Horeca in de lift

12 januari 2015 |
Horeca in de lift

De horeca in Nederland herstelt zich goed. De omzet in de horeca nam vorig jaar met 4,6 procent toe tot 13,8 miljard euro. Dit blijkt uit
cijfers van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). In 2013 werd nog een krimp gemeten. Opvallend is, dat het FSIN spreekt over een groei van slechts 1 procent. We vragen ons af wie er hier een rekenfout heeft gemaakt... Desalniettemin kunnen we in beide gevallen een plus noteren. Dat stemt hoopvol.

Vertrouwen
Het vertrouwen van caféondernemers, restauranthouders en hoteliers neemt eveneens toe: een derde verwacht in 2015 een verdere groei. De plus wordt voornamelijk gestuwd door een toename van het aantal consumpties en het aantal hotelovernachtingen.

Lekker weer
Het weer speelde een positieve rol voor de horeca in 2014, aldus de KHN. Veel zonnige dagen en bovendien viel Kerst gunstig. 55 % van de horecazaken liet een omzetgroei zien, vertelde Lodewijk van der Grinten tijdens de opening van de Horecava vanmorgen. De overige 45 % van de zaken moet met zorg worden gevolgd.

Hotels
Hotels doen het vooral in en rond Amsterdam goed, mede door toerisme. Buiten deze regio hebben bedrijven het moeilijker. De KHN bepleit een lastenverlaging voor horecaondernemers om tot een gezonde bedrijfsvoering te kunnen komen.

Restaurants
Restaurants weten meer bezoekers te trekken, door onder andere goedkopere instapmenu's of goede aanbiedingen.

Zwaar weer
Zaken die het in 2014 nog zwaar hadden, waren onder meer institutionele cateraars, snackbars en shoarmazaken. IJssalons deden het opvallend goed. Lunchrooms doen het traditioneel ook zeer goed.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Personeel Gastronomie
Vital Awick nieuwe chef van Harry’s Maastricht

Vital Awick heeft de afgelopen jaren gewerkt in diverse gerenommeerde zaken, zoals de Leuf in Ubachsberg, Rijks in Amsterdam en momenteel tweesterrenrestaurant Tribeca in Heeze waar hij werkt als keukenchef bij Jan Sobecki. Hij gaat zich onder Executive Chef Frank van Thiel volledig focussen op het ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De RestaurantKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ges ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is vandaag van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Achtergronden Gastronomie
Restaurant Bloei opent dit voorjaar

Restaurant Bloei opent dit voorjaar de deuren in een 155 jaar oud rijksmonument in Nieuwersluis-Breukelen. In de charmante villa aan de rivier de Vecht voorziet het restaurant haar gasten van verrassende gerechten die worden gekenmerkt door stijlvolle eenvoud, elegantie en pure smaken. Bij Bloei ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: