Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

15 oktober 2019 | redactie

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie is moordend. 

Hoe maak je het onderscheid in deze digitale wereld?

Onderscheiden, opvallen en relevant zijn bij de juiste klant, dat is de uitdaging van marketeers in de hospitality. Ik geef het je te doen, zeker wanneer je gekozen hebt voor dit vak vanuit het willen verlenen van gastvrijheid. Want in de horeca draait het in essentie om het dit onderscheid, de gastvrijheid.
Laat het geen klanten zijn maar gasten. Dat doen we in de hopreca dag in dag uit, dat is de kern van het werk. Het is juist die kern die in de marketing vaak wordt vergeten!

Is het nu een klant of een gast?

De gegevens van je klanten heb je altijd. In je boekingssysteem vind je informatie, kennis over de klant, die je in de marketing kan en moet inzetten. Daarvoor is e-mailmarketing in mijn ogen het ideale marketingmiddel anno 2019.

Hielko van der Molen organiseert samen met de HM Academy de training 'E-mailmarketing speciaal voor de horeca' op 28 oktober 2019 in Postillion Hotel Utrecht Bunnik. Meer informatie en inschrijven kan via deze link. 

Waar of niet waar?

Je hoort vaak zaken als: “Niemand leest nog zijn e-mail, het is spam…” Deze en vele andere negatieve sentimenten over e-mailmarketing hoor ik al jaren, ook in horeca. Gelukkig blijkt uit recent onderzoek van Spotler samen met Thuiswinkel.org dat e-mail juist het marketingmiddel is waarmee je direct met je doelgroep kan communiceren en waarvan het rendement hoog is.
Uit dit e-commerce onderzoek blijkt dat groei van online afneemt en de concurrentie alleen maar toeneemt. Dat is vergelijkbaar met wat er in de hospitalitybranche aan de hand is. Lees je verder in het onderzoek, dan blijkt dat de potentie van e-mailmarketing door de marketeers wordt onderschat. Sterker nog, je zou kunnen concluderen dat 45% van e-commercemarketeers niks doet met e-mailmarketing!

Terwijl uit het onderzoek ook blijkt dat de belangrijkste reden voor het inschrijven op een periodieke nieuwsbrief, het ontvangen van aanbiedingen en deals is. Maar nog een stap verder, en veel relevanter voor marketeers, is dat 72 procent van de Nederlanders het afgelopen jaar minimaal één keer een aankoop heeft gedaan naar aanleiding e-mailcampagne. Om het nog sterker te maken: 56% van de Nederlanders deed dat vaker dan 1 keer per jaar.

Dat is echt zonde

Wat een potentie ligt daar dan te wachten. Met dank aan de mobiele telefoons wordt een e-mail tegenwoordig gelezen op de telefoon. Bij interesse wordt de e-mail nog even bewaard om later op de computer, of met de partner op de bank, nog even in detail te bekijken. Iedereen checkt meerdere keren per dag of er nieuwe e-mails binnen zijn, wederom op de telefoon. Afmelden van een mailinglijst doen mensen niet meer. Dat is inmiddels omslachtiger dan de mail gewoon verwijderen. Kortom: met e-mailmarketing kun je op een effectieve en op een laagdrempelige manier op het netvlies van je gasten komen of blijven.

E-mail is een bijzonder marketingmiddel

Met geen ander marketingmiddel kun je zo direct en persoonlijk met je klanten communiceren. Wanneer je dat goed doet, gaat meetbaar het rendement omhoog. Marketeer, laat deze kans niet liggen, in e-mail komt gastvrijheid en marketing samen.

Om e-mailmarketing goed te doen, daar komt best wat bij kijken. Het gaat om de juiste content die gastvrijheid uitstraalt. Maar ook de juiste opmaak: denk aan telefoon waarop de mails gelezen worden. Uiteraard moet je ook nog het juiste systeem selecteren. Best wel een aantal uitdagingen.

Begin vandaag nog

Aan de andere kant is het ook gewoon beginnen. Ga bewust en serieus aan de slag met e-mailmarketing. Doe dit vanuit de kern, daar waar wij in de hospitality goed in zijn, namelijk gastvrijheid.
Je eigen gastvrijheid maakt je uniek, die ervaring kun je terughalen of laten merken in een e-mail. Gastvrijheid als basis nemen maakt de e-mails persoonlijker, relevanter en daarmee onderscheidend. Met dat onderscheid trek je klanten naar je website en creëer je nieuwe boekingen!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Den Haag
STAN&CO Den Haag gaat bijna open

Na een rigoureuze verbouwing van een jaar is STAN&CO Den Haag bijna klaar voor de opening. In het pand aan het Buitenhof wordt de laatste hand gelegd aan een bar-restaurant waar gasten gedurende de hele dag en avond terecht kunnen voor ontbijt, lunch, borrel en diner. De nieuwe gevel is voorzien...

Events Advertorial
Ontdek op Europese beurzen nieuwe trends en innovaties voor de horeca

Dit najaar vinden er in Europa uiteenlopende beurzen plaats die afgestemd zijn op de behoeften van de horecasector. Ze reiken inspiratie en ideeën aan voor nieuwe trends en producten en zijn een bezoek meer dan waard. In november vinden de volgende evenementen plaats: België – ...

Culinair
Coperto Restobar in Zwolle is erkend met een Bib Gourmand

Chef-kok Remco Jansen en zijn brigade zijn er dolgelukkig mee: “Al sinds de opening twee jaar geleden hebben we de ambitie om op dit niveau te acteren. We konden niet gelukkiger zijn nu het is gelukt om daadwerkelijk beloond te worden met een Bib.” De nieuwe Bib Gourmand restaurantgid...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

trends
Han Ji adviseert: Trends in 2019 en hoe hier als eigenaar mee om te gaan

De restaurantbranche was het afgelopen jaar onderhevig aan veel veranderingen: een belastingverhoging, toenemende concurrentie, de opkomst van nieuwe restaurantconcepten en een vervaging van horeca-segmenten. Stuk voor stuk ontwikkelingen waardoor traditionele horecaondernemers hun omzet zagen dalen...

Columns Blog
De kroon op je werk

Soms duizelt het mij van de ranglijsten in onze branche. Zo heb je de beste van de beste volgens de Lekker, GaultMillau of Michelingids. De verkiezing van de leukste, smakelijkste of meest duurzame. Dan draait het weer om het fraaiste design, beste concept of zit je in een competitie om de hoogste o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: