzichtig over machtsmisbruik. Het 'opbieden' is nog in de testfase,...

Columns Blog
Column Sico de Moel: cadeaukaart

Meneer wilde afrekenen met een stapeltje van 6 cadeaukaarten. Bij mij kun je betalen met een cadeaukaart, maar niet met zes. Gasten met een cadeaukaart zijn soms wat angstig, ze melden het atijd al bij hun reservering, bij aankomst vragen ze nog een keer of ze echt wel met hun cadeaukaart kunnen ...

trends Bier
Nationaal bieronderzoek: foodpairing steeds populairder

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Ook foodpa...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Internationaal Michelin
Le Jules Verne toegetreden tot Relais & Châteaux

Het wereldberoemde restaurant op de tweede verdieping van de Eiffeltoren ‘Le Jules Verne’ is per 1 juli toegetreden tot Relais & Châteaux, de wereldwijde vereniging van exclusieve hotels en restaurants. Het restaurant wordt geleid door de Franse topchef Fre?de?ric Anton, die ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: