Horeca draagt 11 miljard euro bij aan toegevoegde waarde toeristische sector

29 augustus 2018 | Thijs Jacobs

De waarde van de toeristische bestedingen in de Nederlandse economie is in 2017 met 6,9 procent gestegen naar 82,1 miljard euro. Drie kwart van deze groei was te danken aan de bestedingen van buitenlandse toeristen in Nederland. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.

De bestedingen van buitenlandse toeristen stegen in 2017 met 12,6 procent naar 29,9 miljard euro. Deze stijging werd deels veroorzaakt door een toename van het aantal overnachtingen met 11,5 procent naar ruim 44 miljoen. Daarnaast hebben meer buitenlandse toeristen een accommodatie en/of (vlieg)ticket geboekt bij of via een Nederlands bedrijf.

Een groot deel van deze toeristen reisde niet daadwerkelijk naar Nederland, maar Nederlandse bedrijven verdienden wel aan deze boekingen. De bestedingen van Nederlanders in eigen land zijn met 3,6 procent gestegen naar 43 miljard euro in 2017. Nederlanders hebben tijdens vakanties en uitjes vooral meer geld uitgegeven aan eten en drinken in de horeca.

Nederlanders die op vakantie gaan naar het buitenland hebben 6,2 miljard euro besteed aan accommodaties en (vlieg)tickets bij of via Nederlandse bedrijven. Dat is een stijging van 6,4 procent ten opzichte van 2016.

Belang toerisme voor economie groeit

De toegevoegde waarde van de toeristische sector bedroeg 28,3 miljard euro in 2017. Dat is 6,8 procent meer dan in 2016. Gecorrigeerd voor prijsveranderingen bedroeg de stijging 4,9 procent. De horeca droeg met ruim 11 miljard euro het meest bij aan de toegevoegde waarde in de toeristische sector in 2017. Door de toename van de toegevoegde waarde is het aandeel van toerisme in de Nederlandse economie met 0,1 procentpunt gestegen ten opzichte van 2016 naar 4,3 procent.

Toerisme zorgt voor meer werkgelegenheid

Het aantal banen in de toeristische sector in Nederland is in 2017 met 3,8 procent gestegen naar 761 duizend banen. Het aantal banen in de Nederlandse economie steeg vorig jaar met 2,1 procent. Het aandeel van de toeristische sector in het totaal aantal banen nam daarmee verder toe naar 7,5 procent.

Veel banen in de toeristische sector zijn deeltijdbanen. Omgerekend naar volledige banen was de sector in 2017 goed voor 455 duizend voltijdbanen, 4,6 procent meer dan in 2016. Bijna drie kwart van de voltijdbanen zat in karakteristieke toeristische branches als de horeca en hotels, luchtvaart, reisbemiddeling, kunst en cultuur en sport, recreatie en het gokwezen. De overige banen zaten in niet-karakteristieke branches als de detailhandel, het openbaar vervoer en de taxibranche.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Events
Bijna 450 bieren in 5e Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ georganiseerd. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben &eacut...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Achtergronden Restaurant
Download nu de maarteditie van De RestaurantKrant

De maarteditie van De RestaurantKrant is uit! Niet alleen hebben we een fonkelnieuw design, maar we spreken ook nog eens met de eigenaren van restaurant Flicka in Kerkdriel. Het restaurant ontving onlangs zijn eerste Michelinster. Klik hier om de uitgave te downloaden (je hoeft enkel je e-mailadres ...

Tech Interview
''Bij De Beren hebben we nu al twaalf marketingmedewerkers nodig''

Marjolein Mens is communicatieadviseur bij restaurantketen De Beren. De restaurantketen heeft de social media campagnes uitstekend op orde en pakt de marketingactiviteiten professioneel aan. Hoe gaat dat in zijn werk bij zo’n succesvolle keten? Marjolein: “We hebben hier op kantoor een h...

Michelin Interview
Interview: Posthoorn in Monnickendam, al tien jaar een Michelinster

De Posthoorn, ML in Haarlem, Bij Jef en Kaatje bij de Sluis, allen restaurants met een Michelinster en een hotel, maar wel in die volgorde. Waar instituten als Château Neercanne en het Amstel Hotel hun ster de afgelopen jaren kwijt raakten, lijken de ‘kleine’ hotels te overleven in...

Opening Rotterdam
Voor dit nieuwe restaurant moet je een toegangskaartje kopen

Op 16 mei openden Frank en Hans Mosselman – de mannen achter Food for Thought en Rotterdamse pop-ups Á La Plancha en De Swarte Leeuw – de deuren van Food Club Rotterdam (FC Rotterdam). In de voormalige kantine van Croonwolter&dros elektrotechniek in verzamelgebouw De KROON Rot...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: