Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

15 oktober 2019 | redactie

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie is moordend. 

Hoe maak je het onderscheid in deze digitale wereld?

Onderscheiden, opvallen en relevant zijn bij de juiste klant, dat is de uitdaging van marketeers in de hospitality. Ik geef het je te doen, zeker wanneer je gekozen hebt voor dit vak vanuit het willen verlenen van gastvrijheid. Want in de horeca draait het in essentie om het dit onderscheid, de gastvrijheid.
Laat het geen klanten zijn maar gasten. Dat doen we in de hopreca dag in dag uit, dat is de kern van het werk. Het is juist die kern die in de marketing vaak wordt vergeten!

Is het nu een klant of een gast?

De gegevens van je klanten heb je altijd. In je boekingssysteem vind je informatie, kennis over de klant, die je in de marketing kan en moet inzetten. Daarvoor is e-mailmarketing in mijn ogen het ideale marketingmiddel anno 2019.

Hielko van der Molen organiseert samen met de HM Academy de training 'E-mailmarketing speciaal voor de horeca' op 28 oktober 2019 in Postillion Hotel Utrecht Bunnik. Meer informatie en inschrijven kan via deze link. 

Waar of niet waar?

Je hoort vaak zaken als: “Niemand leest nog zijn e-mail, het is spam…” Deze en vele andere negatieve sentimenten over e-mailmarketing hoor ik al jaren, ook in horeca. Gelukkig blijkt uit recent onderzoek van Spotler samen met Thuiswinkel.org dat e-mail juist het marketingmiddel is waarmee je direct met je doelgroep kan communiceren en waarvan het rendement hoog is.
Uit dit e-commerce onderzoek blijkt dat groei van online afneemt en de concurrentie alleen maar toeneemt. Dat is vergelijkbaar met wat er in de hospitalitybranche aan de hand is. Lees je verder in het onderzoek, dan blijkt dat de potentie van e-mailmarketing door de marketeers wordt onderschat. Sterker nog, je zou kunnen concluderen dat 45% van e-commercemarketeers niks doet met e-mailmarketing!

Terwijl uit het onderzoek ook blijkt dat de belangrijkste reden voor het inschrijven op een periodieke nieuwsbrief, het ontvangen van aanbiedingen en deals is. Maar nog een stap verder, en veel relevanter voor marketeers, is dat 72 procent van de Nederlanders het afgelopen jaar minimaal één keer een aankoop heeft gedaan naar aanleiding e-mailcampagne. Om het nog sterker te maken: 56% van de Nederlanders deed dat vaker dan 1 keer per jaar.

Dat is echt zonde

Wat een potentie ligt daar dan te wachten. Met dank aan de mobiele telefoons wordt een e-mail tegenwoordig gelezen op de telefoon. Bij interesse wordt de e-mail nog even bewaard om later op de computer, of met de partner op de bank, nog even in detail te bekijken. Iedereen checkt meerdere keren per dag of er nieuwe e-mails binnen zijn, wederom op de telefoon. Afmelden van een mailinglijst doen mensen niet meer. Dat is inmiddels omslachtiger dan de mail gewoon verwijderen. Kortom: met e-mailmarketing kun je op een effectieve en op een laagdrempelige manier op het netvlies van je gasten komen of blijven.

E-mail is een bijzonder marketingmiddel

Met geen ander marketingmiddel kun je zo direct en persoonlijk met je klanten communiceren. Wanneer je dat goed doet, gaat meetbaar het rendement omhoog. Marketeer, laat deze kans niet liggen, in e-mail komt gastvrijheid en marketing samen.

Om e-mailmarketing goed te doen, daar komt best wat bij kijken. Het gaat om de juiste content die gastvrijheid uitstraalt. Maar ook de juiste opmaak: denk aan telefoon waarop de mails gelezen worden. Uiteraard moet je ook nog het juiste systeem selecteren. Best wel een aantal uitdagingen.

Begin vandaag nog

Aan de andere kant is het ook gewoon beginnen. Ga bewust en serieus aan de slag met e-mailmarketing. Doe dit vanuit de kern, daar waar wij in de hospitality goed in zijn, namelijk gastvrijheid.
Je eigen gastvrijheid maakt je uniek, die ervaring kun je terughalen of laten merken in een e-mail. Gastvrijheid als basis nemen maakt de e-mails persoonlijker, relevanter en daarmee onderscheidend. Met dat onderscheid trek je klanten naar je website en creëer je nieuwe boekingen!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Internationaal
Jan Smink pakt derde prijs internationale kookwedstrijd Le Taittinger Prix Culinaire

Chef Jan Smink heeft de derde prijs gewonnen bij de befaamde internationale kookwedstrijd Le Taittinger Prix Culinaire International. De eigenaar van restaurant Smink in Wolvega nam het op 28 januari 2020 in Parijs op tegen zeven internationale topchefs en maakte indruk op de internationale jury met...

Eetschilderij van Marnix Lange een lust voor het oog

Chef maakt verbluffend en eetbaar kunstwerk om te delen, gemaakt met respect en eerbied voor de natuur. Chef Marnix Lange maakt met zijn spectaculaire Eetschilderijen van eten iets heel bijzonders. Een spektakel van kleur, geur, smaak en textuur: een beleving die al je zintuigen prikkelt. In een ...

Internationaal Michelin
63 nieuwe sterren in Franse Michelingids

Met plezier onthult MICHELIN de 2020-selectie voor Frankrijk, die 63 nieuwe sterren bevat. De MICHELIN Gids Frankijk 2020 telt in totaal 628 sterrenrestaurants, verdeeld over het gehele land. Naast de selectie van de sterren, zet de Gids dit jaar ook de chefs in de spotlights die kiezen voor een...

Amsterdam Opening
Restaurant Felix opent in historisch cultuurhuis Felix Meritis

Met de opening van Restaurant Felix op 31 januari, wordt Felix Meritis niet alleen de culturele- maar ook gastronomische hotspot van de hoofdstad. Een ervaring bij restaurant Felix bestaat uit seizoensgebonden Nederlandse kwaliteitsproducten in combinatie met slimme kooktechnieken en een gedurfde ui...

Culinair Internationaal
Jan Smink strijdt in Le Taittinger Prix Culinaire in Parijs tegen internationale topchefs

Chef Jan Smink komt dinsdag 28 januari 2020 voor Nederland uit in de internationale kookwedstrijd Le Taittinger Prix Culinaire International in Parijs. De eigenaar van restaurant Smink in Wolvega strijdt tegen zeven internationale topchefs om een hoofdprijs van € 20.000,-. Met winst zou Jan Smi...

Achtergronden Culinair
Sterrenrestaurant De Loohoeve in Schoonloo voorlopig nog open

Sterrenrestaurant De Loohoeve in Schoonloo zal vooralsnog nog volledig geopend zijn. De voorbereidingen voor de nieuwe locatie in de monumentale Theresiakapel in Hoogkerk bij Groningen zijn in volle gang, maar een verhuizing is op korte termijn nog niet te verwachten, zo laten eigenaren Marleen en J...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: