Horeca grote stijger in aantal contactloze betalingen

12 mei 2016 |
Horeca grote stijger in aantal contactloze betalingen<

De mijlpaal van drie miljard contactloze betalingen in de afgelopen twaalf maanden is bereikt, dit is bijna een verdriedubbeling vergeleken met
het jaar ervoor. Europese consumenten gebruikten hun kaarten 360 miljoen keer voor een contactloze betaling in april– dat zijn bijna 140 transacties per seconde en een toename van 150% ten opzichte van de 143 miljoen transacties in april 2015. Opmerkelijk is dat het gemiddelde bedrag dat contactloos werd betaald met 12% toenam tot €13,83.

Horeca voorop bij contactloos betalen
Van alle door Visa Europe afgehandelde persoonlijke betalingen is het aandeel contactloze betalingen gestegen van 1 op de 60 in 2013 tot meer dan 1 op de vijf vandaag. De populariteit van de snelle betaalmethode is toegenomen doordat veel winkels waar consumenten komen voor hun dagelijkse boodschappen contactloze betalingen zijn gaan accepteren. Consumenten gebruiken contactloos betalen om bijvoorbeeld hun lunch of koffie af te rekenen; restaurants maken de grootste toename van contactloze transacties door (153%) gevolgd door algemene retail (146%) en supermarkten (119%) en overige eetgelegenheden zoals fastfood restaurants (96%).

Toegang tot contactloos betalen
Er zijn nu meer dan 3,2 miljoen terminals in winkels en restaurants in gebruik in Europa, een groei van 23% ten opzichte van de 2,6 miljoen in april 2015. Dit aantal zal verder toenemen, omdat vrijwel alle terminals die worden verspreid in Europa vanaf dit jaar uitgerust zijn met de technologie die contactloos betalen mogelijk maakt. Dit helpt ondernemers bij het bereiken van het doel om alle terminals in Europa geschikt te maken voor contactloze betalingen in 2020. Visa Europe werkt samen met banken en andere partners om te zorgen dat alle consumenten in 2020 toegang hebben tot ten minste een device waarmee zij contactloos kunnen betalen (zoals een betaalpas, mobile, wearables etc.).

Daniel van Delft, Country Manager Nederland van Visa Europe:
“In de afgelopen twaalf maanden hebben we de buitengewone groei van contactloos betalen door zien zetten. Deze snelle, veilige en makkelijke manier van betalen bereikt steeds meer consumenten en ondernemers in heel Europa. Ook in Nederland is contactloze acceptatie toegenomen. 42% van de Nederlandse terminals ondersteunt contactloos betalen en dat aantal groeit naar verwachting snel. In 2015 hebben we in Nederland met ICS contactloos betalen per creditcard geïntroduceerd. Mobiel deden we dat ook met ICS, met Vodafone als samenwerkingspartner. Het succes komt niet vanzelf en is te danken aan de inspanning van veel Visa teams en de hele betaalindustrie. Momenteel wordt hard gewerkt aan de technologie van morgen, met nieuwe wearables en mobiele betaaloplossingen.”

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Economie Bezorgen
Thuisbezorgd laat restaurants opbieden om een hogere ranking te krijgen

Thuisbezorgd past haar verdienmodel aan en gaat restaurants een hogere plek op de ranglijst laten kopen. De horecaondernemer moet hiervoor tussen de vijftig cent tot negen euro per order neertellen. Ondernemers spreken al voorzichtig over machtsmisbruik. Het 'opbieden' is nog in de testfase,...

Columns Blog
Column Sico de Moel: cadeaukaart

Meneer wilde afrekenen met een stapeltje van 6 cadeaukaarten. Bij mij kun je betalen met een cadeaukaart, maar niet met zes. Gasten met een cadeaukaart zijn soms wat angstig, ze melden het atijd al bij hun reservering, bij aankomst vragen ze nog een keer of ze echt wel met hun cadeaukaart kunnen ...

trends Bier
Nationaal bieronderzoek: foodpairing steeds populairder

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Ook foodpa...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Internationaal Michelin
Le Jules Verne toegetreden tot Relais & Châteaux

Het wereldberoemde restaurant op de tweede verdieping van de Eiffeltoren ‘Le Jules Verne’ is per 1 juli toegetreden tot Relais & Châteaux, de wereldwijde vereniging van exclusieve hotels en restaurants. Het restaurant wordt geleid door de Franse topchef Fre?de?ric Anton, die ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: