Personeel horeca holt achteruit

30 juli 2013 |
Personeel horeca holt achteruit

Door de economische crisis is er een toename van goedkopere, minder ervaren en laagopgeleide flexwerkers in de horeca. Ook wordt er steeds minder vaak geïnvesteerd in het opleiden van
het personeel wat leidt tot verminderde hygiëne, gastvrijheid en veiligheid.

Dit blijkt uit onderzoek vanuit Stichting Horeca Onderwijs (SHO) op basis van navraag bij een groot aantal uiteenlopende horecagelegenheden.

Certificaten ontbreken
In geen enkele sector is het percentage flexwerkers zo hoog als in de horeca. In 85 procent van de horecagelegenheden bestaat meer dan 25 procent van het personeelsbestand uit flexwerkers. Bij ruim een derde is dit aantal zelfs hoger dan 50 procent. Slechts drie van de honderd flexwerkers hebben bij aanvang van de werkzaamheden een verplichte certificering voor Sociale Hygiëne, HACCP of BHV.

Crisis boosdoener
Ondernemers nemen het minder vaak op zich om deze tijdelijke krachten op te leiden en laten het veelal aan de werknemers over om voor certificering te zorgen. Ruim 90 procent van de ondervraagden geeft aan dat de crisis de oorzaak is voor de sterke daling van opgeleid personeel.

Opleiden loont
Stichting Horeca Onderwijs maakt zich dan ook grote zorgen, met name over de veiligheid. “Er is een enorme toename in provocerend gedrag en drugsgebruik in het uitgaansleven. Met minder gekwalificeerd personeel betekent dat een sterk toenemend risico”, zegt Brenda van Dranen, adjunct-directeur van Stichting Horeca Onderwijs. “Het niet opleiden van personeel kost ondernemers uiteindelijk meer dan dat het oplevert. Opgeleid personeel werkt efficiënter, klantgerichter en weet om te gaan met onveilige situaties.”

Boetes en sluiting
Daarnaast kunnen boetes hoog oplopen en bij herhaaldelijk optreden kan de zaak zelfs gesloten worden. Steeds meer zaken worden door de gemeenten gesloten vanwege het niet op orde hebben van de wettelijke eisen.

Door Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Fastservice
Horeca in Amsterdam The Style Outlets morgen geopend

HMSHost International en NEINVER openen met trots de eerste eet- en drinkgelegenheden in Amsterdam The Style Outlets, de nieuwste winkelbestemming van Nederland. Vanaf morgen kunnen bezoekers tijdens het winkelen genieten van Starbucks, Burger Federation en Pommes Frites. Hierdoor wordt de aanwezigh ...

Culinair Coronacrisis
Helft Nederlanders sinds maart niet meer uit eten geweest

De helft van de Nederlanders (49%) heeft geen bezoek meer gebracht aan een restaurant sinds de uitbraak van COVID-19. Dit in tegenstelling tot 2019, toen slechts 1 procent nooit uit eten ging. Het restaurantgedrag van de Nederlander is door de pandemie flink veranderd. Dit blijkt uit het onderzoek & ...

KHN Coronacrisis
Gelderse horecaondernemers kunnen voucher met waarde tot 5000 euro aanvragen

De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerisme- en vrije tijdsector die door de coronacrisis in zwaar weer zijn gekomen. Dit ‘steuntje in de rug’ kunnen ondernemers in deze hard getroffen sectoren inzetten voor adviesdiensten en ondersteu ...

Wet- en regelgeving
Viswinkel of horeca?! Het slotstuk!

Een jaar geleden schreven wij over de handhavingszaak die door de gemeente Amsterdam was gestart tegen The Seafood Shop, een luxe viswinkel in het hart van Amsterdam, waar ook diverse vissnacks en maaltijden worden verkocht. In dit artikel staan wij nogmaals stil bij het verloop van deze zaak en kij ...

Digitaal Ondernemen
December: Alles over digitaal ondernemen

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: