Horeca: Meer omzet, laag groeicijfer

1 juni 2015 |
Horeca: Meer omzet, laag groeicijfer

De omzet van de horeca in Nederland is in het eerste kwartaal dan wel toegenomen, maar kende het laagste groeicijfer in bijna twee jaar tijd. Het
Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldde dit afgelopen vrijdag.

Lunchrooms doen het iets minder, restaurants in de lift
Hotels, restaurants, snackbars en cafés zetten samen 0,3 procent meer om dan in de voorgaande drie maanden. Het aantal consumpties en overnachtingen viel 0,2 procent hoger uit. Restaurants deden het het beste, terwijl café-eigenaren en hoteliers er ook omzet bijkregen. Snackbars, waaronder ook lunchrooms en ijssalons behoren volgens het CBS, presteerden het minst goed. De omzet daalde met 0,6 procent en de verkopen namen met 0,5 procent af.

KHN
KHN meldt dat lunchrooms en snackbars het minder goed doen, doordat restaurants hun verloren marktaandeel terugwinnen nu het economisch beter gaat. De omzet van de horeca ligt nu vier procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit is mede te danken aan prijsstijgingen, en dan met name in cafés. Er worden wel meer consumpties verkocht en hotelkamers geboekt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Personeel Gastronomie
Vital Awick nieuwe chef van Harry’s Maastricht

Vital Awick heeft de afgelopen jaren gewerkt in diverse gerenommeerde zaken, zoals de Leuf in Ubachsberg, Rijks in Amsterdam en momenteel tweesterrenrestaurant Tribeca in Heeze waar hij werkt als keukenchef bij Jan Sobecki. Hij gaat zich onder Executive Chef Frank van Thiel volledig focussen op het ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De RestaurantKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ges ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is vandaag van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Achtergronden Gastronomie
Restaurant Bloei opent dit voorjaar

Restaurant Bloei opent dit voorjaar de deuren in een 155 jaar oud rijksmonument in Nieuwersluis-Breukelen. In de charmante villa aan de rivier de Vecht voorziet het restaurant haar gasten van verrassende gerechten die worden gekenmerkt door stijlvolle eenvoud, elegantie en pure smaken. Bij Bloei ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: