Helft Nederlanders sinds maart niet meer uit eten geweest

26 november 2020 | redactie

De helft van de Nederlanders (49%) heeft geen bezoek meer gebracht aan een restaurant sinds de uitbraak van COVID-19. Dit in tegenstelling tot 2019, toen slechts 1 procent nooit uit eten ging. Het restaurantgedrag van de Nederlander is door de pandemie flink veranderd. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Dining Habits 2020’ van Lightspeed, leverancier van kassasystemen voor retailers en horecaondernemers, gehouden onder 1.000 Nederlanders.

Dit jaar geeft 18 procent aan eens per maand buiten de deur te eten. In 2019 was dit percentage twee keer zo hoog (36%). Daarnaast ging vorig jaar 17 procent minstens één of twee keer per week uit eten, tegenover 6 procent dit jaar. Zowel de meer als minder frequente restaurantbezoekers hebben dit jaar flink minder restaurantbezoeken afgelegd. Sinds COVID-19 ons in de greep houdt kiezen niet alleen mensen in Nederland ervoor restaurants te mijden, dit gedrag zien we ook, al is het in iets mindere mate, in Duitsland (47%), België (39%) en in Zwitserland (36%). 

Afhalen en bezorgen

Nu de horeca voor de tweede keer gesloten is, proberen veel restaurants er het beste van te maken. Door eten te bestellen of af te halen kan de Nederlander een restaurantervaring in huis halen. Hoewel 66 procent van de respondenten hun afhaal- en bezorggedrag niet heeft veranderd, geeft bijna één op de drie (27%) aan meer eten online besteld te hebben sinds de uitbraak van COVID-19. 9 procent doet dit vooral om de horeca te ondersteunen. Hoe dan ook zijn we minder geneigd om online eten te bestellen dan onze noorderburen, waar één op de vijf van de Belgen ervoor kiest eten af te halen of te laten bezorgen. 

Michelin aan huis

Ook zijn in deze periode toprestaurants begonnen met het bezorgen van fine-dine of zelfs Michelin maaltijden. Maar kunnen zij deze ultieme ervaring ook overbrengen bij de Nederlander thuis? Uit het onderzoek blijkt dat dit nog niet zo eenvoudig is. Een ruime meerderheid van de respondenten (70%) ervaart een fine dining diner aan huis niet als hetzelfde. Overigens zou 15 procent van de Nederlanders dit bestellen als het goedkoper is en 15 procent overweegt een chique maaltijdpakket voor thuis als dit geleverd wordt inclusief aankleding.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

Corona
Download: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Voor het werk mogen mensen wel de straat op. Het bezorgen van maaltijden is toegestaan mits de bezorger zowel een 'Werkgev ...

Mensen
JRE-Nederland gaat samenwerken met Maxxium, Ninaber van Eyben en Chef's Farm

Op 13 januari j.l. was Restaurant Villa la Ruche in Voorburg de locatie waar Voorzitter Marko Karelse met trots namens het bestuur de overeenkomst tekende met de nieuwe JRE Partner Maxxium. Vanuit Maxxium was Etienne Hoek aanwezig om de overeenkomst te tekenen. Uiteraard werd er getoost op een mooie ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Interview Longread
BookDinners: van reserveringsplatform naar online marketingpartner voor restaurants

Inmiddels is het platform van BookDinners bij veel restaurateurs bekend, maar niet iedereen weet dat de propositie van het bedrijf is verschoven. Niet alleen vanwege corona, vertelt Paul Wiertz van BookDinners: “Al in eind 2019 waren we bezig met ons nieuwe model, gericht op de ideale online g ...

Wet- en regelgeving Interview
Let op: wijzigingen in de wetgeving voor de horeca

Op het kantoor van Catch Legal werken juristen aan allerhande kwesties die betrekking hebben op bestuursrecht en omgevingsrecht. Binnen dit domein vallen veel zaken die voor horecaondernemers van belang zijn, want bijna alles waarbij je te maken krijgt met de overheid, valt hierbinnen. Van verbouwin ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: