Hersenen merken niet dat bier alcoholvrij is

30 november 2018 | Thijs Jacobs

Bier zonder alcohol. Het wordt nog steeds omgeven door een zweem van lacherigheid en wantrouwen. Het zou niet zo lekker zijn als 'normaal' bier en velen drinken daarom maar cola als ze alcoholvrij willen stappen. Maar er is nieuws! Uit onderzoek blijkt dat je je van bier zonder alcohol net zo goed lekkerder gaat voelen als van bier mét alcohol. Weg met die taboesfeer en lacherigheid dus, alcoholvrij bier is een serieus product geworden.

Onderzoekers van de Wageningen Universiteit onderzochten wat er in de hersenen gebeurt wanneer we alcoholhoudend en alcoholvrij bier drinken. De resultaten zijn opmerkelijk, want alcoholvrij bier blijkt een prima alternatief voor gewoon bier te zijn.

Het voelt net zo goed

Aan deze studie deden 21 mannen tussen 18 en 35 jaar mee. Het waren mannen die regelmatig bier drinken. Terwijl ze in een MRI-scanner lagen, kregen ze een slok bier of een slok koolzuurhoudend water te drinken. Af en toe was het een slok alcoholvrij bier, maar dat werd hen niet verteld. De MRI-scanner legde vast wat de reactie was in de beloningsgebieden in de hersenen. Daaruit bleek dat de smaak van het bier, en dus niet de aanwezigheid van alcohol, de totale ervaring bepaalde. Eigenlijk voel je je dus net zo lekker na een alcoholvrij biertje als na een gewoon pilsje.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

trends
Premiumisatie, toegankelijkheid en bewust consumeren: dé trends van 2019

Diageo, wereldleider op het vlak van gedistilleerde dranken met een buitengewone portfolio waaronder de whisky's van Johnnie Walker, ziet voor 2019 drie grote trends. De eerste, premiumization, waarbij de consument voor het nuttigen van betaalbare luxe kiest. Deze trend werd al enkele jaren gele...

Economie KHN
KHN in actie tegen boete op tijdelijk werk

‘Zo werkt het niet’. Onder dat motto komen ondernemers uit de horeca en andere branches vanaf vandaag in actie tegen maatregelen in de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB). Deze nieuwe wet maakt tijdelijk werk, en werk dat niet elke maand hetzelfde aantal uren is, duurder. Seizoensarbeid of ...

Awards F&B
De 10 genomineerden voor AF&BM F&B Professional of the Year

Jaarlijks gaat de Association of Food & Beverage Management (AF&BM) op zoek naar dé F&B Professional of the Year. Dit is die professional die gastheer/-vrouw pur sang is en die dag in dag uit laat zien dat hij/zij met aanstekelijk enthousiasme een echte motivator en coach is voor ...

Columns Starten in de horeca
Audio-column: Verslavend Genieten

Monique van Gevelt schrijft al enige tijd columns voor onze website, waarbij ondernemen centraal staat. De horeca is immers een business die niet voor iedereen weggelegd is, en zeker niet op zakelijk vlak. Voor onze websites spreekt Monique ook audio-columns in. Dit keer met het onderwerp 'Ve...

Food Advertorial
Nieuw bezorgconcept voor friet

De markt voor thuisbezorging is het snelst groeiende segment binnen de totale foodmarkt, en kan een enorme bijdrage leveren aan de omzet van uw restaurant. Volgens het FoodService Instituut Nederland zal deze groei zeker tot in 2025 nog sterk aanhouden. Friet speelt een grote rol in het aanbod va...

Amsterdam Achtergronden
De Gouden Reael: al 200 jaar een begrip in Amsterdam

De Gouden Reael is al jaren een begrip, maar voor veel Amsterdammers nog een echte 'hidden gem'. Het restaurant is gevestigd in een prachtig zeventiende-eeuws pand en gelegen op het historisch Realeneiland in Amsterdam. Sinds deze zomer heeft De Gouden Reael twee nieuwe eigenaren. Doel is om...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: